رایزنی  وزرای خارجه ایران و اردن درباره آخرین تحولات منطقه و فلسطین در نیویورک + فیلم

نیویورک - ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که برای رایزنی های بین المللی درباره آخرین وضعیت تحولات منطقه و نوار غزه به نیویورک سفر کرده است، پس از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با ایمن صفدی وزیر خارجه اردن دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه به وقت محلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با همتای اردنی خود دیدار و طرفین درباره آخرین تحولات منطقه و نیز درگیری ها میان گروههای مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل و نیز وضعیت نوار غزه رایزنی و گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شامگاه چهارشنبه به وقت محلی برای رایزنی های بین المللی درباره اوضاع فلسطین و منطقه وارد نیویورک شد، روز پنحشنبه به وقت محلی برابر با ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ و ۴ آبان ماه جاری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود:اقدام اخیر ملت فلسطین و سازمان آزادی بخش حماس علیه اشغالگران، برمبنای قواعد قابلِ اعمال حقوق بین‌الملل، عملی کاملاً مشروع بوده و حق ذاتی آنها است و انتساب هر عنوان دیگری به آن مطلقاً غیرقانونی و غیرقابل قبول است.

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: نسبت به پیامدهای غیرقابل کنترل حمایت های نامحدود مالی، تسلیحاتی و عملیاتی کاخ سفید از رژیم تل آویو که منجر به گسترش شدت بمباران غیرنظامیان و زنان و کودکان فلسطین در غزه و کرایه باختری شده است ، قویا هشدار می دهیم.

وی تاکید کرد: جنبش آزادی بخش فلسطینی حماس طبق حقوق بین الملل با اشغالگری مبارزه میکند و دارای حق مشروع است. حماس برای آزادی اسرای غیرنظامی آمادگی دارد. جهان باید همزمان از آزادی ۶۰۰۰ فلسطینی اسیر در زندان های رژیم اسرائیل حمایت کند.

 امیرعبداللهیان تصریح کرد: آمریکا به عنوان حامی بی قید و شرط و همیشگی رژیم اشغالگر، عامل اصلی شکست‌های سازمان ملل به ویژه شورای امنیت در احقاق حقوق فلسطینی‌ها است. این کشور تاکنون ده‌ها بار از ایفای وظایف مسلم شورای امنیت در این زمینه جلوگیری کرده که یک نمونه آن وتو کردن ۴۵ قطعنامه این شورا است که آخرین آن هفته گذشته رخ داد و طی آن، آمریکا نه تنها با هرگونه توقف جنایات اسرائیل در غزه مخالفت کرد، بلکه حاضر به دادن حتی رأی ممتنع به یک قطعنامه برای میسر ساختن زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان تحت بمباران و محاصره در غزه نیز نشد و با آن مخالفت کرد. این نهایت بی مسئولیتی و مصداق بارز پشت پا زدن به اصول اولیه انسانی است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ما معتقدیم که حل کامل و همه جانبه مسأله فلسطین فقط و فقط از طریق تحقق کامل حق مسلمِ این ملت در تعیین سرنوشت و ایجاد دولت مستقل فلسطینی در تمامی آن سرزمین به پایتختی قدس شریف میسر است. تمامی سرزمین فلسطین، از بحر تا نهر، فقط متعلق به فلسطینی‌های اصیل شامل مسیحیان، یهودیان و مسلمانان است و هیچ نهاد و کشوری نیز نه حق دارد و نه می‌تواند وجبی از آن را در اختیار فرد یا گروه دیگری قرار دهد. این توهمی باطل، خیالی خام و رؤیایی است که ممکن است فقط در خواب محقق شود. جمهوری اسلامی ایران ضمن باور به حق ملت فلسطین به مقاومت در برابر اشغالگری، طرح سیاسی و دموکراتیک برگزاری رفراندوم تعیین سرنوشت در میان ساکنین اصیل فلسطین (اعم از یهودی، مسلمان و مسیحی) را ارائه داده که در سازمان ملل  نیز به ثبت رسیده است.

امیر عبداللهیان همچنین گفت: ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی بر تجاوز، اشغال، جنایت و دروغ و فریب استوار است. این رژیم تاکنون بیش از ۲۰ جنگ در منطقه به راه انداخته، بدون استثناء به همه همسایگان خود تجاوز کرده، به تعدادی از کشورهای خارج از این منطقه حمله نظامی کرده، کماکان علاوه بر فلسطین، خاک برخی کشورهای عربی دیگر را تحت اشغال دارد، همه چهار جنایت بین‌المللی اصلی یعنی جنایت تجاوز، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت نسل‌کشی را نه یک بار بلکه بارها و در مواردی هر چهار جنایت را به صورت همزمان مرتکب شده است ، و برای پیشبرد اهداف نامشروع خود به هیچ اصول انسانی و قاعده حقوقی پایبند نبوده و نیست.

وزیر خارجه ایران پیش از سخنرانی خود در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) نیز نوشت:  ‏با توجه به نافرجامی و وتوی قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت، برای صدور قطعنامه در مجمع عمومی، توقف جنایات جنگی صهیونیست‌ها در غزه و ارسال کمک‌ انسانی به این منطقه تلاش می‌شود.

 گروهی از کشورهای عربی قطعنامه‌ای را برای برقراری آتش بس فوری در غزه به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده اند که قرار است امروز پنجشنبه در مجمع عمومی با حضور اعضای سازمان ملل بحث و بررسی شود.

منابع دیپلماتیک عصر سه شنبه به وقت محلی به خبرنگار ایرنا در نیویورک گفتند: گروهی از کشورهای عربی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تصویب در مجمع عمومی سازمان ملل به منظور برقراری آتش‌ بس در نوار غزه توزیع کرده اند.

این منابع دیپلماتیک تصریح کردند: پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی خواستار تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و برقراری آتش بس  شده است.

روسیه و چین چهارشنبه شب قطعنامه پیشنهادی آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل مورد جنگ میان مقاومت فلسطین و اسرائیل وتو کردند.  امارات نیز به این قطعنامه پیشنهادی رای منفی داد. همچنین ۱۰ عضو شورای امنیت به آن رای مثبت و ۲ عضو دیگر رای ممتنع دادند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha