ارزش کالاهای صادراتی خراسان رضوی ۴۰ درصد رشد کرد

مشهد-ایرنا- ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: صادرات کالا از گمرکات و بازارچه‌های مرزی این استان، طی فروردین و اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در وزن ۱۶ درصد و در ارزش ۴۰ درصد افزایش یافته است.

جواد جعفری روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۲ ماهه نخست امسال ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان صادر شد، در حالیکه میزان صادرات کالا در ۲ ماهه مشابه سال گذشته ۳۴۶ هزار تن به ارزش ۱۷۸ میلیون دلار بود.

وی عمده کالاهای صادراتی از گمرکات و بازارچه های مرزی استان خراسان رضوی طی این مدت را شامل زعفران در بسته بندیهای بیش از ۳۰ گرم، تخم خوراکی پرندگان، پسته، پلی اتیلن و سیب تازه ذکر کرد.

به گفته وی، عمده کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی در این مدت افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق و ازبکستان بوده اند.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در این مدت ۳۱ هزار تن کالا به وزن ۸۸ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن پنج درصد و در ارزش ۱۱ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: میزان واردات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی استان در ۲ ماهه نخست سال گذشته ۳۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار بود.

جعفری بیان کرد: عمده کالاهای وارداتی به خراسان رضوی شامل پنبه، گوشی تلفن همراه، برنج، نخ و شیرخشک صنعتی بوده اند که عمده آنها از کشورهای امارات متحده عربی، تاجیکستان، ترکیه، هلند و چین وارد شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات کالا در سال جاری، تراز بازرگانی خارجی خراسان رضوی مثبت و معادل ۱۶۲ میلیون دلار است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی در خصوص میزان ترانزیت خارجی استان طی این مدت گفت: در ۲ ماهه امسال ۳۳۶ هزار تن کالا از گمرکات استان ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۲۷۶ هزار تن بوده، ۲۲ درصد در وزن افزایش داشته است

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی با وسعت ۳۹۴ هزار و ۶۱۱ کیلومتر مربع، پنجمین استان پهناور کشور است که با ترکمنستان ۵۳۱.۶ کیلومتر و با افغانستان ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک دارد. این استان در مسیر تجارت خارجی با کشورهای آسیای میانه قرار گرفته است و افغانستان نخستین هدف صادراتی و تجاری خراسان رضوی به شمار می رود.

خراسان رضوی دارای پنج گمرک در دوغارون، لطف آباد، باجگیران، سرخس و مشهد و ۲ بازارچه باجگیران و دوغارون است که مراودات داخلی و خارجی استان با کشورهای دیگر از این گمرک و بازارچه های مرزی انجام می گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha