زاکانی: طرح «یک پهنه، یک راه» انگیزه جدیدی بر توسعه روابط ایران و چین ایجاد کرده است

تهران-ایرنا- «علیرضا زاکانی» شهردار تهران در خصوص طرح «یک پهنه، یک راه» خاطرنشان کردکه این ایده انگیزه جدیدی بر توسعه روابط ایران و چین ایجاد کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران در یک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری شینهوا خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران از حمایت از طرح «یک پهنه، یک راه» که در راستای توسعه کشورهاست، ادامه خواهد داد.

زاکانی با اشاره به اینکه این طرح ابتکاری چین یک نمونه خوبی برای ساخت یک آینده مطلوب ملت ها محسوب شده و نتیجه برد-برد برای همه دارد.

وی افزود: این ایده بر کاهش زمان وهزینه های مبادلات تجاری و حمل و نقل بین کشور های عضو این طرح کمک می کند.

علیرضا زاکانی تاکید کرد که طرح «یک پهنه، یک راه» برتوسعه روابط کشور ها نیز تاثیر می گذارد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه چین بیش از ۲۰۰ قرارداد همکاری با بیش از ۱۵۰ کشور و ۳۰ سازمان بین المللی امضا کرده است، افزود: این طرح «یک پهنه، یک راه» برای توسعه آسیا کمک خواهد کرد.

زاکانی گفت: این طرح چندجانبه گرایی واقعی و همچنین حکمرانی عادلانه را از راه اصولی مشاوره گسترده، مشارکت و منافع مشترک ترویج می کند.

وی افزود: چین و ایران از دوران تمدن باستانی تبادلات دوستانه داشته و طرح «یک پهنه، یک راه» حرکت جدیدی را در این دوستی بلند مدت ایجاد کرد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تهران و پکن در فوریه ۲۰۱۴ به شهرهای خواهر خوانده شدند، گفت: دو شهر تبادلات و همکاری های در زمینه های مدیریت شهری و زیر ساخت انجام داده و ما قصد داریم همکاری های را افزایش دهیم.

به گزارش ایرنا، آیین افتتاحیه اجلاس «یک پهنه، یک راه» روز چهارشنبه با حضور مسوولان بیش از ۱۳۰ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی در پکن برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه «شی جین پینگ» رییس‌جمهوری چین، «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه، روسای جمهوری آرژانتین، اندونزی، قزاقستان، شیلی، کنیا، ازبکستان، ویتنام، لهستان، سران کشورهای آفریقایی و هیات‌های عالی‌رتبه دیگری از کشورهای دیگر حضور داشتند.

در این مراسم یک نفر به نمایندگی از هر قاره سخنرانی کرد.

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران و «محسن بختیار» سفیر ایران از جمهوری اسلامی ایران در چین نیز در این اجلاس حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha