پیش‌بینی تولید ۵۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل طی سال زراعی جاری

اردبیل- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: کشت محصول گندم در سطح ۵۵ هزار هکتار از اراضی آبی و ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان اردبیل آغاز شده و پیش بینی می شود که در سال زراعی جاری، ۴۶۵ تا ۵۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید شود.

احمد شهریار روز سه شنبه در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تحقق این میزان تولد گندم در این استان، کشت ارقام مختلف مقاوم به تنش خشکسالی و سرما برنامه ریزی شده و ۱۱ برنامه برای کشت ارقام آبی و ۱۲ برنامه نیز برای کشت ارقام دیم در استان تدوین شده است.

وی اجرای اهداف تغذیه بهینه مرحله کاشت تا برداشت گندم، کاهش اثرات تنش شوری، کاهش اثرات سرمازدگی، مهار آثار و عوارض کم آبی و نیز انتخاب تراکم مناسب کاشت بذر در مزرعه را از جمله این برنامه های تدوین شده برای کاشت گندم در استان اردبیل ذکر کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به کاشت ۵۳ رقم گندم در این استان، خواستار ورود مرکز تحقیقات کشاورزی به تولید و معرفی ارقام مقاوم به تنش خشکی پایان فصل داشت محصول گندم شد.

وی گفت: با توجه به این که بیشترین میزان خسارت مزارع استان اردبیل در ماه‌های اردیبهشت و خرداد اتفاق می افتد، کاشت ارقام مقاوم به خشکسالی در این دو ماه در افزایش تولید محصول بسیار موثر خواهد بود.

شهریار با اشاره به تامین هر مقدار بذر مورد نیاز کشاورزان گندمکار استان اردبیل اظهار کرد: امسال ۱۸ هزار تن بذر تامین شده و با توجه به استقبال خوب کشاورزان برای کاشت گندم، احتمال دارد که نیاز بیشتری به بذر کیفی برای کاشت محصول در سطح استان وجود داشته باشد.

وی استفاده از بذر گواهی شده و سازگار با شرایط اقلیم و خاک استان را ضروری خواند و بیان کرد: این اقدام موجب افزایش بازده زمین و مزرعه شده و افزایش تولید را به دنبال خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: برای حمایت از تولید و افزایش بهره‎وری مزارع گندم، توزیع سه کود ازته، فسفاته و پتاسه در استان نیز آغاز شده و در مجموع ۹۰ هزار تن کود یارانه‌ای در بین کشاورزان گندمکار این استان توزیع می شود.

وی با اشاره به تشکیل منظم جلسه ستاد جهش تولید کشاورزی در استان اردبیل گفت: پیش بینی می شود در اجرای طرح جهش تولید ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان کشت شود و امسال در اجرای این طرح، ۱۹۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گندم، ۷۲ هزار هکتار به کشت جو و مابقی ۹۴ هزار هکتار اراضی نیز به کشت دانه‌های روغنی و حبوبات اختصاص خواهد یافت.

شهریار بیان کرد: در اجرای طرح جهش تولید، ۱۴۲ کارشناس بخش خصوصی و ۵۵ کارشناس دولتی مرتبط از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان مامور اجرای دستورالعمل‌های طرح در سطح استان اردبیل هستند و هر کدام از آنها بر کشت محصول در حدود ۲ هزار هکتار از اراضی زراعی استان نظارت خواهند کرد.

وی میانگین برداشت گندم آبی در استان اردبیل را ۴.۵ تن اعلام کرد و افزود: برخی از کشاورزان گندمگار استان رکورد تولید ۱۲ تن محصول را نیز دارند و تلاش می شود که این میانگین برداشت ۴.۵ تن در هر هکتار ارتقا یافته و حداقل به هشت تن در هر هکتار افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میزان بارش یک ماه نخست سال زراعی جاری را خوب و متوسط بارش در سطح این استان را ۳۹.۲ میلیمتر ذکر کرد و گفت: پارسال متوسط بارش در همین مدت ۱.۴ میلیمتر بود و به همین علت کشت پاییزه سال گذشته با تاخیر انجام شد و استان کلا در ماه‌های بعد نیز دچار پدیده خشکسالی شده و بخش کشاورزی به شدت خسارت دید.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha