حیات تالاب"برم الوان" کهگیلویه و بویراحمد در خطر است

یاسوج - ایرنا -مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب های کهگیلویه و بویراحمد گفت: تالاب "برم الوان" شهرستان بهمئی با چالش هایی مواجه است که نبود مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک در سطح حوزه آبریز، حیات آن را به خطر انداخته است.

"مسعود حاتمی" روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: حدود ۷۰ مورد مشکل جزیی و کلی برای تالاب "برم الوان" در کارگاه "مدیریت اکوسیستمی یا زیست بومی" شناسایی شد که علاوه بر نبود مدیریت یکپارچه، آلودگی ها، کاهش تنوع زیستی منطقه، گردشگری ناپایدار، مشکلات معیشتی و بالا آمدن سطح آب تالاب و غرق شدن مزارع کشاورزی چالش های مهم این تالاب هستند.

حاتمی یادآور شد: سازمان محیط زیست برای حفظ تالاب ها برنامه ای تحت عنوان "مدیریت اکوسیستمی یا زیست بومی" را در سراسر کشور دنبال می کند.

حیات تالاب"الوان" کهگیلویه و بویراحمد در خطر است

وی ادامه داد: برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) در ایران در مهار چالش های زیست محیطی از سال ۱۳۸۴ برای چند تالاب مهم کشوری اجرا شد و محیط زیست این برنامه را به بقیه تالاب های خود نیز تعمیم داد که در سال گذشته در راستای برنامه مهار چالش های زیست محیطی، موافقت برای سه تالاب استان، "برم الوان"، "مورِ زرد" و "شِرُم دِرُنگ" از سازمان محیط زیست گرفته شد.

مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب های گفت: این برنامه مدیریت اکوسیستمی یا زیست بومی در سالجاری تامین اعتبار شد که با متولی سازمان محیط زیست استان و مجری دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مشاور علمی بی طرف و مشارکت همه سازمان ها کارگاه های آن در حال برگزاری است.

حاتمی تاکید کرد: این برنامه با هدف حفاظت و بهره مندانه خردمانه دنبال می شود بنابراین با یک رویکرد حفاظتی که نقش همه دستگاه ها را در مدیریت، حفاظت و بهره برداری به رسمیت می شناسد و این حفاظت نه تنها پهنه تالاب بلکه حوزه آبریز تالاب را نیز شامل می شود.

وی یادآور شد: این کارگاه های مدیریت اکوسیستمی یا زیست بومی برای ۲ تالاب "مورد زرد" و "شرم درنگ" با راهبری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که نتایج به سازمان محیط زیست کشور ارسال شد و پس از تایید سازمان به شورای برنامه ریزی استان ارسال و در صورت تصویب برای همه سازمان ها لازم الاجرا می شود.

مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب های گفت: برای مدیریت تالاب الوان تاکنون ۲ کارگاه برگزار شد و ۲ کارگاه دیگر هم برگزار می شود و پایان این کارگاهها سندی با همکاری همه دستگاه ها تهیه می شود و به تصویب شورای برنامه ریزی استان می رسد.

حاتمی تاکید کرد: برای هر مشکلی که برای تالاب های شناسایی شد، با مشخص شدن اقدام های اجرایی،نقش سازمان ها و جوامع محلی به تفکیک و با ظرفیت سازی محیط زیست مشخص شد.

حیات تالاب"الوان" کهگیلویه و بویراحمد در خطر است

وی تصریح کرد: این اقدام های اجرایی بر اساس خرد جمعی، درنظر گرفتن قوانین سازمان ها و محیط زیست، شرایط منطقه، در راستای رفع مشکلات و دستیابی به هدف مشخص شده تدوین و ابلاغ می شود.

مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب های با اشاره به برخی از وظایف سازمان ها گفت: مطابق با این برنامه سازمان های گردشگری ملزم هست صرفا مطابق با ظرفیت ها و قابلیت ها و آینده تالاب، برنامه گردشگری پیش بینی شود چرا که هر نوع گردشگری را نمی توان دنبال کرد یا جهاد کشاورزی ملزم هستند کشاورزی پایدار و سازگار با محیط یا کم آب بر، که حتی نوع شخم زدن ها مشخص شده باید دنبال کنند.

حاتمی با اشاره به ضمانت اجرایی برنامه های مدیریت تالاب ها گفت: در این راستا ساختار سازمانی برای مدیریت تالاب ها تعریف شد و ستاد ملی هماهنگی تالاب های کشور را داریم از طرفی در برنامه پنجم و ششم سازمان محیط زیست را ملزم به قانون حفاظت از تالاب های کشور ملزم کرد و همینطور معاون رئیس جمهور رئیس این ستاد است که ضمانت اجرایی را برنامه را بدنبال دارد.

به گزارش ایرنا، چهار تالاب در کهگیلویه و بویراحمد هست و سه تا از آنها دائمی و یکی فصلی است، تالاب "بَرم الوان" در شهرستان بهمئی، "مَورِ زردِ" "زِیلایی" و "شِرُم دِرُنگ" در شهرستان مارگون و مجموعه تالاب های "کوه گل" در سی سخت شهرستان دنا واقع شدند که مجموعه تالاب های فصلی"کوه گل"، ۹ تا برکه در کنار هم بنام مجموعه تالاب های "کوه گل" سی سخت نامگذاری شد.

هر کدام از تالاب های استان با چالش های مواجه است به خصوص تالاب "شِرُم دِرُنگ" که در حال خشک شدن است چرا که با کاهش حجم آب تالاب " مَور زرد" (بالا دست تالاب شرم درنگ)و ناپایداری جریان آب، تالاب "شرم درنگ" خشک می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha