شتاب توسعه صنایع آذربایجان شرقی با ارتباط دانشگاه و صنعت

تبریز- ایرنا- ایجاد ارتباط دوسویه بین دانشگاه و صنعت و برقراری رابطه بین علم و پژوهش با بخش صنعت برای توسعه، رونق اقتصادی و شتاب بخشیدن به تحرک چرخ صنایع در آذربایجان‌شرقی ضرورتی انکارناپذیر و از الزامات رسیدن به پیشرفت همگام با فن آوری های روز دنیا است.

به گزاش ایرنا، برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت نیازمند ساز و کارهای خاصی است تا متولیان با ایجاد بسترها و زمینه های لازم مسیر ورود دانش آموختگان دانشگاهی به بخش صنعت را هموار و صنایع نیز نیاز خود برای تامین منابع انسانی توانمند و دانش آموخته را با جذب نخبگان دانشگاهی برطرف کنند.

ضرورت پیوند دانشگاه، صنعت و ایجاد همبستگی بین مراکز تولید علم و دانش با مراکز تولید و صنعت برای رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی در عصر کنونی بر کسی پوشیده نیست و اثرات و پیامدهای مثبت آن شامل حال هر ۲ این مراکز است و می توانند نیازهای همدیگر را همپوشانی و برآورده کنند.

به عقیده کارشناسان حوزه صنعت و دانشگاه، ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت حاصل نیازهای متقابل این ۲ نهاد علمی و عملی و سرعت بخشیدن به فرایند توسعه اقتصادی و صنعتی است به طوری که صنعت به نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص برای مشاغل فنی، مدیریتی، تحقیق و توسعه نیاز دارد و دانشگاه برای شکوفایی استعدادهای دانش آموختگان خود نیازمند محیطی عملیاتی است.

به عقیده کارشناسان حوزه صنعت و دانشگاه، ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت حاصل نیازهای متقابل این دو نهاد علمی و عملی و سرعت بخشیدن به فرایند توسعه اقتصادی و صنعتی است به طوری که صنعت به نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص برای مشاغل فنی و مدیریتی و تحقیق و توسعه نیاز دارد و دانشگاه برای شکوفایی استعدادهای دانش آموختگان خود نیازمند محیطی عملیاتی است.

بر این اساس، اگر استعدادها و توانمندی‌هایی که در مراکز دانشگاهی وجود دارد برای رفع نیازهای صنایع به کار گرفته شود، گام‌ های نخست برای خودکفایی صنعتی و رونق اقتصادی کشور برداشته می‌شود چون که برخورداری از دانش روز و دستیابی به روش‌های نوین بهترین راه‌حل برای گام برداشتن در مسیر پیشرفت در صنعت بخصوص در عرصه تکنولوژی است.

در دنیای کنونی با توجه به رشد لحظه‌ای تکنولوژی و رقابت شدید بین کشورها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، ارتباط بین این نهادها بیش از پیش احساس می شود و برای رسیدن به این هدف، مراکز علمی، صنعتگران و بنگاه‌های اقتصادی کشور باید با یکدیگر تعامل و ارتباط تنگاتنگی داشته باشند.

به عقیده کارشناسان ذیربط، رابطه صنعت و دانشگاه فرایندی است که در طول زمان شکل می‌ گیرد و پیوند بین دانشگاه‌ و صنعت‌ در کشور ما ضعیف‌ و ناپایدار بوده و کمتر محصول‌ تولیدی‌ را در کشور می‌توان پیدا کرد که‌ از فرایند تحقیق‌ و توسعه‌ به‌ دست‌ آمده‌ باشد و ادامه این روند مسیر رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی را با مشکل مواجه می کند.

شتاب توسعه صنایع آذربایجان شرقی با ارتباط دانشگاه و صنعت

فلسفه وجودی دانشگاه ها، استفاده از ظرفیت های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی خود برای رفع نیازهای مختلف جامعه است

رییس دانشگاه تبریز گفت: فلسفه وجودی دانشگاه ها، توسعه جامعه در ابعاد مختلف انسانی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سایر زمینه هایی است که بشر برای ارتقای سطح زندگی به آن ها نیاز دارد.

«صفر نصراله زاده»، افزود: دانشگاه برای انجام رسالت خود نیاز به ارتباط تنگاتنگ با بدنه جامعه دارد و در این راستا و برای کمک به توسعه و رونق بخش اقتصاد کشور، حوزه صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اظهار کرد: در صورتی که توجه به دانشگاه ها به صورت حل المسائلی نباشد، دانشگاه نخواهد توانست نقش خود را برای حل مسایل و مشکلات جامعه ایفا کند و این رویه موجب آسیب دیدن بخش های مختلف جامعه می شود.

رییس دانشگاه تبریز می گوید: برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت می تواند دانشگاه را از نیازهای جامعه آگاه کرده و این مراکز علمی نیز با استفاده از زیرساخت ها و توانمندی های خود در بخش های مختلف آزمایشگاهی، تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری و نوآوری در جهت رفع این نیازها اقدام کند تا با تامین نیازهای جامعه از وابستگی کشور به سایر کشورها کاسته شود.

برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت می تواند دانشگاه را از نیازهای جامعه آگاه کرده و این مراکز علمی نیز با استفاده از زیرساخت ها و توانمندی های خود در بخش های مختلف آزمایشگاهی، تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری و نوآوری در جهت رفع این نیازها اقدام کند تا با تامین نیازهای جامعه از وابستگی کشور به سایر کشورها کاسته شود.

نصراله زاده، با اشاره به موضوع ماموریت گرایی دانشگاه ها، ادامه می دهد: برای تحقق این مسوولیت باید ارتباط دانشگاه با صنعت برقرار شود و با توجه به نقشه جامع صنعتی کشور، پژوهش و تحقیقات باید به این سمت سوق یابد.

وی با اشاره به اینکه در زمان کنونی فرهنگ ارتباط مراکز علمی و آموزشی با مراکزی صنعتی فراهم شده است، یادآوری می کند: هم اکنون این مراکز به اهمیت این ارتباط واقف شده اند و می دانند که برقراری این ارتباط به صورت تنگاتنگ به نفع طرفین است.

رییس دانشگاه تبریز می گوید: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و توجه ویژه دولت برای استفاده از نخبگان دانشگاهی در عرصه صنعت برای رونق اقتصادی کشور، اکنون تشکیلات و زیرساخت های در این زمینه ایجاد شده است.

نصراله زاده، می افزاید: ایجاد معاونت فناوری، شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری برای تحقق این هدف بوده و اراده کافی برای برقراری ارتباط دوسویه بین دانشگاه و صنعت محیا بوده و این ارتباط روز به روز در حال ارتقا است.

شتاب توسعه صنایع آذربایجان شرقی با ارتباط دانشگاه و صنعت

برخورداری از دانش روز و دستیابی به روش های جدید بهترین راه حل پیشرفت است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در زمان کنونی ارتباط صنعت و دانشگاه نقش اساسی در رشد و بالندگی کشورها و حضور آنان در میادین بین المللی دارد، گفت: با توجه به رشد روزافزون فناوری و تکنولوژی و رقابت بین کشورها در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، برخورداری از دانش روز و دستیابی به روش های تازه بهترین راه حل برای دستیابی و پیشرفت در زمینه های گوناگون به ویژه در عرصه تکنولوژی است.

«محمدجعفر عظمایی»، می افزاید: برای رسیدن به چنین هدفی باید تعامل بین مراکز علمی، صنعتگران و بنگاه های اقتصادی برقرار شود چون که اگر در یک جامعه ای توجهی به ارتباط بین این مراکز نشود، بدون شک پیشرفتی در رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی حاصل نمی شود.

وی اظهار کرد: اداره کل صمت استان بر حسب وظایف خود تعامل با جامعه دانشگاهی و مراکز علمی را سرلوحه کارهای خود قرار داده که از جمله انعقاد ۱۰ مورد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها و مراکز آموزشی مختلف استان در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه، تشکیل هفت زیست بوم در ۶ خوشه صنعتی دارای طرح فناورانه و نوآورانه به عنوان پیشگامان تحقیق و توسعه و برگزاری دوره های آموزشی که یکی از بازیگران اصلی این زیست بوم ها مراکز آموزشی و دانشگاه ها هستند. اداره کل صمت استان بر حسب وظایف خود تعامل با جامعه دانشگاهی و مراکز علمی را سرلوحه کارهای خود قرار داده که از جمله انعقاد ۱۰ مورد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها و مراکز آموزشی مختلف استان برای ارتباط صنعت و دانشگاه، تشکیل هفت زیست بوم در ۶ خوشه صنعتی دارای طرح فناورانه و نوآورانه به عنوان پیشگامان تحقیق و توسعه و برگزاری دوره های آموزشی که یکی از بازیگران اصلی این زیست بوم ها مراکز آموزشی و دانشگاه ها هستند.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی، می گوید: تشکیل شورای فناوری و نوآوری با حضور متخصصان حوزه فناوری و نوآوری و برگزاری بیش از ۳۰ ساعت جلسه با هدف حمایت از برنامه ها، طرح ها و پروژه های فناورانه و نوآورانه در استان و دعوت از مراکز علمی و دانشگاهی استان از دیگر اقدامات این اداره کل برای برقراری ارتباط دوسویه بین صنعت و دانشگاه است.

عظمایی، ادامه می دهد: بر این اساس ترغیب و تشویق صنعتگران استان جهت ورود و سرمایه گذاری در حوزه های فناورانه و دانش بنیان، برگزاری ۱۲ مورد تورهای دانشجویی در قالب بازدید از واحدهای صنعتی پیشرو در تحقیق و توسعه و تشکیل اولین دفتر همکاری های فناورانه و نوآورانه اداره کل صمت استان با دانشگاه های استان با مرکزیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.

وی یادآوری می کند: در هفت ماه امسال ۹ دوره آموزشی به مدت سه هزار و ۲۸ نفرساعت با همکاری این اداره کل در دانشگاه ها و مراکز آموزشی برگزار شده و در راستای اجرای ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان با دانشگاه سراسری تبریز همکاری شدهد است.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی، با اشاره به همکاری با سازمان علمی و پژوهشی ایران در خصوص ارزیابی و رتبه بندی واحدهای تحقیق و توسعه، می گوید: در این راستا پنج واحد تحقیق و توسعه استانی مورد ارزیابی نمایندگان این سازمان و نمایندگان این اداره کل قرار گرفته است.

عظمایی، می افزاید: این اداره کل با همکاری دانشگاه های استان و سازمان ها و نهادهای متولی، اولویت های پژوهشی خود در سال جاری را قالب ۱۴ بند به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارایه کرده است.

شتاب توسعه صنایع آذربایجان شرقی با ارتباط دانشگاه و صنعت

نیازهای صنعت باید از دانشگاه مطالبه شود

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز نیز با بیان اینکه این کمیسیون سعی می‌کند پُلی برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت ایجاد کند، می گوید: برگزاری چند جلسه در کمیته انرژی، انعقاد تفاهم‌نامه با معاون وزیر نیرو و برگزاری جلسه مشترک با کمیسیون معادن و فلزات در خصوص استفاده از انرژی های تجدیدپذیر از جمله اقدامات راهبردی کمیسیون بر ایجاد ارتباط بخش علم و صنعت با یکدیگر است.

«یونس اکبرپور پایدار»، با اشاره به اینکه ارتباط علم و صنعت رابطه‌ای دوسویه و متقابل است، می افزاید: دانشگاه باید علم و فناوری های خود را در صنعت جاری کند و نیازهای صنعت باید از دانشگاه مطالبه شود.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته صنعت و دانشگاه هر کدام مسیر خود را طی می کردند و ارتباط خوبی بین آن ها برقرار نبود، اظهار می کند: در سال های اخیر توجه بیشتری به برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت شده است و با نیازسنجی بخش صنعت می توان از طریق دانشگاه این نیازها را تامین کرد.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز می گوید: دانشگاه ها بجای داشتن رویکرد صرف علمی باید رویکرد کاربردی در بخش های مختلف داشته باشند و با ایجاد هماهنگی بین علم، تحقیق و پژوهش با نیازهای صنعت در جهت توسعه و رونق این بخش و اقتصاد کشور گام بردارند.دانشگاه ها بجای داشتن رویکرد صرف علمی باید رویکرد کاربردی در بخش های مختلف داشته باشند.

اکبرپور پایدار، ادامه می دهد: برای توسعه همه جانبه کشور باید تمام بخش ها به ویژه دانشگاه و صنعت با هم همکاری و تعامل داشته باشند، ادامه می دهد: بخش های مختلف جامعه باید با همپوشانی همدیگر، نیازهای هم را برطف کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha