رایزنی ایران و اندونزی درباره قطعنامه پیشنهادی برزیل درشورای امنیت درمورد فلسطین و اسرائیل

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در باره فلسطین امیرعبداللهیان با خانم رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی درباره قطعنامه پیشنهادی برزیل به شورای امنیت برای پایان یافتن جنایات رژیم اسرائیل بحث و رایزنی کردند.

به گزارش ایرنا، در ادامه رایزنی‌های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک پیرامون جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، با همتای اندونزیایی خود در خصوص قطعنامه پیشنهادی برزیل در شورای امنیت و قطعنامه پیشنهادی مجمع عمومی گفتگو و تاکید کرد: این قطعنامه ها باید شامل ۳ عنصر اساسی باشد: آتش بس فوری، لزوم دسترسی و ارسال مستمر کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم مظلوم فلسطین، و مقابله با کوچ اجباری.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به جنایات رژیم اسرائیل گفت: رژیم صهیونیستی در حال نسل کشی در فلسطین است. اگر نسل کشی در غزه ادامه یابد، جنگ افروزان خود، از این آتش در امان نمی‌مانند.

امیرعبداللهیان افزود: اقدام اخیر ملت فلسطین و سازمان آزادی بخش حماس علیه اشغالگران، برمبنای قواعد قابلِ اعمال حقوق بین‌الملل، عملی کاملاً مشروع بوده و حق ذاتی آنها است.

وزیر خارجه اندونزی وضعیت غزه را اسفبار خواند

وزیر امور خارجه اندونزی نیز وضعیت انسانی در غزه را اسفبار خواند و بر ضرورت هم افزایی برای توقف کشتار مردم بی دفاع غزه، لزوم استمرار ارسال کمک های انسان دوستانه به غزه و توقف کوچ اجباری ساکنان غزه تاکید کرد.

وی وضع بیمارستان اهدایی اندونزی در غزه را بدلیل فقدان دارو و امکانات پزشکی بسیار نگران کننده خواند.

نگاهی بر وضعیت قطعنامه های مطرح شده در شورای امنیت 

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه به وقت محلی  درباره وتوی قطعنامه آمریکا و رای نیاوردن قطعنامه روسیه نیز گفت:  در مورد قطعنامه های پیشنهادی درباره مساله فلسطین، هم روسیه، هم آمریکا و هم برزیل پیش نویس هایی ارائه دادند. پیش نویس قطعنامه های پیشنهادی آمریکا و روسیه در نهایت به تصویب نرسید یا رای نیاورد یا وتو شد. اکنون متن پیشنهادی برزیل بعنوان رئیس دوره ای شورای امنیت در دستور کار قرار دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: نکته مهم این است در موضوع متن قطعنامه پیشنهادی آمریکا، نمایندگی ما در نیویورک به جهت اینکه اهداف مد نظر ما که تامین کننده ثبات و امنیت و آرامش در منطقه بود، در این قطعنامه دیده نشده بود، بسیار فعالانه عمل کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: تحرک نمایندگی ایران در سازمان ملل  در مجموع کمک کرد، قطعنامه آمریکا با وتوی چین و روسیه همراه شود. در تهران هم، دو شب پیش با آقای لاوروف در این زمینه رایزنی به عمل آمده بود. با چین هم مشورت هایی صورت گرفته بود اما  همکاران من و سفیر محترم (امیرسعید ایروانی) در نیویورک تلاش زیادی کردند که این قطعنامه با آن محتوای یکجانبه به نتیجه نرسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، اعضای شورای امنیت سازمان ملل از زمان آغاز درگیری ها میان گروههای مقاومت فلسطین و اسرائیل تاکنون نتوانسته اند هیچ قطعنامه ای برای برقراری آتش بس فوری به تصویب برسانند. روسیه تاکنون دو قطعنامه ارائه کرده است که قطعنامه هایش رای کافی برای تصویب در شورای امنیت کسب نکرده است. 

تاکنون پیش نویس قطعنامه های پیشنهادی از سوی روسیه (دو قطعنامه) ، آمریکا و برزیل در شورای امنیت سازمان ملل یا رای نیاورده یا وتو شده است و پیش نویس قطعنامه پیشنهادی جدید برزیل بعنوان رئیس دوره ای شورای امنیت که بزودی ریاستش نیز بر این شورا پایان می یابد، روی میز دیپلمات ها برای بحث و بررسی قرار دارد. 

همزمان گروه کشورهای عربی نیز پیش نویس قطعنامه ای را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده اند و کشورهای حامی فلسطین در تلاشند برغم ممانعت آمریکا و کشورهای غربی در حمایت از اسرائیل آن را با رای بالایی به تصویب برسانند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل نیز سوم آبان ماه برابر با ۲۵ اکتبر با وتوی روسیه و چین رای نیاورد . آمریکا ۲۶ مهرماه برابر با ۱۸ اکتبر  نیز قطعنامه پیشنهادی برزیل را که خواستار توقف درگیری ها میان اسرائیل و نیروهای مقاومت فلسطین می شد تا کمک های بشر دوستانه وارد نوار غزه شوند، وتو کرد.

در واقع، واشنگتن قطعنامه پیشنهادی نخست برزیل را وتو کرد که خواستار «وقفه های بشردوستانه» برای ارسال کمک های حیاتی به میلیون ها نفر در غزه بود.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل  در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: «نمایندگانی که حمایت نکردند در واقع با توقف خونریزی در خاورمیانه مخالف بودند. اگرچه آنها مطمئناً بهانه‌های رسمی ارائه خواهند کرد، اما آنها ضعیف به نظر می‌رسند. شما انتخاب خود را کرده‌اید و باید مسئولیت آن را بپذیرید.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ یک از اصلاحات روسیه در پیش نویس قطعنامه برزیل در مورد خاورمیانه را تصویب نکرد. روسیه دو اصلاحیه را برای پیش‌نویس قطعنامه خاورمیانه پیشنهاد کرد: یکی خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه است و دیگری حملات بی‌رویه به نوار غزه را محکوم می کند.

پس از حمله به بیمارستان المعمدانی یا الاهلی غزه، روسیه در اصلاحیه خود این حمله را محکوم کرد. نماینده روسیه در سازمان ملل گفت اصلاحات پیشنهادی روسیه به منظور متعادل کردن پیش نویس قطعنامه برزیل است که حمله حماس را محکوم می کند، اما به اقدامات اسرائیل اشاره ای نکرده است.

آمریکا به اصلاحیه اول رای منفی داد و این اصلاحیه رای نیاورد زیرا تنها شش رای به دست آورد. اصلاحیه دوم روسیه نیز تنها هفت رای موافق به دست آورد و تصویب نشد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل ادعا کرد : ما در میدان هستیم و کار سخت دیپلماسی را انجام می دهیم.اقدامات شورا مهم است، اما همچنین باید از شرایط موجود مطلع شد. ما حق اسرائیل برای دفاع از خود را مجدداً تأیید می کنیم و پیش نویس قطعنامه چنین حقی را به اسراییل نمی دهد.

آمریکا همچنین اعلام کرد قطعنامه باید "به صراحت" اعلام کند که اقدامات حماس باعث این درگیری شده است. حماس باید محکوم شود. اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. نیاز به "اقدامات برابر" عدالت و آزادی وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha