حضور ۳۶۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در محلات

خمین- ایرنا - فرماندار محلات گفت: حضور ۳۶۰ شرکت داخلی و خارجی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران که در محلات برپا خواهد شد قطعی شده و این رویداد ۱۸ تا ۲۱ مهر میزبان میهمانان خارجی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سید حسین حسینی فرماندار شهرستان محلات گفت: ۳۶۰ شرکت داخلی و خارجی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ حضور دارند.
سید حسین حسینی ادامه داد: ۱۲۰ هزار متر مربع مساحت نمایشگاه این دوره است و سفرای ۱۵ کشور نیز در نمایشگاه حضور دارند.
وی بیان کرد: نمایشگاه سنگ نیم ور تنها نمایشگاه بین المللی است که خارج از پایتخت هرساله برگزار می شود و این موفقیت نتیجه تلاش های فعالان عرصه سنگ است.
فرماندار شهرستان محلات گفت: ایران جزو اولین تولید کنندگان سنگ است اما سهم صادرات کشور کمتر از نیم درصد است.

همچنین علی جودکی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عصر چهارشنبه در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در فرمانداری محلات افزود: نمایشگاه سنگ در نیم ور محلات تنها مرکز نمایشگاه ۱۰۰ درصد خصوصی در سطح کشور است.
جودکی با تاکید بر حمایت دولت از بخش خصوصی اظهار کرد: در ۱۴ دوره قبل برگزاری نمایشگاه سنگ کارهای بسیاری شده تا عنوان نمایشگاه بین المللی پیدا کنیم و هنوز به نقطه اصلی و هدف نهایی نرسیده ایم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: راه اندازی محل عرضه سنگ کل در نمایشگاه نیم ور محلات و خرید متقاضیان خارجی از نمایشگاه سبب حذف دلالان، ایجاد پایانه صادراتی از جمله مزایای راه اندازی این نمایشگاه است.
وی ادامه داد: ۲۲ استان در کشور سنگ تزیینی دارند و تمام معادن صادراتی در این نمایشگاه حضور دارند.
جودکی با اشاره به اهمیت راه اندازی پایانه صادراتی سنگ در نیم ور محلات بیان کرد: این پایانه موجب شکوفایی اقتصاد این منطقه خواهد شد. با راه اندازی پایانه صادراتی سنگ امکانات گمرکی ایجاد و اقتصاد منطقه شکوفا می شود.
وی ادامه داد: سهم ایران از میزان سنگ تزیینی ۱۱ درصد اما مشارکت در این حوزه کمتر از نیم درصد است.
جودکی خاطرنشان کرد: حمایت‌گری بخش دولتی زمینه افزایش نیم درصد را فراهم می کند و به اقتصاد کلان کشور کمک می شود.
وی یادآور شد: ایران رتبه چهارم دنیا در ذخایر سنگ تزیینی را دارد و از نظر تنوع سنگ های تزیینی دارای رتبه نخست در دنیا است.
جودکی افزود: منابع سنگی را داریم و دلایلی مانند قوانین دست و پا گیر و فرآوری، موجب عدم اتصال این منابع به بازار جهانی شده است.
وی تاکید کرد: نمایشگاه بین المللی فرصت مغتنمی برای کشور است چراکه نمایشگاه سنگ نیم ور محلات بعد از نمایشگاه های برزیل و هند و ایتالیا، رتبه پنجم بین المللی دنیا را دارد و برای صاحبان کسب و کار سنگ در دنیا شناخته شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: بالغ بر ۲۰ سفیر برای حضور در نمایشگاه پانزدهم سنگ ایران دعوت شدند و هیات تجاری ۲۵ کشور برای حضور در این دوره از نمایشگاه سنگ اعلام آمادگی کردند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اضافه کرد: حضور افراد غیر بومی در نمایشگاه بین المللی سنگ ایران و بازدید از مناطق گردشگری محلات به اقتصاد این منطقه کمک می کند.
جودکی گفت: مجوز بین المللی نمایشگاه صادر شد و اقدامات لازم برای کار مارتینگ انجام خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری میز سنگ کشور با حضور مقامات ارشد سنگ در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران گفت: وظیفه میز سنگ، شناسایی گلوگاه های مانع در صادرات سنگ و مصوبات این میز لازم الاجرا است.
وی حضور اساتید بین المللی در حوزه آموزش و ماشین آلات فرآوری سنگ را از ویژگی های این دوره از نمایشگاه بین المللی سنگ ایران عنوان کرد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه تولید و فرآوری سنگ مشکلات بسیاری داریم چراکه ماشین آلات فرسوده است و بروز رسانی آنها نیازمند اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت از سوی بانک های عامل است.
جودکی با اشاره حضور ماشین آلات معدنی در حوزه تولید داخل مانند هپکو و ماشین آلات تعمیر و نگهداری هسکو هم ماشین آلاتی که می توانند تولید را وارد کنند.
جودکی تاکید کرد: اولویت اول در سیاستگذاری، استفاده از توان داخلی است و هپکو پس از بازگشت به چرخه تولید نشان داده که می تواند برند باشد و برای تحقق این مهم نیز نیاز به حمایت و همدلی است.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گفت: پس از نمایشگاه سنگ آسیب شناسی انجام می شود تا مشکلات برای برگزاری بهتر نمایشگاه در سال آینده رفع شود.
جودکی بیان کرد: سایت تی پیو برای اطلاع رسانی بین المللی و ارتباطات با سازمان های مشابه در کشورهای مختلف انجام می شود.
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: حضور معاون معدنی وزارت سمت و رییس سازمان توسعه و تجارت در آیین افتتاحیه نمایشگاه قطعی است.
وی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه در سطح بین المللی نیاز به تامین زیرساخت هایی مانند هتلینگ دارد.
جودکی گفت: در کنار نمایشگاه سنگ، بخش گردشگری حتما فعال شود چراکه مهمانان خارجی می توانند به سفرای فرهنگی به منظور رشد گردشگری محلات تبدیل شوند.
وی ادامه داد: امید است پایانه صادراتی امسال در بخش زمین و سند حل شود و برای سال آتی نمایشگاه دائمی و پایانه صادراتی راه اندازی شود.
جودکی گفت: ۱۴ دوره برگزاری نمایشگاه سنگ در نیم ور محلات سبب رشد کیفی و کمی نمایشگاه در زمینه شرکت کنندگان، بازدید کنندگان تخصصی شده است.
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار کرد: در معادن ۵۰ درصد، فرآوری سنگ انجام می شود و صادرات سنگ کوپ به معنای خام فروشی وجود ندارد.
جودکی گفت: ۴۵ درصد صادرات سنگ ترکیه، سنگ کوپ است.

وی افزود: افزایش صادرات مانند تمام نمایشگاه های بین المللی، رویکرد و شاخصه مهم نمایشگاه بین المللی سنگ ایران است.
مدیر اجرایی نمایشگاه بین المللی سنگ ایران نیز در این نشست با تاکید بر نقش رسانه مجازی و ارتباطات گفت: رسانه جزو جدانشدنی وقایع تجاری است.
محمد حلاجیان افزود: اطلاع رسانی در فضای مجازی بعد از دوره بیماری کرونا اهمیت بیشتری پیدا کرد.

وی توضیح داد: پنجمین نمایشگاه بزرگ سنگ ایران در دنیا با برند Iran Stone Expo در حوزه سنگ های ساختمانی برگزار می شود. رایزنان بازرگانی سازمان توسعه و تجارت ایران مستقر در کشورهای سروستان ، پاکستان ، برزیل ویتنام و ترکیه در نمایشگاه به عنوان پیام آوران سنگ ایران به منظور آشنایی با ظرفیت سنگ ایران و کمک به توسعه خارجی در حوزه سنگ حضور دارند.
مدیر اجرایی نمایشگاه بین المللی سنگ ایران با بیان اینکه سهم ایران از بازار ۳۷ میلیارد دلاری دنیا از سنگ کمتر از نیم درصد است گفت: بیش از ۲۲ استان کشور در قالب معرفی سنگ منطقه خود حضور دارند و نشان دهنده تحقق رسالت نمایشگاه سنگ است. در این دوره از نمایشگاه سنگ ایران، بیش از ۳۰ هزار تن سنگ کوپ در نمایشگاه وجود دارد.
همچنین نسبت به پارسال بیش از ۲۰ درصد افزایش متراژ و شرکت ها در پانزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی سنگ ایران انجام شده است.
پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ از ۱۸ تا ۲۱ مهرماه جاری در محل نمایشگاه سنگ نیم ور محلات برگزار می شود.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha