توسعه باغبانی نیازمند استفاده بیش از گذشته تحقیقات است
معاون امور باغبانی جهادکشاورزی

گرگان- ایرنا- معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای توسعه پایدار باغبانی کشور، اعمال یک برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست مورد نیاز است که بخش تحقیقات هم باید در کنار آن قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، «محمد مهدی برومندی» روز دوشنبه در سیزدهمین کنگره علوم باغبانی ایران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، افزود: هیچ اقدامی را در توسعه باغبانی کشور برای مدیریت و توسعه پایدار آن نمی‌توان انجام دهیم مگر این که از ظرفیت دانشگاه بیشتر استفاده کنیم.

به گفته وی امسال برای نخستین بار در تاریخ وزارت جهادکشاورزی و با همکاری موسسه تحقیقات، شورای راهبردی باغبانی تشکیل شده تا از ظرفیت تحقیقات دانشگاه بیشتر برای توسعه پایدار باغبانی استفاده شود.

وی یادآور شد: در نگاه اول به عنوان سیاست‌گذاری باغبانی کشور، پیام وزیر جهادکشاورزی به سیزدهمین کنگره باغبانی ایران در گرگان به این موضوع تاکید شده است.

برومندی ادامه داد: اکنون حوزه باغبانی کشور ۵۰ درصد ازدرآمد حاصل ارزی بخش کشاورزی را که ۶ میلیارد دلار بوده به خود اختصاص داده است.

به‌گفته وی علاوه بر این، ۳۷ درصد اشتغال کشاورزی و ۲۰ درصد وسعت فعالیت کشاورزی در بخش باغبانی بوده و این ویژگی‌های منحصر به فرد باغبانی کشور بوده و باید برای توسعه پایدار آن در کشور سرمایه‌گذاری هدفمند صورت گیرد.

وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری در جذب اعتبارات برای توسعه باغبانی و افزایش ضریب مکانیزاسیون باغباتی که کمتر از ۳۴ صدم درصد بوده، گفت: در عین حال با توجه به ارزش بالا حوزه ارز آوری باغبانی، در دولت سیزدهم توجه ویژه خواهد شد.

توسعه باغبانی نیازمند استفاده بیش از گذشته تحقیقات است

دانشگاه مرجع مهم در پاسخ به چالش‌های آب باغبانی

برومندی گفت: پاسخ به چالش‌های آب در حوزه باغبانی، دانشگاه بوده و باید از این ظرفیت بیش از گذشته استفاده شود.

وی تاکید کرد: تغییر اقلیم، باغبانی کشور را به شدت تهدید می‌کند و براساس یافته‌های علمی، دانشگاه همکاری کند تا برای این چالش‌های این حوزه راهکار پیدا شود.

وی افزود: با توجه به تغییر اقلیم و کمبود آب و مشکلات ناشی از آن در تولید پایدار، سیاست توسعه باغ هدفگذاری نداریم به جز در موارد آب مطمئن تعریف شده یا آب سبز به میزان کافی و پایدار وجود دارد.

معاون امور باغبانی جهادکشاورزی با اشاره به این که تولید محصول باغی، فاصله معنی داری بین باغداران پیشرو و متوسط در کشور وجود دارد و افزود: برای حذف این فاصله در تولید بین رو قشر تولید کننده، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان است،

وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری در تولید نهال گواهی شده در حوزه باغبانی کشور، گفت: توجه به این مهم برای نخستین بار در استان فارس آغاز شده است.

توسعه باغبانی نیازمند استفاده بیش از گذشته تحقیقات است

توسعه کشت ۵۰ هزار هکتار گیاهان دارویی

برومندی از برنامه توسعه گیاهان دارویی در کشور خبر داد و گفت: با وجود ۲ هزار و ۳۰۰ گونه دارویی در ایران توسعه گیاهان دارویی مورد تاکید و ضرورت است.

وی ادامه داد: در حالی که ۱۵۰ میلیارد دلار گردش مالی در تولید گیاهان دارویی دنیا دارد سهم ایران از این حوزه با وجود ظرفیت، کمتر از یک میلیارد دلار است.

وی با تاکید بر تلاش بیشتر بر توسعه گیاهان دارویی و ارز آوری برای کشور، یادآور شد: امسال برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح ۵۰ هزار هکتار را داریم.

معاون امور باغبانی جهادکشاورزی توسعه گلخانه را در کشور دیگر برنامه برشمرد و گفت: جزو کشورهای نخست دنیا در توسعه گلخانه هستیم ولی باید برای حل چالش‌های پیشرو آن هم توجه و راهکاری پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه می‌تواند کمک کننده خوبی برای عبور از چالش‌های توسعه گلخانه در کشور باشد.

برومندی در ابتدای سخنرانی خود پیام وزیر جهادکشاورزی را برای شرکت کنندگان در سیزدهمین کنگره علوم باغبانی ایران در گرگان و اهمیت آن در توسعه پایدار، قرائت کرد.

گفته می‌شود، اکنون ارزش تولیدات باغبانی در کشور سالانه ۲۵ میلیون تن است.

براساس گزارش دبیر سیزدهمین کنگره علوم باغبانی ایران در گرگان، در این دوره ۶۱۶ مقاله رسیده به دبیرخانه آن مورد تایید هیات داوران قرار گرفته است که ۳ مقاله از کشورهای ایتالیا، ترکیه و آمریکا است.

سیزدهمین دوره کنگره علوم باغبانی ایران از امروز ( دوشنبه) به میزان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به مدت ۳ روز کاری آغاز به کار کرده که در این کنگره علمی شماری از دانشجویان و دانشگاهیان متخصص، هیات علمی مراکز تحقیقاتی، تولید کنندگان، صاحبان صنایع تبدیلی، مسوولان کشوری و استانی شرکت دارند.

تولید و فیزیولوژی گیاهان باغبانی، به نژادی، زیست فناوری و کشت بافت گیاهی، مدیریت تنش های زیستی و غیر زیستی، فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت، مهندسی گلخانه و مدیریت تولیدات گلخانه ای، کشت، فرآوری، فیتوشیمی و کاربردگیاهان دارویی، باغبانی تزئینی و مدیریت سینما، منظر و فضای سبز شهری، کارآفرینی، مدیریت بازاریابی و فروش محصولات باغبانی، آبیاری، تغذیه و کشت های بدون خاک، باغبانی ارگانیک و تولید محصول سالم و تولید و گواهی بذر و نهال محورهای سیزدهمین کنگره علوم باغبانی ایران در گرگان است.

دوازدهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران ۱۴ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به مدت سه روز در دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان استان کرمان برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha