۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۵۲
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85270320
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سالم سازی آبیاری یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی ماهدشت البرز

کرج - ایرنا - مدیر عامل شرکت تعاونی تولید روستایی ماهدشت استان البرز اعلام کرد: با راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب، ایستگاه پمپاژ و فیلتراسیون این شرکت ، آبیاری یک هزارو۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی ماهدشت سالم سازی شد.

«پژمان قنبرزاده» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اراضی همانند بخش های دیگری از اراضی کشاورزی البرز تا پیش از این از پساب های آلوده آبیاری می شد که اکنون سالم سازی شده است.

وی ادامه داد: شرکت تعاونی تولیدروستایی ماهدشت دارای ۲ هزار و ۴۰ هکتار اراضی کشاورزی است که در سال ۱۳۷۵ با ۳۶۰ عضو به ثبت رسیده است و به لحاظ وسعت ، تعداد بهره بردار و دامنه ی فعالیت بزرگترین شرکت تعاونی استان البرز است.

مدیر عامل شرکت تعاونی تولید روستایی ماهدشت استان البرز با بیان اینکه اراضی کشاورزی این تعاونی دارای حق آبه ی رودخانه ی کرج است، اظهار کرد: در اراضی تعاونی تولید روستایی ماهدشت هشت حلقه چاه عمیق وجود دارد ضمن آنکه دارای حق آبه پساب تصفیه خانه آبفای ماهدشت است که از این تصفیه خانه حداقل ۶۵۰ لیتر در ثانیه برای یک هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی این منطقه طی صورتجلسه ی استانداری مصوب شده که به تدریج جذب می شود.

قنبرزاده گفت: این پساب تصفیه شده با طرح لوله گذاری آبیاری تحت فشار با کمک هزینه جهاد کشاورزی و خودیاری کشاورزان اجرا شده است.

سالم سازی آبیاری یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی ماهدشت البرز

مدیر عامل شرکت تعاونی تولید روستایی ماهدشت افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون برای اجرای زراعت و باغبانی در اراضی این تعاونی ۱۲ هزار متر لوله گذاری خط انتقال و هفت و نیم کیلومتر جاده بین مزرعه ای احداث شده است .

همچنین پاکسازی سیل گاه های اصلی و فرعی و کانال اصلی مسیر آب رودخانه کرج، ترمیم کانال های آسیب دیده اصلی آب و ترمیم جاده خسارت دیده براثر سیل به طول سه کیلومتر در ماهدشت انجام شد.

وی به نهالکاری ، آبیاری و نگهداری ۱۳ هزار اصله نهال با مشارکت اداره منابع طبیعی کرج اشاره کرد و گفت: خدمات رسانی به صورت میانگین روزانه به ۸۰ بهره بردار و تحویل آب و پساب تصفیه شده به صورت ۲۴ ساعته به حدود سه هزار و ۷۰۰ بهره بردار نیز از دیگر اقدامات این شرکت تعاونی تولیدی روستایی به شمار می رود.

قنبرزاده با بیان اینکه این تعاونی در سال جاری یکی از پرکارترین سال های خود را داشته، تصریح کرد: این تعاونی اقدام به ایجاد محل تحویل پساب تصفیه شده به تانکر ها برای آبرسانی به باغات مناطق دیگر که با دستورالعمل وزارت نیرو( آبفا و آب منطقه ای البرز )و با توافق با جهاد کشاورزی البرز و شرکت تعاونی ماهدشت انجام گرفت، کرده است.

وی اراضی کشاورزی زیرپوشش این آبیاری را شامل ۳۵۰ هکتار باغات میوه های هسته دار و اراضی زراعی شامل ۲۲۰ هکتار یونجه، ۲۵۰ هکتار جو و ۹۵ هکتار ذرت علوفه ای عنوان کرد و افزود: این تعاونی روستایی ارتباط نزدیک با دانشگاه‌ها ،مراکز علمی و سایر دستگاهها جهت به روز رسانی عملکرد و سیستم تصفیه و توزیع در آبرسانی دارد.

کشاورزان عضو شرکت تعاونی تولیدی روستایی ماهدشت در سال جاری موفق به برداشت حدود ۱۰ هزار تن ذرت علوفه ای، ۸۰۰ تن گندم و جو و سه هزار تن یونجه شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha