اقلام مورد نیاز کشور ترکمنستان در بازارچه مرزی باجگیران ایران تامین شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برخی اقلام مورد نیاز ترکمنستان با مصوبه کمیته ماده ۱۲ سازمان توسعه تجارت به اقلام عرضه شده در بازارچه مرزی باجگیران این استان اضافه شده است تا تعادلی بین اقلام این بازارچه با بازارچه "گودان" در کشور مزبور برقرار شود.

امیررضا رجبی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با گشایش بازارچه باجگیران در سال گذشته رونق زیادی به شهر و مراودات تجاری این منطقه بازگشته است به طوری که صادرات کالا از این بازارچه در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۵۰ درصد رشد کرده است.

وی بیان کرد: افرادی که از ترکمنستان وارد بازارچه مرزی باجگیران می شوند، اجازه تردد در شهر را دارند، ضمن اینکه گشایش بازارچه مرزی باجگیران باعث مهاجرت معکوس شده و ساکنین قبلی آن به این شهر بازگشته اند.

رجبی بیشترین سهم از صادرات کالا در خراسان رضوی را به ترتیب مربوط به گمرکات مشهد، دوغارون، سرخس، لطف آباد و باجگیران برشمرد و گفت: ۱۰ درصد از صادرات حوزه صنعت کشور در ۶ ماهه نخست امسال متعلق به خراسان رضوی بوده به طوری که ۳.۵ میلیارد دلار صادرات بخش صنعت کشور ۳۶۰ میلیون دلار متعلق به این استان است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صادرات شرکتهای دانش بنیان در ۶ ماهه نخست امسال به میزان ۸.۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چهار یا پنج برابری داشته به طوری که شرکتهای دانش بنیان خراسان رضوی قراردادهای موثری در حوزه های نیروگاهی و صنایع نفت و گاز با کشورهای دیگر منعقد کرده اند که نشان دهنده حضور موثر آنها در فضای بین المللی است.

وی اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۷۳۷ میلیون دلار کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی استان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۳۱ درصد و در ارزش ۳۵ درصد رشد کرده است، در همین مدت ۱۰۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۲۴ میلیون دلار از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی به استان وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۲۵ درصد کاهش اما در ارزش ۱۵ درصد افزایش یافته است.

رجبی، تراز تجاری خراسان رضوی در ۶ ماهه نخست امسال را مثبت و معادل ۴۱۳ میلیون دلار ذکر و بیان کرد: در حالی که ۵۰ درصد از صادرات کالا در کل کشور پایه نفتی و پتروشیمی دارند اما این عدد در خراسان رضوی ۶ درصد است، ضمن اینکه ۴۹ درصد از کل صادرات استان در ۶ ماهه نخست امسال مربوط به بخش صنعت، ۲۷ درصد مربوط به بخش کشاورزی، ۱۷ درصد مربوط به معدن و صنایع معدنی، یک درصد مربوط به فرش است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مقصد ۹۰ درصد از عمده کالاهای صادراتی استان را به ۱۱ کشور دانست و گفت: به واسطه دیپلماسی مطلوب دولت سیزدهم صادرات کالا به کشورهای همسایه افزایش یافته و هفت کشور جدید نیز به مقاصد صادراتی استان اضافه شده است.

وی اضافه کرد: سهم افغانستان به عنوان شریک نخست اقتصادی استان از صادرات کالا در ۶ ماهه نخست امسال ۲۷۵ میلیون دلار بوده که ۳۵ درصد رشد داشته، رشد صادرات کالا به کشور ترکمنستان در این مدت ۱۳ درصد، تاجیکستان ۶۰ درصد، ازبکستان ۵۵ درصد، پاکستان ۹۰ درصد و چین با ۲۸ میلیون دلار بیش از ۴۰۰ درصد بوده است.

رجبی عمده کشورهایی که کالا از آنها به استان خراسان رضوی در ۶ ماهه امسال وارد شده است را چین، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، افغامستان، ترکمنستان ذکر و بیان کرد: عمده کالاهای وارداتی شامل مواد اولیه بخش تولید می شود.

وی عمده کالاهای صادراتی از خراسان رضوی در مدت مزبور را زعفران، پسته، کامپند، کف پوشها، مواد لاستیکی و پلاستیکی، کیسه و سیمان، شیرخشک و فروکروم، رنگها و چسبها و رزین ها ذکر کرد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۷ اعزام هیات تجاری به کشورهای مختلف یا پذیرش هیات از کشورهای مزبور انجام شده، همچنین ۱۰ همایش یا میز کالایی مشترک بین تجاری ایرانی و کشورهای مختلف در مشهد برگزار شده و چندین نمایشگاه کالای ایران با محوریت خراسان رضوی در کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و آلماتی در قزاقستان برپا شده است.

به گزارش ایرنا، کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در آسیای مرکزی با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد دارای مرز مشترک با کشور ترکمنستان به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر است و ترددهای تجاری و دیپلماتیک از این استان با ترکمنستان از طریق سه پایانه مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران انجام می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha