جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی برای دانشگاه‌های کشور هدفگذاری شد

اصفهان-ایرنا- معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، دانشگاه‌های کشور باید در مدت پنج سال، ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی جذب کنند.

به گزارش ایرنا، هاشم داداش‌پور روز شنبه در آیین امضاء تفاهمنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های دانشگاه‌های اصفهان و هنر این شهر با دانشگاه‌های برتر کشور مالزی در سال شهید سلیمانی دانشگاه اصفهان افزود: جریان تحولات علمی در دنیا از غرب به سمت شرق در حال حرکت است و در حالی که تا ۱۰ سال پیش، کشورهای برتر در حوزه جذب دانشجو و پژوهشگر کشورهای غربی‌ بودند امروز در حال مشاهده تغییراتی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: مالزی از ۱۵ سال پیش جذب دانشجویان بین‌المللی را آغاز کرده و موفقیت‌های چشمگیری نیز داشته است و دانشگاه‌های کشورمان می توانند در این زمینه از تجربیات دانشگاه‌های این کشور استفاده کنند و امروز نقطه عطفی در همکاری علمی بین ایران و مالزی و سرآغاز استفاده از تجربیات دانشگاهی ۲ کشور است.

داداش‌پور خاطرنشان کرد: تغییرات زیادی در حوزه‌های علمی و آموزشی از ۲۰ سال پبش در سطح جهان آغاز شده که از غرب به سمت شرق است و در آینده نیز سرعت بیشتری خواهد گرفت و این اتفاق در حال تغییر جغرافیای علمی جهان و نقش آفرینی بیشتر مشرق زمین در تحولات علمی دنیاست.

وی تصریح کرد: هم اکنون ترکیه بعنوان یک کشور اسلامی توانسته است در بین ۱۰ کشور جذب کننده دانشجویان بین المللی قرار بگیرد و روسیه نیز در این سال‌ها گام‌های مؤثری در جذب دانشجویان بین المللی برداشته‌ و مالزی هم در جنوب شرق آسیا موفقیت های زیادی در این زمینه کسب کرده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همکاری‌ بین دانشگاه های ایران و مالزی می تواند در سه بخش اصلی شامل "بحث های علمی در حوزه‌های تمدنی" ، "همکاری بین دانشگاه‌های ایران و مالزی بر روی مشکلات مشترک امروز" و "تبادل دانشجو بین ۲ کشور و جهان اسلام" باشد.

داداش‌پور اظهار داشت: کشورمان مدعی احیاگری تمدن اسلامی در جهان معاصر است از این رو بدون کسب مرجعیت علمی، تحقق مرجعیت کشورهای اسلامی و ایفای نقش احیاگری در حوزه تمدن اسلامی ممکن نخواهد شد، بنابراین باید به سمت احراز مرجعیت علمی خود حرکت کنیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور یادآور شد: برای حرکت به سمت مرجعیت علمی باید بدانیم، جایگاه مراکز علمی کشورمان در این تغییرات کجاست.

داداش‌پور خاطرنشان کرد: اکنون کشورهای اسلامی ۲۵ درصد کشورهای جهان را تشکیل می‌دهند و سهمی حدود یک چهارم از جمعیت جهان را نیز در اختیار دارند ولی آنها به اندازه سهم جمعیتی خود در موضوعات علمی پیشرفت نداشته‌اند، البته ایران و مالزی در این راستا عملکرد مناسب‌تری نسبت به سایر کشورهای اسلامی دارند.

وی گفت: مباحث‌ علمی در حوزه تمدنی برخاسته از باورهای مشترک مسلمانان است، از این رو تفکرات نوین اسلامی که در حوزه‌های مختلف می‌توان راجع به آن بحث کرد را باید در کشورهای اسلامی و در کل جهان توسعه داد.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: مسائل مشترک زیادی پیش روی کشورهای اسلامی است که باید جامعه دانشگاهی این کشورها با رویکرد حل مسائل با یکدیگر همکاری کنند و تبادلات دانشجویی نیز می‌تواند راه را برای این امر فراهم سازد و دانشجویانی که در ایران یا مالزی در حال فعالیت هستند می‌توانند همگرایی مدنظر را ایجاد کنند.

وی افزود: هر موضوعی که در ایران یا مالزی اتفاق می‌افتد مربوط به مردم و امت اسلامی است و ۲ کشور می‌توانند کمک کنند تا سایر کشورهای اسلامی نیز از سُفره علمی ایران و مالزی بهره‌مند شوند و اگر چنین شود، آینده درخشانی پیش رو خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، علاوه بر حضور معاون وزیر علوم کشورمان، در آیین امضا تفاهمنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های ۲ دانشگاه ‌اصفهان با دانشگاه‌های برتر مالزی، وزیر علوم، هیات بلندپایه وزارت آموزش عالی، روسای پنج دانشگاه مطرح و رییس موسسه خدمات جهانی آموزش این کشور(EMGS) به همراه رییس و معاونان دانشگاه اصفهان و رییس و معاونان دانشگاه هنر اصفهان حضور داشتند.

جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی برای دانشگاه‌های کشور هدفگذاری شد

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha