۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۳
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85265355
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گلستان هزار و ۶ اثر میراثی ثبت ملی و جهانی دارد

۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۳
کد خبر: 85265355
گلستان هزار و ۶ اثر میراثی ثبت ملی و جهانی دارد
محوطه باستانی شهر تاریخی جرجان

گنبدکاووس- ایرنا- معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ اثر منقول، غیر منقول و طبیعی در استان شناسایی شد که هزار مورد از این آثار به ثبت ملی و ۶ اثر هم به ثبت جهانی رسیده است.

مرتضی حسینقلی‌زاده روز شنبه با تبریک روز جهانی باستان شناسی ۲۰ اکتبر ( ۲۸ مهر ماه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این آثار شامل ۸۲۰ اثر غیرمنقول (۱۶۱ بنا و ۶۵۹ محوطه باستانی)، ۱۰۱ اثر ناملموس، ۴۱ اثر طبیعی و ۴۴ اثر منقول می‌شود.

وی افزود: تاکنون ۶ اثر میراثی استان گلستان شامل «گنبدقابوس به عنوان بلندترین بنای آجری دنیا، جنگل‌های هیرکانی، راه آهن ایران ایستگاه‌های بندرترکمن و بندرگز، سوزن دوزی ترکمن، دوتار و کمانچه» به ثبت جهانی رسیده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون بر اساس نیاز در نقاط مختلف استان از جمله محوطه‌های باستانی تورنگ تپه، خرگوش تپه و شاه تپه گرگان، یاریم تپه گنبدکاووس، غار کیارام گالیکش، شهر تاریخی جرجان، دیوار بزرگ گرگان، تپه بازگیر مینودشت، تپه خاکی بندرگز و محدوده بافت تاریخی شهر استرآباد ۴۷ مورد کاوش باستان شناسی انجام شده است.

وی با اشاره به همکاری ۱۱ باستان شناس با میراث فرهنگی استان گلستان، مهمترین هدف بررسی‌های باستان شناسی را شناسایی و گردآوری اطلاعات از محوطه‌های باستانی، تهیه پرونده ثبت در فهرست آثار ملی، انجام پروژه‌های تعیین حریم آثار تاریخی و کارشناسی اموال تاریخی و فرهنگی و نظارت بر استعلامات حوزه عمرانی اعلام کرد و گفت: آخرین عملیات کاوش باستان شناسی در استان مربوط به شهر تاریخی جرجان به منظور تعیین حریم است که هفته گذشته به پایان رسید.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: همچنین ۲۰ پرونده شامل هفت اثر میراث غیرمنقول ( چهار محوطه، سه بنا)، پنج اثر میراثی ملموس، چهار اثر طبیعی و چهار اثر منقول برای ثبت ملی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است.

حسینقلی‌زاده ادامه داد: آبشار چلی علی‌آبادکتول و کرنگ کفتر گالیکش، محله چناران گرگان و چهار محوطه باستانی واقع در گنبدکاووس، رامیان و آق‌قلا از جمله آثار در دست اقدام برای ثبت ملی در استان محسوب می‌شود.

گلستان هزار و ۶ اثر میراثی ثبت ملی دارد

به گزارش ایرنا، استان گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب گوناگون در شمال کشور واقع است و پیشینه تاریخی بیش از هفت هزار ساله دارد.

گلستان سرزمینی مملو از طبیعت رنگارنگ و دلفریب با فرهنگ و تمدن باستانی ریشه‌دار در تاریخ کهن این مرز و بوم است و به عنوان بخشی از سرزمین پهناور ایران زمین به لحاظ تاریخی، دارای سابقه ای درخشان و از نظر دارا بودن عرصه تاریخی و یادمانی بسیار غنی است.

تاریخ بسیار کهن استان گلستان و قرار گرفتن در مسیر راه ارتباطی بین شرق و غرب کشور باعث شد از گذشته های دور این منطقه به عنوان یکی از کانون های مهم تاریخی ایران مطرح باشد و در این شرایط آثار و نشانه های متنوع و مختلفی که از سیر تکوینی فرهنگ و تمدن بشری به جای مانده می توانند به عنوان جاذبه های توریستی مورد استفاده قرار گیرند.

تپه ها، قلعه ها، مساجد زیبا، زیارتگاه ها، برج ها، کانون های شهری و روستایی تاریخی، کاخ ها، پل ها، معابر و گذرگاه های تاریخی، امام زاده ها و آرامگاه، دیوار دفاعی و آداب و رسوم، گو شه هایی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استان گلستان است که در صورت سرمایه گذاری مناسب و به کارگیری شیوه های نوین تبلیغات می تواند نقش چشم گیری در جذب توریست داخلی و خارجی داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha