رئیس دانشگاه اصفهان: دنیای امروز تشنه عدالت است

اصفهان-ایرنا- رئیس دانشگاه اصفهان گفت: دنیای امروز تشنه عدالت و صلح مبتنی بر عدالت است و نُخبگان علمی جهان اسلام علاوه بر وظایف علمی، وظیفه احیای تمدن اسلامی را نیز در این دوران، بر عهده دارند.

حسین هرسیج روز شنبه در آیین امضاء تفاهمنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های دانشگاه اصفهان با دانشگاه‌های برتر کشور مالزی در سال شهید سلیمانی این مرکز علمی افزود: لازمه رسیدن به عدالت آن است که نخبگان علمی جهان اسلام یک مدل جدید تمدنی مبتنی بر احیای تمدن اسلامی را در مرحله نخست برای کشورهای مسلمان و در مرحله بعد برای کل جهان طرح‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: اکنون ما شاهد افول تمدن غرب هستیم، تمدنی که موجب تخریب محیط زیست، تخریب و غارت سرزمین ها،استعمار، حمله به کشورها و بروز خشونت‌ها شده و چه بسا برخی از دانشمندان غربی نیز به این فرایند کمک کرده‌اند.

هرسیج اظهار داشت: در زمانی که مبانی تمدنی غرب به تخریب محیط زیست، استعمار و مسائل پیرامون آن شده است، ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند احیای تمدن اسلامی هستیم و دانشگاه‌های دنیای اسلام، نقش اساسی و پیشتازی مبتنی بر عدالت را در این زمینه می‌توانند داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان با اتخاذ ۲ رویکرد جامعه محوری و تمدن‌سازی، تمام فعالیت‌های خود را بسوی مشارکت دانشمندان و نخبگان علمی برای حل مشکلات سوق داده است و نخبگان این دانشگاه سرنوشت خود را جدا از سرنوشت کشور نمی‌دانند و بدنبال ارائه راه‌حل برای حل معضلات جامعه هستند.

وی افزود: ما امروز با دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم مواجهیم که باید به حل مشکلات کمک کنند از این رو انتظار می‌رود در مرحله نخست، حل مشکلاتی مانند بحران محیط زیست، آب و خشونت‌هایی که در منطقه وجود دارد از طریق روش های علمی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و در باره آنها نسخه پیچیده شود و در مرحله بعد نظرات نخبگان ما به سیاستمداران کمک کند.

وی تاکید کرد: امضاء تفاهمنامه همکاری نظیر تفاهمنامه امروز با دانشگاه‌های مالزی به اقدامات عملی و تقویت همکاری‌های علمی و بین‌المللی منجر می شود و می‌تواند در تحقق رویکردهای جامعه محوری و تمدن‌سازی موثر باشد.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: ما توافق کرده‌ایم که میز جنوب شرقی اصفهان در این دانشگاه بعنوان هاب در نظر گرفته شود و امیدواریم سبد دانشجویان آسیای جنوب شرقی در ایران و اصفهان افزایش یابد، البته آمادگی برای اعزام دانشجو بویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز وجود دارد.

وی یادآور شد: نباید به امضاء تفاهمنامه‌ها اکتفا کنیم و ایجاد پردیس بین‌الملل بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های مالزی می‌تواند تحقق عینی پیدا کند.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: مشکلات و چالش‌ها در ایران و مالزی نیازمند کار علمی و پژوهشی است و لازم است فعالیت های پژوهشی و فرهنگی مشترک بین دانشگاه‌های دو کشور بزرگ صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان یک شهر تاریخی، گردشگری و تمدنی در قلب ایران است و تعدادی از دانشگاه‌های بزرگ و برتر ایران در آن قرار دارند و اصفهان مهد و مرکز صنایع دستی است، از این رو این خطه وضعیتی استثنایی در بین استان‌های کشور دارد.

هرسیج یادآور شد: دانشگاه اصفهان با قدمت ۸۰ سال آمادگی برای تبادلات علمی با سایر دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه‌های جهان اسلام را دارد.

به گزارش ایرنا، علاوه بر حضور معاون وزیر علوم کشورمان، در آیین امضا تفاهمنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های ۲ دانشگاه ‌اصفهان با دانشگاه‌های برتر مالزی، وزیر علوم، هیات بلندپایه وزارت آموزش عالی، روسای پنج دانشگاه مطرح و رییس موسسه خدمات جهانی آموزش این کشور(EMGS) به همراه رییس و معاونان دانشگاه اصفهان و رییس و معاونان دانشگاه هنر اصفهان حضور داشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha