رئیس دانشگاه اصفهان: آزادی توام با "اسلام هراسی"، آزادی نیست

اصفهان-ایرنا- رئیس دانشگاه اصفهان گفت: آزادی مُنجر به توهین و بی‌احترامی را آزادی نمی‌دانیم و آزادی تحت عنوان ایران هراسی و اسلام هراسی پذیرفتنی نیست و تنها با استدلال، همه چیز قابل نقد است.

حسین هرسیج روز یکشنبه در آئین افتتاح نشست‌های تخصصی پنجمین جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) در تالار شهید سلیمانی دانشگاه اصفهان افزود: تاکید بر آزادی در ایران و کشورهای غربی وجود دارد و آزادی از نظر لفظی بین همه کشورها مشترک است اما آزادی مدنظر غرب با آزادی مد نظر پیامبر اعظم(ص) تفاوت‌هایی دارد.

مقبولیت آزادی آکادمیک و نظری

رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: آزادی آکادمیک و نظری قابل قبول است و در دانشگاه‌های ما هیچ خط قرمزی هم در باره مباحث دانشگاهی و آکادمیک وجود ندارد ولی آزادی در غرب از حَد خود گذشته و در آنجا به نام آزادی بیان، به مقدسات اسلام توهین می‌کنند که به هیچ‌ وجه مورد تائید ما نیست.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: علم مورد نظر پیامبر رحمت(ص)، همراه با به رسمیت شناختن آزادی‌های علمی است و نتیجه آن باید اقامه عدالت در جهان همراه با اخلاق و حکمت باشد.

وی یادآور شد: پیامبر اعظم(ص) که رحمتی برای جهانیان است، بر این تاکید داشت که "طلب علم بر همه مسلمانان چه زن و چه مرد واجب است" و نباید فراموش کنیم که علم محدود به زمان خاصی نیست و بنابر آموزه‌های پیامبر اسلام "زگهواره تا گور دانش بجوی".

وی گفت: حضرت مصطفی(ص) به علم فرامکانی اعتقاد داشتند، از این رو می‌فرمایند "علم را اگر در چین هست بجویید"، البته علم مد نظر ایشان، علم نافع است.

وی افزود: یکی از خصوصیات اصلی علم، نفع آن برای جامعه است البته باید بدانیم که علمی نافع است که منجر به تواضع شود و تکبر به همراه نداشته باشد و در یک کلام، علمِ همراه با جهت‌گیری و نور مطمح نظر ماست.

فراز و فرود تمدن‌ها

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: کشورهای اسلامی در دوران طولانی از تاریخ پیشرفت های زیادی را تجربه کردند و در آن زمان، غرب در تاریکی بود و زمانی که ما در فراز بودیم، غرب با فرود تمدنی همراه بود.

هرسیج یادآور شد: آن دوران در غرب مرجعیت دینی تحریف شده بود و در مقابل آن علم و آزادی قرار داشت و تا زمانی که دین در مقابل آزادی و علم باشد، شاهد افول هستیم و مقایسه‌ فراز و فرود تمدن‌های غربی و اسلامی نیز این حقیقت را مشخص می‌کند.

وی اظهار داشت: روشنگری در غرب بعد از قرن ۱۶ میلادی آغاز شد و در آن دوران علوم تجربی مرجعیت یافت و آزادی به معنای لیبرالیسم ترویج پیدا کرد و از همان ابتدا سعی شد تا اصحاب دین به انزوا کشیده شوند و در ادامه به سمت استقرار لیبرال دموکراسی رفتند.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: نگاه صِرف به علوم تجربی باعث شد سایر رشته‌های معارف را بی‌معنا تلقی کنند و نتیجه عملی آن این شد که علمِ مُنجر به کنترل و سلطه بر طبیعت، تخریب محیط زیست، استعمار مستقیم و در حال حاضر نیز تحت عنوان "استعمار فرانو" ظهور یابد.

وی خاطرنشان کرد: علمی که از اخلاق عاری بود، موجب انقلاب سوسیالیستی و تفکرات چپ‌گرایانه در بسیاری از کشورها شد و نتیجه آن تفریط و در ادامه باعث افراط شد که تا اواخر قرن بیستم در دنیای غرب ادامه داشت و بعد از قرن بیستم به اوج خود رسید.

رئیس دانشگاه اصفهان یادآور شد: امروز غرب به جایی رسیده است که بسیاری از متفکرانش به این جمع بندی رسیده‌اند که غرب از لحاظ اجتماعی رو به افول است و حتی از نظر امنیتی در کشورهای منطقه نیز روز به روز با کاهش قدرت مواجه می شود.

وی اظهار داشت: دورانی که با غرب رو به افول مواجهیم، کشورهای شرقی از جمله کشورهای اسلامی بویژه ایران، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، در حال احیای تمدنی هستند.

هرسیج ادامه داد: تجارب بشری نشان می‌دهد مسلمانان تا زمانی که به سنت پیامبر مصطفی(ص) عمل کردند شاهد اوج تمدنی و هرجا که از تفاسیر پیامبر(ص) دوره بودند، دچار زوال تمدنی شدند.

وظیفه دانشمندان مسلمان

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: وظیفه دانشمندان مسلمان این است که به فرایند تحول تمدنی نوین کمک کنند و عالمان نباید تنها به فعالیت علمی به دور از مسائل جامعه اسلامی بپردازند.

وی یادآور شد: اُمت پیامبر اسلام (ص) اُمت میانه است و باید به دور از افراط و تفریط‌های غربی و تعابیر محدودکننده از علم، بدنبال پیشرفت همه جانبه باشد و ما می‌توانیم مدلی برای جهانیان باشیم.

هرسیج خاطرنشان کرد: در آیات قرآن، پیامبر(ص) بعنوان نمونه و الگو معرفی شده اند و در صورتی که دیگران بخواهند به پیشرفت همه‌جانبه دست یابند باید براساس مُدل اسلامی حرکت کنند و اینگونه ما می‌توانیم شاهد تعالی تمدن نوین اسلامی باشیم.

وی تصریح کرد:دانشگاه اصفهان ۲ رویکرد اصلی برای بسترسازی احیای تمدن نوین اسلامی دارد که نخستین رویکرد، گسترش و تعمیق ارتباطات بین دانشگاه‌ با مراکز علمی کشورهای جهان اسلام و دیگری تبادل اطلاعات در حوزه‌های مختلف برای حل چالش‌های جهان اسلام است.

به گزارش ایرنا، پنجمین دوره رویداد «جایزه مصطفی(ص)» از ششم مهر در اصفهان آغاز شد و تا دوازدهم این ماه ادامه دارد.

این رویداد با هدف شناسایی آثار برجسته دانشمندان جهان اسلام در توسعه علم و فناوری از اوایل دهه ۹۰ شروع بکار کرد و تاکنون چهار دوره آن در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شده است.

بیش از یکصد نفر از دانشمندان جهان اسلام از ۴۰ کشور در پنجمین رویداد جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) در اصفهان شرکت دارند.

دانشگاه اصفهان حدود ۱۷ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی دارد و نزدیک به یکهزار و ۴۰۰ دانشجوی خارجی در آن مشغول تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha