۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85253359
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قاچاق، تهدید بالقوه پیش روی اقتصاد شکننده پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان درحالی افزایش پدیده قاچاق سوخت، ارز و کالا در این کشور را یک تهدید بالقوه برای خود می‌داند که گزارش‌ نهادهای رسمی از دخالت مسوولان پاکستانی در فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط با قاچاق حکایت دارد، چالشی که نخست وزیر پاکستان نیز به آن اذعان می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، کارزار دولت این‌ کشور برای برخورد با قاچاقچیان سوخت، عوامل اختلال در بازار ارز و احتکارکنندگان طی ماه‌های اخیر درحالی شدت گرفته که ارزش پول ملی پاکستان(روپیه) طی یکسال گذشته در برابر دلار کاهش بی سابقه داشته است.

نخست وزیر دولت موقت پاکستان طی اظهاراتی پدیده قاچاق را یک تهدید بالقوه و موجود برای این کشور دانست ‌ اعتراف کرد ‌که عدم کنترل بر فعالیت‌های غیرقانونی و تجارت غیررسمی در مرزها باعث شد تا برخی قاچاق سوخت و دیگر کالا را قانونی جلوه دهند.

«انوار الحق کاکر» که قرار است امروز برای بررسی وضعیت امنیتی و اقتصادی ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با سیستان و بلوچستان ایران، به شهر «کویته» مرکز آن ایالت سفر کند، طی گفت‌وگویی با خبرنگاران و مجریان شبکه‌های خبری پاکستان افشا کرد که همدستی مقامات محلی علل اصلی قاچاق سوخت از ایران به پاکستان است.

قاچاق، تهدید بالقوه پیش روی اقتصاد شکننده پاکستان

وی افزود: روزانه ۲۷ هزار خودرو حامل بار سوخت قاچاق ایرانی از مرزهای مشترک به پاکستان منتقل شده و این پدیده با همدستی مسوولان محلی در پاکستان تسهیل می‌شود.

نخست وزیر پاکستان افزود: قاچاق ارز، سوخت و کالا یک تهدید جدی علیه معیشت و یک اقتصادی پایدار در پاکستان است لذا دولت تصمیم گرفت که برخورد با عوامل این پدیده شوم را تشدید کند و طی ماه‌های اخیر دستاوردهای خوبی داشتیم که یکی از آن کشف و ضبط میلیون‌ها دلار که در حال قاچاق به خارج از پاکستان بود و اینکه از سرعت کاهش ارزش روپیه نیز جلوگیری شد.

وی اعلام کرد: تردد غیرمجاز خودروها در مناطق مرزی ایالت بلوچستان متوقف شده است اما این روند به طور کامل انجام نشده و مسوولان دولت و نهادهای امنیتی همچنان به سرکوب قاچاق و عوامل آن ادامه خواهند داد.

اواسط شهریور امسال آژانس‌ اطلاعات دولت پاکستان در گزارشی بی سابقه از دخیل بودن ده‌ها نفر از مسئولان این کشور به ویژه در ایالت بلوچستان در تجارت غیرقانونی انواع سوخت از ایران پرده برداشت و حتی مدعی شد که سود حاصل از قاچاق در فعالیت‌های تروریستی نیز مصرف می‌شود.

در این گزارش آمده است: سالیانه بیش از ۲ میلیارد و ۸۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل از ایران به پاکستان قاچاق شده که به طور میانگین سالی ۶۰ میلیارد روپیه به خزانه ملی پاکستان خسارت وارد می‌شود.

دولت موقت پاکستان از شهریور امسال عملیات گسترده‌ جدیدی را برای شناسایی و بازداشت عوامل قاچاق سوخت و کالا در ایالات مختلف این کشور از جمله در مناطق مرزی و سرکوب‌ شبکه‌های دخیل در احتکار دلار و کالا اجرا کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha