طرح های تحولی آموزش عالی و پنج هزار نخبه ای که درایران ماندند

یاسوج- ایرنا- یکی از زیرشاخه ها وشاخص های اساسی در زمینه اجرای طرح تحولی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سیرتحولات نظام آموزش عالی جذب و حمایت از نخبگان علمی و استعدادهای درخشان است که به نظرمی رسد این ریل گذاری جدید پاسخ مثبت داده است و خروجی آن هم به افزایش ۴۵درصدی پذیرش و جذب این استعدادها منجر شده است.

به گزارش ایرنا، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در تشریح فرآیند این تحولات جدید معتقد است که خروجی ها و نتایج اجرای طرح های آموزشی در این وزارتخانه و در دولت سیزدهم امیدوارکننده و در راستای بهبود و ارتقای سطح کیفی نظام اموزشی بوده است.

قاسم عموعابدینی امروز پنجشنبه و در دیدار با سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت که نتیجه ملموس اجرای طرح تحولی و آموزشی و در زمینه حمایت از نخبگان علمی این بود که شمار دانشجویان نخبه و استعدادهای درخشان در مقطع ارشد و دکترا از هشت هزار نفر در سال ۱۴۰۱ به بالای ۱۳هزار نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی با تشریح جزئیات بیشتر این طرح گفت که طرح استاد محور یا پذیرش دانشجوی نخبه و استعدادهای برتر بدون کنکور که هم اینک در بیش از ۱۰۰ دانشگاه معتبر جهان نیز اجرا می شود به خوبی در کشور و ظرف ۲ سال گذشته پاسخ داده است.

وی بیان کرد که فرآیند این کار و پذیرش دانشجو به صورت استاد محور به همه دانشگاه ها ابلاغ شده و به خوبی در برخی استان ها اجرایی شده است.

عموعابدینی گفت که طرح استاد محور و برنامه های راهبردی و تحولی وزارت علوم و دولت سیزدهم توانست در زمینه جذب و جلوگیری از خروج احتمالی بالای چهار تا پنج هزار دانشجوی نخبه و استعدادهای درخشان که پتانسیل و بیم خروج انها از کشور می رفت اقدام کند.

او در توضیح طرح استادمحوری در انتخاب استعدادهای درخشان یادآور شد که استادان دانشگاه چنانچه طرح هایی داشته باشند که در راستای نیازهای جامعه بوده و این نیازها در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) ثبت شده باشد، معادل ظرفیت دانشگاه خود برای دکتری و کارشناسی ارشد می توانند دانشجوی استعدادهای درخشان را به‌صورت مستقیم به عنوان دانشجوی خود جذب کند.

این مسئول در وزارت علوم یادآور شد که سیاست تحول آموزشی وزارت علوم مبتنی بر استادمحوری، شاگردپروری، برنامه محوری و اخلاق مداری با قوت در حال پیگیری است و پس از بیانات مقام معظم رهبری در سال گذشته، مبنی بر تسهیل امور استعدادهای درخشان و نخبگان، آیین‌نامه جدید پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد با به شیوه استاد محور در راستای رفع نیازهای کشور به تصویب رسید و برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ اجرایی شد.

وی ادامه داد: با توجه به استقبال استادان و نخبگان از اجرایی‌سازی طرح تحولی، بر اهمیت اجرای این طرح از منظر تسهیل امور استعدادهای درخشان و برتر، توجه به حل نیازهای کشور توسط نخبگان و ارتقای اختیارات اساتید تاکید شده است..

او همچنین به برخی طرح های تحولی دیگر در وزارت علوم سخن گفت و معتقد بود که برخی از طرح ها اجرایش بسیار کار سخت و طاقت فرسایی است و اگر چه عملیاتی کردن آنها می تواند به بهبود شرایط و تحول نظام آموزشی کمک کند اما باید منتظر برخی ترکش ها و اعتراض هایی را از سوی برخی نهادهای خارج از وزارت علوم نیز تحمل کرد.

معاون آموزشی وزات، علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد که تحول در دانشگاه‌ها حول چهار محور اساسی شامل حکمرانی مبتنی بر خرد و حکمت، دانش آموختگان توانمند از نظر اشتغال، خانواده محوری و دیپلماسی علمی استوار است.

تاکید بر بومی سازی طرح ها

استاندار کهگیلویه وبویراحمد هم گفت که باید سعی شود هر برنامه تحولی که می خواهد در زمینه علمی و آموزشی در سطح استان ها انجام شود با هماهنگی کامل استانداران باشد و اجرای هر طرحی متناسب با نیازها، برنامه ها و آمایش سرزمینی و بومی هر منطقه باشد.

سید علی احمد زاده در این نشست تاکید داشت که برای انجام هر طرح تحولی و تغییرات بنیادین و یا برنامه راهبردی باید تمامی ملاحظات و در حقیقت مطالعات اجتماعی و نیازها و منافع گروه های مختلف مردمی در آن لحاظ شود.

وی تصریح کرد که اگر چه ما هم موافق اجرای برخی طرح های تحولی از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری هستیم اما باید فرآیند ها، اهداف و جزئیات کامل آن ها در نشستی با حضور استانداران نیز تشریح و تبیین شود.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد از رئیس دانشگاه یاسوج هم خواست در اسرع وقت نسبت به تهیه و تدوین طرح آمایش سرزمینی و برنامه هاف نیازها و افق نظام آموزش عالی در حوزه های مختلف با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اقدام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha