۹ هزار میلیارد ریال برای مدرسه‌سازی در آذربایجان‌غربی هزینه شد + فیلم

ارومیه - ایرنا - مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی گفت: در سال مالی ۱۴۰۱ که تا پایان شهریور امسال ادامه داشت، اعتباری به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال مصوب و از این میزان ۹ هزار میلیارد ریال تخصیص پیدا کرد که ۱۰۰ درصد مبلغ تخصیصی جذب و در روند مدرسه‌سازی هزینه شد.

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین کمبودها و نیازهای توسعه ای آذربایجان‌غربی در سال های اخیر، موضوع مدرسه سازی و فضاهای آموزشی است که البته اهداف خوبی نیز در این خصوص در دولت سیزدهم برای استان ترسیم شده است.

باید گفت این کمبود و عقب ماندگی به حدی است که به رغم تزریق اعتبارات پی در پی هنوز جای کار و تلاش در این حوزه وجود دارد تا بتوان این استان را به حداقل‌های کشوری و شاید روزی به میانگین و متوسط لحاظ شده، رساند.

قهرمان رحمانی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی با اشاره به گام‌های تحول‌آفرین و عدالت محورانه دولت سیزدهم در این استان و در بخش مدرسه سازی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سرانه فضای آموزشی استان در مقایسه با سایر استان‌ها قابل توجه نیست و در ردیف استان‌های آخر کشور هستیم ولی با نگاه ویژه سازمان نوسازی مدارس کشور به مناطق محروم به ویژه به این استان و تلاش‌های استاندار آذربایجان‌غربی در زمینه احداث فضای آموزشی شاهد اقدامات مطلوب و رضایت‌بخشی در ارتقای سرانه فضا هستیم.

ایرنا: برنامه نوسازی مدارس استان برای توسعه فضاهای آموزشی در سال‌جاری چیست؟

رحمانی: امسال ۱۰۰ مدرسه در قالب ۴۵۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش خواهد شد که بیش از ۱۳ هزار نفر دانش آموز از این فضاها بهره مند خواهند شد.

در هفته دولت و مهرماه نیز در افتتاحی که با حضور رییس جمهور داشتیم، ۲۵۰ کلاس درس با ۴۶ مدرسه تحویل آموزش و پرورش شد و در دهه فجر ۵۴ مدرسه با ۲۵۰ کلاس درس تحویل این نهاد می‌شود تا دانش آموزان از عواید آن بهره مند شوند.

همچنین اخیرا بعد از جذب سریع اعتبارات ۹ هزار میلیارد ریالی در استان ۲ هزار میلیارد ریال تعهد جدید در زمینه مطالبات پیمانکاران ایجاد شده‌است که سعی می‌شود با جذب اعتبارات جدید در سال ۱۴۰۲ پرداخت شود.

۹ هزار میلیارد ریال برای مدرسه‌سازی در آذربایجان‌غربی هزینه شد + فیلم

ایرنا: سرانه فضای آموزشی آذربایجان غربی چه تغییراتی در دولت سیزدهم داشت؟

رحمانی: ابتدای دولت سیزدهم سرانه استانی ما ۴.۰۵ مترمربع بود که با تحویل ۶۰۰ کلاس درس در این مدت سرانه فضای آموزشی در استان به ۴.۲۵ متر مربع ارتقا یافته‌ است.

در هفته دولت امسال با تخصیص‌های مطلوب ۳۵ هزار متر مربع فضا ایجاد و در اختیار نهاد آموزش و پرورش استان قرار داده شد که یک اتفاق بی‌نظیر در طول چند دهه گذشته بود.

همچنین در مقایسه با سایر استان‌های کشور از نظر تخصیص اعتبار به فضاهای آموزشی آذربایجان‌غربی رتبه پنجم را به خود اختصاص داده‌است.

ایرنا: استاندارد سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در کشور چقدر است و چه میزان تفاوت بین سرانه در آذربایجان غربی و کشور وجود دارد؟

رحمانی: استاندارد فضای آموزشی کشور ۵.۲۲ متر به ازای هر فرد است که یک متر مربع با میانگین کشوری آن فاصله داریم.

اما تا دهه فجر پیش رو امیدواریم تفاوت میزان فضای آموزشی استان با متوسط کشوری ۱۰ سانتیمتر کاهش یابد و با تخصیص اعتبارات در مدت زمان کمتری می‌توانیم به این میانگین برسیم.

ایرنا: مجموع مدارس در دست احداث استان چند مدرسه و کلاس است؟

رحمانی: در کل استان ۳۶۵ مدرسه در دست اجراست که یک‌هزار و ۷۳۵ کلاس درس را شامل است و با ابلاغ اعتبارات سال ۱۴۰۱ خواهیم توانست ۵۴ پروژه را تا دهه فجر به مرحله بهره برداری برسانیم.

۹ هزار میلیارد ریال برای مدرسه‌سازی در آذربایجان‌غربی هزینه شد + فیلم

ایرنا: شهرستان های دارای کمبود محسوس فضا در استان کدام شهرستان‌ها هستند؟

رحمانی: در زمینه کمبود فضای آموزشی شهرستان ارومیه در صدر قرار دارد و میزان سرانه فضای آموزشی در ناحیه یک و ۲ ارومیه به ترتیب ۲.۶۵ و ۲.۷۵ متر مربع است و در شهرستان سردشت نیز سه مترمربع به ازای هر دانش آموز است.

ایرنا: کدام شهرستان‌ها دارای وضعیت مطلوب در زمینه فضای آموزشی هستند؟

رحمانی: مناطقی مثل انزل با ۶.۹۵، پلدشت با ۵.۷۱، چالدران با ۵.۱۷، کشاورز با ۶.۲۷ متر مربع سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز از مناطق آموزشی هستند که تراکم دانش آموزی در کلاس‌ها کمتر است.

ایرنا: در زمینه بهبود وضعیت فضای آموزشی در ارومیه به عنوان مرکز استان چه اقداماتی داشتید؟

رحمانی: در زمینه محرومیت زدایی ما در کوی دین پرست و کوی سالار ۲ مدرسه احداث و افتتاح کردیم و مشکلات این منطقه با پوشش یک‌هزار نفری دانش آموزی و پوشش پنج هزار خانواده رفع شد.

در منطقه بادکی و در زمینه تامین فضای آموزشی با پیگیری استاندار آذربایجان غربی ۱۸ هزار متر مربع زمین در اختیار نوسازی قرار گرفت و یک خیّر هم اکنون اعلام آمادگی برای احداث یک مدرسه ۲۴ کلاسه کرده‌است.

بیشتر بخوانید: کلنگ زنی مدرسه روستای بادکی ارومیه با حضور وزیر آموزش و پرورش+فیلم

۷۰ درصد از مصوبات مدرسه‌سازی سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی محقق شد

در مناطق خاقاتی و حکیم نظامی ارومیه هم پروژه هایی تعریف شده تا مدارسی احداث و تراکم به حد استاندارد برسد.

۹ هزار میلیارد ریال برای مدرسه‌سازی در آذربایجان‌غربی هزینه شد + فیلم

ایرنا: در زمینه طرح شهید پناهی و جمع آوری کلاس‌های کانکسی چه اقداماتی داشتید؟

رحمانی: ۲۴۶ مدرسه کانکسی در آذربایجان غربی وجود دارد که شامل ۱۴۲ مدرسه کانکسی با ۱۵۳ کلاس مستقل و ۱۰۴ مدرسه با ۱۶۵ کلاس غیرمستقل هستند.

طبق بخشنامه سازمان مرکزی مدارس کانکسی در استان که بالای ۱۰ نفر دانش آموز دارند، شناسایی و به ما معرفی شدند که از این تعداد در ۶۴ مورد با ۹۶ کلاس درس عملیات اجرایی لازم شروع شده‌است.

این طرح ها نیز در دهه فجر تحویل آموزش و پرورش می‌شود و تا پایان امسال مدرسه کانکسی در استان نخواهیم داشت؛ همچنین با نشستی که با قرارگاه امام حسن(ع) خواهیم داشت مدارس تخریبی و سنگی نیز به زودی جمع آوری خواهد شد.

ایرنا: در زمینه روند اجرایی طرح شهید عجمیان در مدارس استان هم توضیحاتی بفرمایید؟

رحمانی: در تابستان امسال گروه‌های جهادی فعالیت خود را در راستای اجرای این طرح شروع کردند و ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به نوسازی برای این طرح تخصیص داده شد.

با این اعتبار توانستیم کفه، رویه، دسته صندلی و همچنین میزان قابل توجهی رنگ خریداری و در اختیار گروه‌های جهادی قرار دهیم تا رنگ آمیزی و شاداب سازی مدارس را انجام دهند.

علاوه بر آن ۲۰ میلیارد دیگر برای خرید رنگ اختصاص دادیم تا مدارس به شکل بهینه رنگ آمیزی شده و در اختیار دانش آموزان قرار گیرند و در این راستا ۲۴۰ مدرسه رنگ آمیزی شدند.

۹ هزار میلیارد ریال برای مدرسه‌سازی در آذربایجان‌غربی هزینه شد + فیلم

ایرنا: در زمینه بازسازی مدارس زلزله زده شهر خوی چه اقداماتی تاکنون انجام شده‌است؟

رحمانی: برای بازسازی و تعمیرات مدارس خوی نیز حدود ۱۶ مدرسه با ۱۲۲ کلاس درس در برنامه کاری نوسازی مدارس استان قرار گرفت.

اعتبار ویژه ای به میزان یک‌هزار و ۳۰۰ میلیاردریال (۱۳۰ میلیارد تومان) از محل ماده ۱۷ بحران با مساعدت رییس شورای آموزش و پرورش استان تخصیص یافت که ۳۰۰ میلیارد ریال جهت تعمیرات اساسی و مابقی یک‌هزار میلیارد ریال برای بازسازی مدارس بود که با این حمایت‌ها تعمیرات اساسی برای آماده‌سازی ۳۵۰ کلاس درس در این شهرستان انجام شد.

همچنین ۱۲۲ کلاس درس در خوی نیازمند بازسازی بود و تا امروز یک‌هزار میلیارد ریال در این زمینه تخصیص یافته‌است و در اجرای پروژه ها هم خیّران و نهادهای انقلابی از جمله بنیاد برکت و جمعیت امام رضایی ها و سایرین اعلام همکاری کردند.

پیشرفت این پروژه ها مختلف است و با تخصیص اعتبارات سال ۱۴۰۲ همچنان جزء پروژه های اولویت دار خواهند بود تا در اسرع وقت تحویل دستگاه بهره بردار شود.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای پنج هزار و ۲۰۰ مدرسه و نیازمند پنج هزار کلاس درس جدید برای جبران کمبود سرانه آموزشی است.

این استان در سال تحصیلی جاری طبق پیش بینی ها ۷۰۰ هزار دانش آموز با ۴۲ هزار فرهنگی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha