۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۲
کد خبر: 85238213
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آبراه «چنای» مسیر جدید توسعه بین هند و روسیه

۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۲
کد خبر: 85238213
آبراه «چنای» مسیر جدید توسعه بین هند و روسیه

تهران - ایرنا - وزیر بنادر و کشتیرانی هند گفت: مذاکرات با روسیه برای عملیاتی کردن مسیر دریایی «چنای به ولادی وستوک» که توسعه تجارت بین دو کشور را با ارائه راهی سریعتر و ارزان تر برای حمل و نقل نفت تسهیل می کند، در حال نهایی شدن است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری مینت هند، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه های هند با بیان این که این کشور انتظار دارد در اجلاس جهانی دریایی که ۱۷ تا ۱۹ اکتبر در بمبئی برگزار می شود، قراردادهای سرمایه گذاری به ارزش ۱۰ تریلیون روپیه امضا کند، گفت: هند در حال مذاکره با روسیه برای عملیاتی کردن مسیر پیشنهادی از چنای (یکی از مهم ترین بنادر شرقی هند و مقر اصلی نیروی دریایی این کشور) به ولادی وستوک (مقر اصلی نیروی دریایی روسیه) است که به طور بالقوه سفر دریایی بین دو کشور را از ۴۰ روز به ۱۲ روز کاهش می دهد. این توسعه تجارت بین دو کشور را با ارائه راهی سریعتر و ارزان تر برای حمل و نقل نفت تسهیل می کند.

سارباناندا سونووال، اجلاس ۲۰۲۳ را فرصتی برای سرمایه گذاری و مشارکت دانست و گفت: این فرصتی برای ما برای جذب بازیگران جهانی برای سرمایه گذاری در بنادر، کشتی سازی، لجستیک دریایی و سایر بخش های مرتبط است. هدف ما این است که هند را به عنوان یک مقصد ترجیحی برای تجارت دریایی، نوآوری و سرمایه گذاری معرفی کنیم.

وی ادامه داد: هند برای تقویت و نوسازی زیرساخت های دریایی، به دنبال سرمایه گذاری در حوزه های مختلف است و توسعه زیرساخت های بندری به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته می شود. بنادر اصلی هند برای جابه جایی کشتی‌های بزرگتر و افزایش حجم محموله نیاز به توسعه و نوسازی قابل توجهی دارند و سرمایه‌گذاری خارجی در زیرساخت‌های بندری می‌تواند کارایی را افزایش و زمان حمل و نقل را کاهش دهد و در نهایت به تسهیل عملیات تجارت بین‌المللی کمک کند. در مرحله دوم، توسعه آبراه‌های داخلی یکی دیگر از مناطقی است که برای سرمایه‌گذاری جهانی آماده است. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در فناوری کشتی‌سازی، مانند کشتی‌های دوستدار محیط زیست و راه‌حل‌های دیجیتال از سوی دولت مورد استقبال قرار می‌گیرد زیرا هند تلاش می‌کند تا به یک مرکز جهانی برای کشتی‌سازی سبز و نوآوری‌های دریایی تبدیل شود.

سونووال با اشاره به توافقات در دوره های قبلی گفت: انتظار می رود تعهد سرمایه گذاری تا ۱۰ تریلیون روپیه (بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار) در توسعه و نوسازی بنادر، کشتیرانی، آبراه های داخلی، فناوری و نوآوری، کشتیرانی سبز، گردشگری، آموزش، مهارت و غیره باشد. توافقات قبلی این اجلاس شاهد بیش از ۶۰۰ تفاهم نامه بوده است. ارزش جمعی ۴.۵ تریلیون روپیه (بیش از ۵۰ میلیارد دلار) در هر دو توافق (۲۰۱۶ و ۲۰۲۱) و به چندین پروژه با موفقیت اجرا شده است.

وزیر کشتیرانی هند، با بیان این که مذاکرات درباره مسیر دریایی چنا به ولادی وستوک در حال انجام است، اظهار داشت: روسیه و هند در تلاش هستند تا مسیر چنای به ولادی وستوک که کوتاه ترین مسیر دریایی میان دو کشور است را عملیاتی کنند اما مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است. برای تحقق این آبراه، نشست بسیار مهمی از ۳۰ اکتبر تا ۱ نوامبر در چنای برگزار می شود. ما می توانیم مسیر چنای تا ولادی وستوک را در ۱۲ روز طی کنیم، در حال حاضر، یک کشتی ۴۰ روز طول می کشد تا از سن پترزبورگ از طریق دریای بالتیک به بمبئی بیاید.

سونووال ادامه داد: ساده‌سازی فرآیندهای ثبت کشتی، ترخیص کالا از گمرک و جابه جایی محموله‌ها، بنادر هند مورد توجه مشتریان و شرکت ها قرار داده است. پایداری محیط زیست یک اولویت جهانی است و سیاست‌های تشویق به پذیرش سوخت‌ها و فناوری‌های پاک‌تر با روندهای بین‌المللی همسو هستند و می‌توانند شهرت هند را به‌عنوان یک کشور مسئول در دریانوردی افزایش دهند، علاوه بر این، هند به طور فعال در توافق‌های دوجانبه و چندجانبه شرکت کرده است و تقویت این توافق‌ها باعث می‌شود تجارت دریایی هند دسترسی بیشتری به بازارهای بین‌المللی داشته باشد.

وی با اشاره به توافق جدید میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و هند برای ایجاد یک مسیر جدید تجاری گفت: کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-شرق اروپا یک مسیر ریلی و کشتیرانی فراملی است که در دو قاره گسترده شده است و انتظار می رود توسعه اقتصادی را از طریق بهبود ارتباط و یکپارچگی اقتصادی بین آسیا، خلیج فارس و اروپا را افزایش دهد. این کریدور دارای پتانسیل قابل توجهی برای بهبود دسترسی تجاری در هند است و در نتیجه به رشد اقتصادی کمک می کند. این موقعیت به هند یک مسیر تجاری کارآمدتر برای دسترسی به بازارهای اروپا، آسیا و خلیج فارس می دهد و با افزایش حجم تجارت در طول مسیر، تقاضا برای خدمات لجستیک و حمل و نقل از جمله حمل و نقل، انبارداری و عملیات‌های بندری نیز افزایش می یابد.

سونووال ادامه داد: موفقیت این طرح‌های دریایی به ترکیبی از سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک، همکاری‌های بین‌المللی و پذیرش فناوری‌های پیشرفته بستگی دارد که همگی با هدف تقویت ارتباط و تجارت بی‌وقفه بین هند، خاورمیانه، اروپا و سایر مناطق انجام می‌شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha