هدفگذاری ۱۷۶ عنوان برنامه فرهنگی ویژه دهه وقف در استان مرکزی

اراک - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: اجرای ۱۷۶ عنوان برنامه فرهنگی در هفته وقف امسال (دهم تا شانزدهم مهرماه جاری) در نقاط مختلف این استان هدفگذاری شد.

حجت الاسلام عبدالله واحدی روز شنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: با پیگیری‌های سازمان اوقاف و امور خیریه، ۱۶ ربیع الاول به جای ۲۷ صفر از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز وقف نامگذاری شد تا به جای شب رحلت پیغمبر اکرم(ص)، شب میلاد ایشان به عنوان این روز نامگذاری شود، زیرا فرصت بهتری برای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف، تجلیل از واقفین و خیرین، بیان دستاوردهای وقف و پرداختن به وقف‌های جدید است.

وی، با بیان اینکه هر روز از هفته گرامیداشت وقف با یک عنوان است، بیان کرد: دهم مهر با عنوان وقف، رسانه، ترویج فرهنگ وقف، یازدهم مهر همزمان با هفدهم ربیع الاول میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) با عنوان وقف، قرآن ، سنت نبوی، سیره معصومین(ع) و دوازدهم مهر با عنوان وقف، اقتصاد پایدار، رشد تولید نامگذاری شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی ادامه داد: سیزدهم مهر نیز با عنوان وقف، امامزادگان، ترویج فرهنگ زیارت، چهاردهم مهر با عنوان وقف، حمایت از خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی، پانزدهم مهر با عنوان وقف، حمایت از نخبگان علمی و دانش‌بنیان‌ها و شانزدهم مهر با عنوان وقف، سلامت جامعه، تکریم واقفین و خیرین نامگذاری شده است.

حجت الاسلام واحدی، برگزاری آیین جشن و سرور به مناسبت میلاد حضرت رسول(ص) و آغاز هفته وقف با برنامه‌های شاد فرهنگی از دوشنبه ۱۰ مهر به مدت چهار شب در جوار آستان مقدس امامزادگان عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) شهرستان اراک، همایش یاوران وقف، راه‌اندازی ایستگاه‌های «همه واقف باشیم» در بقاع متبرکه سطح استان، برپایی خیمه‌های معرفت، نمایشگاه و بهره‌گیری از ۴۳ مبلغ اعزامی بومی و مستقر در بقاع متبرکه، از برنامه‌های شاخص این هفته عنوان کرد.

وی، برگزاری نشست‌های تخصصی و صنفی وقف، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و ائمه جمعه در شهرستان‌ها، عیادت و بازدید از واقفان خیراندیش، دیدار با خانواده‌های شهدا و جانبازان، دیدار با استاندار و فرمانداران در شهرستان‌ها، برگزاری پنج محفل انس با قرآن کریم در بقاع متبرکه، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه و برگزاری مسابقات فرهنگی را از دیگر برنامه‌های اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در هفته وقف برشمرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی اضافه کرد: توزیع بیش از ۱۴ هزار سبد معیشتی به ارزش تقریبی ۸۶ میلیارد ریال، حضور فعال اوقاف در نهضت سراسری کمک‌های مومنانه به نیابت از امام عصر(عج) با عنوان قرار دوازدهم با توزیع ۱۴ هزار و ۳۸۰ سبد معیشتی به مبلغ ۸۶ میلیارد ریال، از محل درآمد موقوفات با نیت کمک به محرومان، طبخ و توزیع ۴۵۰ هزار پُرس غذای گرم به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال، راه‌اندازی چهار کارگاه آموزش و اشتغال تحت عنوان شمیم خدمت با ایجاد یک‌هزار و ۵۰۰ ۱۵۰۰ فرصت شغلی و ۲ هزار مورد کمک به ایتام به ارزش ۶ میلیارد ریال، از مهمترین اقدامات یک سال گذشته این نهاد است.

حجت الاسلام واحدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ۶ ماه نخست امسال، ۹۰۰ بسته نوشت‌افزار ویژه دانش‌آموزان به ارزش پنج میلیارد ریال توسط این نهاد تهیه و توزیع شد، ۳۳۰ نفر به کربلای معلی و مشهد مقدس با صرف اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال اعزام شدند و ۵۰ هزار زائر در کاظمین توسط موکب امامزادگان استان مرکزی پذیرایی شدند.

وی اظهار کرد: کمک به ازدواج جوانان، آزادسازی زندانیان و دارو و درمان مستمندان به ارزش ۶ میلیارد ریال و ثبت ۲۵ وقف جدید به ارزش ۷۵۰میلیارد ریال، از دیگر توفیقات به دست آمده در ۶ ماه نخست امسال است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: این نهاد با هدف احیا و افزایش بهره‌وری موقوفات، رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار، اقدام به تاسیس شرکت طرح و توسعه دُرنیکا و راه‌اندازی پروژه ملی پرورش ماهی در قفس در بندر چارک استان هرمزگان کرده است.

حجت‌الاسلام واحدی عنوان کرد: این پروژه با ظرفیت اسمی پنج هزار تُن پرورش انواع ماهی با سرمایه‌گذاری موقوفات استان مرکزی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی، تکمیل طرح ایجاد ۹۰ چشمه سرویس بهداشتی به مساحت ۶۰۰ مترمربع در آستان مقدس امامزاده محمدعابد(ع)، تکمیل پروژه گچ‌کاری به مساحت یک‌هزار و ۸۰۰ مترمربع در شبستان آستان مقدس امامزاده محمدعابد(ع) و ایجاد و تکمیل پروژه سرویس بهداشتی امامزادگان ۷۲تن ساروق به مساحت ۲۹۹ مترمربع، را بخش دیگری از اقدامات یک ساله گذشته این نهاد عنوان کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی ادامه داد: تکمیل رواق امامزادگان ۷۲ تَن ساروق (ع) به مساحت ۳۰۰ مترمربع، سنگ فرش محوطه این امامزاده به مساحت یک‌هزار و ۸۰۰ مترمربع، تهیه سنگ فرش آستان مقدس امامزادگان عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) شهرستان اراک به مساحت ۶۵۰ مترمربع، تکمیل پروژه محوطه‌سازی در آستان مقدس امامزاده اسحاق(ع) ساوه به مساحت یک‌هزار و ۲۰۰ مترمربع، تکمیل پروژه گچ‌بری و آینه کاری امامزاده محمد(ع) شهرستان خمین و تکمیل پروژه دیوارکشی آستان مقدس امامزاده ابوطالب(ع) شهرستان خمین از دیگر برنامه‌های عمرانی اجرا شده است.

حجت‌الاسلام واحدی گفت: در یک‌ سال گذشته یک‌هزار و ۶۲۲ سند مالکیت به نام اراضی موقوفه در استان مرکزی صادر شد که از این تعداد، یک‌هزار و ۱۵۷ مورد از پلاک‌های موقوفه بدون سند مالکیت است و تعداد ۴۶۵ مورد نیز سند دفترچه‌ای است که تبدیل به سند تک برگ شد.

وی افزود: به مناسبت ایام میلاد حضرت محمد(ص) و امام صادق(ع)، برای اشخاصی که در شهرستان اراک ملک اوقافی دارند و به صورت وکالتی آن را بفروش رسانده‌اند تخفیفی در نظر گرفته شده که به مدت یک‌ماه پذیره را به قیمت سال اجاره ملک، پرداخت کنند.

بیش از پنج هزار موقوفه در نقاط مختلف استان مرکزی به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha