حرکت بر مدار وحدت، رمز تحقق امت واحده اسلامی

مشهد- ایرنا- وحدت اسلامی، بدون تردید عامل ارتقای امنیت، پیشرفت، عزت و کرامت جهان اسلام در برابر دشمنان است و اگر تفرقه جای آن را بگیرد، امت واحده اسلامی تحقق نمی‌یابد و با کمرنگ شدن آموزه‌های اسلام ناب، قدرت‌های بزرگ بر مسلمانان تسلط یافته و جوامع اسلامی از استقلال پایدار و همه‌جانبه دور خواهند شد.

به گزارش ایرنا، زندگی عدالت آمیز شیعه و سنی در ایران بر مدار انسان دوستی در حرکت است و وحدتی جاودانه میان آنها وجود دارد، وحدتی که به معنای شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست بلکه وحدت به معنای ایستادگی آنان مقابل دشمنان اسلام و برادری و برابری در جامعه اسلامی است.

امروزه سوء استفاده دشمنان اسلام از ایجاد تفرقه و هزینه‌های سنگین این اختلاف در میان مسلمانان منطقه و جهان، ضرورت توجه به آرمان وحدت اسلامی را دوچندان کرده است. از این رو از همان ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی در ایران، الگویی صحیح برای یک سیاستگذاری فرهنگی به منظور ایجاد و تقویت وحدت در ایران و جهان اسلام شکل گرفته است.

بر اساس اصل یازدهم قانون اساسی، جمهوری اسلامی خود را موظف دانسته است سیاست های کلی را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و در راستای تحقق وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام تلاش کند.

اکنون وحدت اقشار مختلف شیعه و سنی در کشور وجوه مختلفی دارد که در این میان یکی از نمونه هایی که می توان از آن به عنوان تحقق عینی وحدت میان پیروان مذاهب اسلامی یاد کرد وجود عدالت آموزشی در دسترسی برابر به مراکز پژوهشی و علمی است. مراکزی که در آن نخبگان شیعه و سنی بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر تحصیل کرده و در آن به موفقیت های فراوان دست می یابند.

ایران اسلامی تجلی واقعی وحدت مذاهب اسلامی

حرکت بر مدار وحدت، رمز تحقق امت واحده اسلامی

دانشگاه ها همیشه مامن نخبگان و افرادی هستند که در کنار هم و بدون توجه به اعتقادات شخصی، به دنبال کسب دانش و دستاوردهای علمی هستند.

یک دانشجوی اهل سنت در دانشگاه فردوسی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: ابتکار امام خمینی (ره) در نامگذاری هفته ای به عنوان "وحدت" بین کشورهای اسلامی جا باز کرده است و علاوه بر برپایی جشن های هفته وحدت از سوی نهادها، مردم نیز به مقوله وحدت فکر می کنند.

احمد نصیر افزود: یکی از مفاهیم راهبردی در اندیشۀ حضرت امام خمینی (ره) که علاوه‌ بر ابعاد ملی، جنبه‌های بین‌المللی برای جهان اسلام دارد، وحدت در جهان اسلام است. به اعتقاد امام (ره)، مسلمانان برای رشد و تعالی نیازمند وحدت، همبستگی و همدلی هستند و دور شدن از وحدت اسلامی یکی از عوامل استحاله نظام اسلامی و فرایند تمدن‌ سازی محسوب می‌ شود.

وی ادامه داد: دانشجویان اهل سنت دانشگاههای مشهد نیز بر حفظ وحدت حول مبانی اسلام اصیل تاکید دارند و برای تحکیم وحدت در این هفته با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری جشن هایی در دانشگاهها برپا می کنند.

دانشجوی رشته فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه هر چه وحدت شیعه و سنی بیشتر باشد، دغدغه فکری آنان کمتر می شود، اظهار داشت: بی‌گمان آیات و روایات اسلامی متعددی به مساله وحدت اسلامی، پرداخته و راه های رسیدن به وحدت را نشان داده اند. اگر شیعه و سنی وحدت داشته باشند، بی شک دشمنان اسلام دیگر نمی توانند در صفوف آنان رخنه کرده و جنگ و خونریزی میان مسلمانان راه بیندازند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اختلاف اندازان بین شیعه و سنی چه بدانند و چه ندانند دشمن هستند، گفت: برافراشتن علم اختلاف به نفع کشور و هیچ مذهبی نیست و خوشبختانه در عرصه دانشگاهی نگاه تبعیض آمیزی وجود ندارد و به ندرت از مذهب افراد سوال می شود.

نصیر خاطرنشان کرد: حفظ وحدت در محیط های دانشگاهی به تدبیر و بصیرت بیشتری نیاز دارد، لذا باید طوری رفتار شود که زمینه سوء تفاهم و نزاع ایجاد نشود.

اتحاد مذاهب اسلامی در دانشگاهها عمیق تر است

دیگر دانشجوی اهل سنت رشته تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد نیز با بیان اینکه راهکار مقابله با هجمه دائمی دشمن، اتحاد مسلمانان است، گفت: اتحاد مذاهب اسلامی در دانشگاهها عمیق تر است و به وضوح می توان آن را احساس کرد.

کریم جاغوری افزود: امروز ایران اسلامی با احترام به مذاهب و اعتقادات مذهبی به الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی تبدیل شده است. هفته وحدت فرصتی بی نظیر برای نشان دادن اتحاد و انسجام جهان اسلام است که در این میان دانشجویان می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی که در مسابقات علمی مختلف حائز مقام برتر شده است اظهار داشت: اختلاف در بعضی از اعتقادات و احکام و اختلاف منابع که نتیجه طبیعی اجتهاد و تفکر آزاد است، نباید موجب جدایی و دوری قلب‌های مسلمانان از یکدیگر شود، بلکه باید همه فرقه‌های اسلامی با کمال شرح صدر و وسعت نظر، عقاید و افکار یکدیگر را درک و تحمل کنند.

جاغوری افزود: در دانشگاه های مشهد اعتقادات مذهبی محدودیت و تبعیض ایجاد نمی کند بطوری که مسوولان و استادان دانشگاه حتی به بنده بیشتر از سایر همکلاسی ها احترام می گذارند و محیط دانشگاه، بسیار رضایت‌بخش است.

حرکت بر مدار وحدت، رمز تحقق امت واحده اسلامی

وحدت برای جهان اسلام افتخار می‌آفریند

استاد حوزه و مولوی اهل سنت در این خصوص گفت: وحدت اگر از جامعه گرفته شد، جامعه نابود می شود و افتخارات مثال زدنی این کشور، حاصل همین وحدت است.

مولوی علیرضا یعقوبی در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: این که رییس جمهور کشورمان با قدرت قرآن را در سالن اجلاس سران جهان بلند کرده و می گوید که "قرآن نمی سوزد" و این که امروز به فضل الهی در مقابل دشمنی همه دشمنان سربلند ایستاده ایم و مستکبران تاریخ امروز دست نیاز به سوی ایران اسلامی دراز می کنند تا سلاح بخرند، این حاصل وحدت در این کشور است و باید تلاش کنیم آن را حفظ کنیم.

این استاد حوزه با اشاره به این که وحدت جدای از عقیده است و به معنی سنی شدن شیعه یا شیعه شدن سنی نیست، اظهار کرد: اگر به دنبال توسعه جامعه هستیم باید همه با هم باشیم و اگر معیار وحدت، دین خدا و رسالت پیامبر اسلام (ص) باشد جامعه آباد می شود.

این مولوی اهل سنت گفت: علمای دین باید توجه کنند که با اندک غفلتی، خداوند نعمت وحدت را از ما می‌گیرد و قرآن عظیم الشان با شیواترین سخن و در بیان امر، بندگان خدا را به این مهم فرا می خواند.

مولوی یعقوبی با بیان این که دشمن هرگز به شیعه و سنی رحم نکرده است، افزود: نگاه غلطی که برخی دارند که دشمن بین شیعه و سنی تفاوت قائل است، باید تغییر کند. زیرا دشمن با اصل اسلام مخالف است و نباید اجازه داد این وحدت خدشه دار شود.

وحدت شاه کلید پیروزی در هر جنگی است

حرکت بر مدار وحدت، رمز تحقق امت واحده اسلامی

مدیر مرکز اسلامی خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امام خمینی (ره)، ایام میلاد نبی مکرم اسلام (ص) را به نام هفته وحدت نامگذاری کردند و همین جریان موجب دوستی و هم نشینی بیشتر اهل سنت و شیعه در جمهوری اسلامی شد و پس از ایشان با قدرت از سوی مقام معظم رهبری نیز ادامه یافت.

حجت الاسلام علیرضا جوانشیری افزود: در جنگ تحمیلی با وحدت و همدلی در مقابل تمام بلوک قدرتمند شرق و غرب ایستادیم و اجازه ندادیم حتی یک وجب از سرزمین عزیزمان، به دست دشمن متجاوز و خبیث بیفتد و در جنگ ترکیبی نیز رمز پیروزی، وحدت است.

وی ادامه داد: نقش فرماندهی در عرصه جنگ ترکیبی دشمنان، بدون جایگزین است و پیروزی ما به بصیرت فرماندهان این عرصه نیاز دارد و علما، افسران بلندمرتبه و فرهنگی امت اسلام هستند.

بنا بر اعلام دبیر ستاد گرامیداشت هفته وحدت خراسان رضوی، امسال برنامه های متنوعی برای نکوداشت هفته وحدت در نظر گرفته شده است که از آن جمله اعزام کاروان‌های قرآنی منادیان وحدت به مناطق تلفیقی و حضور در نماز جمعه، تولید و پخش بیش از چهار هزار دقیقه ویژه برنامه در صدا و سیمای استان و دیدار با خانواده شهدای اهل سنت است.

علاوه بر آن برگزاری نشست‌های همدلی علمای شیعه و سنی، برپایی نمایشگاه عکس و پوستر با موضوع استکبارستیزی و انزجار از هتاکان به قرآن کریم، برقراری ایستگاه‌های شادی وحدت با حضور فعالان مردمی در مناطق تلفیقی و تجلیل از چهره‌های وحدت‌آفرین مردمی، هنرمندان و حافظان قرآن کریم از دیگر برنامه های ستاد گرامیداشت هفته وحدت در خراسان رضوی است.

حرکت بر مدار وحدت، رمز تحقق امت واحده اسلامی

روزهای بین ۱۲ ربیع الاول سالروز ولادت حضرت محمد (ص) به روایت اهل سنت تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت حضرت محمد (ص) به روایت شیعیان با ابتکار حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران با عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha