تداوم نگرانی درباره تامین آب کشاورزی استان اردبیل در سال زراعی جاری

اردبیل - ایرنا - سال زراعی جدید در حالی از اوایل مهرماه امسال آغاز شده که تامین آب همچنان مهم‌ترین دغدغه کشاورزان استان اردبیل است و نگرانی جدی آبیاری اراضی زراعی این استان همچون سال گذشته وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: دغدغه تامین آب کشاورزی در سال زراعی جاری همچنان وجود دارد و شواهد نشان می‌دهد که این استان در تامین آب کشاورزی وضعیت مناسبی ندارد.

احمد شهریار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش‌بینی کارشناسان این است که امسال هم پوشش برفی و میزان بارش برای تامین آب کشاورزی استان کافی نخواهد بود و این شرایط به خصوص در حوضه آبی ارس و اراضی شبکه آبیاری در دشت مغان بیشتر مشهود خواهد بود.

وی بیان کرد: متولیان بخش آب و کشاورزی استان به‌طور مشترک تصمیم گرفتند که در سال زراعی جاری که از اول مهر آغاز شده، ۶۰ درصد اراضی در شبکه آبیاری منطقه مغان به صورت پاییزه و ۴۰ درصد باقیمانده نیز به شکل بهاره کشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توسعه آبیاری نوین و نوبت‌بندی آبیاری و کشت را از جمله راهکارهای مقابله با کم‌آبی در این استان برشمرد و افزود: به کشاورزان استان اردبیل توصیه می‌شود که محصولات خود را به‌صورت پاییزه کشت کنند تا کمتر دچار تنش آبیاری محصول کاشته شده شوند.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی استان اردبیل برای مقابله با آثار و عوارض کم‌آبی و تنش آبی، امکانات لازم از جمله واگذاری بذر، سموم، نهاده‌های کشاورزی، کودهای مورد نیاز و نیز ارائه خدمات فنی و نظارت بر حسن اجرای کشت را برای رونق کشت پاییزه تدارک دیده است.

کشاورزان کشت محصولات جایگزین غلات را مدنظر قرار دهند

شهریار خواستار کشت محصولات جایگزین غلات از جمله دانه روغنی کلزا در استان به‌ویژه در منطقه مغان برای مقابله با عوارض کم‌آبی موجود شد و گفت: کشت این محصول علاوه بر مفید بودن در تناوب کشت و آماده‌سازی زمین برای کشت گندم در سال بعد، مورد حمایت دولت قرار دارد.

وی ۲ برابر بودن قیمت خرید تضمینی محصول کلزا نسبت به گندم ، افزایش ۲۵ درصدی محصول گندم کاشته شده در اراضی کاشت کلزا در سال بعد و اقتصادی‌تر بودن تولید کلزا نسبت به گندم را از جمله مزایای کاشت این محصول برشمرد و افزود: این محصول به علت کشت در پاییز و نیاز آبی کمتر، در شرایط فعلی مناسبت‌ترین محصول برای اراضی کشاورزی استان اردبیل محسوب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین وضعیت تامین آب اراضی کشاورزی در دشت اردبیل را بحرانی‌تر خواند و اضافه کرد: آب کشاورزی دشت اردبیل از طریق مخزن سد یامچی و منابع زیرزمینی تامین می‌شود در حالی که طی سال زراعی گذشته، حتی یک متر مکعب هم آب از سد یامچی برای کشت محصول در این دشت تخصیص نیافت و همه آب موجود در مخزن سد برای مصارف آشامیدنی ذخیره‌سازی شد.

وی به کشاورزان فعال در دشت اردبیل توصیه کرد که از کاشت محصولات پرآب‌بر خودداری کرده و کشت خود را در فصل پاییز انجام دهند تا نیاز کمتری به آبیاری مزارع خود در فصل بهار و تابستان سال آینده داشته باشند.

شهریار با توصیه به کشاورزان فعال در دشت اردبیل برای آبیاری به روش نوار تیپ با هدف کاهش مصرف آب و استفاده کمتر از منابع زیر زمینی آب اظهار کرد: منابع آب زیر زمینی دشت اردبیل طی سال‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته طوری که این دشت هم‌اکنون با ۸۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن رو به روست.

سطح آب‌های زیرزمینی اردبیل سالانه ۳۳ سانتی‌متر افت می‌کند

وی با اشاره به افت سالانه حدود ۳۳ سانتی‌متری سطح آب‌های زیر زمینی در دشت اردبیل تصریح کرد: با ادامه این روند، علاوه بر بروز بحران جدی در تامین آب چاه‌های کشاورزی و شور شدن آب‌های زیر زمینی، نشست زمین و ایجاد فروچاله در دشت اردبیل هم محتمل است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، توسعه آبیاری نوین، کاشت محصولات کم‌آب‌بر و نیز توسعه مکانیزاسیون اراضی کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آب به خصوص هنگام آبیاری را از جمله راهکارهای مقابله با کم‌آبی در استان اردبیل و به ویژه در دشت اردبیل ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

در سال زراعی گذشته مزارع دیم استان اردبیل به علت بروز خشکسالی مقطعی و مستمر، بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha