۴ خرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۵۷
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85122173
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۵۰ درصد درآمد ارزی کشاورزی مربوط به بخش باغبانی است

سنندج- ایرنا- معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: درآمد ارزی حاصل از صادرات بخش کشاورزی حدود ۶ میلیارد دلار در سال است که بیش از  ۵۰ درصد این ارزآوری، به حوزه تولید محصولات باغبانی کشور اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی برومندی شامگاه پنجشنبه درمراسم اختتامیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی کردستان در سنندج، اظهار کرد: هم اکنون ۲۰ درصد زمین‌های کشاورزی و ۳۷ درصد اشتغال بخش کشاورزی کشور مربوط به حوزه باغبانی است و رسیدن به ایران توسعه یافته با صنعت قوی با بازرگانی قدرتمنددر صحنه جهانی در گرو تقویت بخش کشاورزی است.
وی ادامه داد: کشور در زمینه تولید غذا توانسته با تکیه بر یافته‌های علمی، تخصصی و تلاش کشاورزان ۱۳۵ میلیون تن انواع محصولات غذایی تولید می‌کند که علاوه بر تامین نیاز داخلی برخی محصولات در سبد صادرات قرار گرفته است و با تقویت اتاق‌های بازرگانی حلقه صادرات بخش کشاورزی تکمیل می شود.

برومندی با بیان اینکه ایران تنوع اقلیمی بالایی دارد و در حالی که در مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان با متوسط بارندگی کمتر از ۲۵۰ میلیمتر قرار گرفته است، در زمینه کشاورزی از مناطق مهم جهان به شمار می رود، افزود: هم اکنون ۲۵ میلیارد مترمکعب آب در ایران برای تولید سبزی استفاده می‌شود که باید با برنامه ریزی مناسب آن را به کمتر از پنج میلیارد مترمکعب برسانیم.

وی کردستان را از مناطق پیشرو در تامین امنیت غذایی کشور دانست که سالانه سه میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود و یادآور شد: ۲۶ میلیون تن محصول در بخش باغبانی در کل کشور تولید می‌شود و کردستان با یک میلیون و ۲۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی سهم بسزایی در امنیت غذایی کشور دارد که ۵۶ هکتار از این زمین‌ها در حوزه باغداری است و با تولید ۴۵۰ هزارتن محصول باغی و همچنین تولید قابل توجه محصول توت‌فرنگی سهم بالایی در این زمینه دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور زیرکشت توت‌فرنگی است، یادآور شد: کردستان رتبه نخست را در این زمینه با اختلاف بالا نسبت به دیگر استان‌ها، به خود اختصاص داده و ۵۷ درصد توت‌فرنگی کشور در این استان تولید می‌شود.

برومندی اضافه کرد: مساحت گلخانه‌های فعال در زمینه تولید توت‌فرنگی در کشور ۶۵۰ هکتار است و در مجموع بیش از ۱۲۰ هزار تن توت‌فرنگی در کشور تولید می شود که بیش از ۳۰ هزار تن آن سهم گلخانه‌ها است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ظرفیت غنی کردستان در تولیدات کشاورزی گفت: متوسط تولید توت فرنگی در ۲۲ تن دنیا در هر هکتار و در کردستان ۱۶ تن است و این یعنی باید در مسیر بهره وری کشت توت‌فرنگی این استان تلاش بیشتری شود.

۶۵ مقاله علمی به همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی کردستان در سنندج واصل شده که از این تعداد ۲۵ مقاله در قالب سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارائه می شود.

از سوم تا پنج خرداد سال جاری سه رویداد مهم شامل کنفرانس علمی یافته های تحقیقاتی، همایش سرمایه گذاری و جشنواره توت فرنگی در روستای شیان در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha