عفو رهبری و بازسازی سرمایه اجتماعی/تفرقه‌افکنان از همراهی دانشگاهیان ناامید شدند

تهران- ایرنا- همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی در مهر سال گذشته و در زمانی که حدود یکسال پُرتلاش از آغاز بکار دولت می‌گذشت، اتفاقات ناخوشایندی با حمایت عوامل دشمنان در کشور رخ داد که دامنه آنها به دانشگاه‌ها هم کشیده شد و با دستگیری افراد گاها فریب‌خورده و نگرانی خانواده‌ها همراه بود اما ورود بموقع رهبری و عفو شماری از این افراد به نگرانی‌ها پایان داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، دشمنان خارجی و فریب‌خوردگان داخلی بسیار تلاش کردند و به هر خس و خاشاکی چنگ انداختند تا بلکه راهی برای نفوذ و تفرقه بین جامعه متحد ایرانی بیابند و در این بین از روحیه لطیف و مطالبه‌گر دانشجویان و جوانان سوءاستفاده‌ها کردند. جوانانی که خانواده‌هایشان برای رساندن آنها به مقاطع بالای تحصیلی و جایگاه اجتماعی خون دل‌ها خورده بودند و اکنون که زمان به ثمرنشستن زحمات آنها بود، بدخواهان نظام تلاش می کردند میوه های این درخت به ثمرنشسته را بچینند اما زهی خیال باطل!

در گیرودار حوادث پاییز سال گذشته و در شرایطی که اتاق فکر دشمن از هر وسیله‌ای برای ضربه زدن به چارچوب نظام استفاده می کرد، اقدامات مدبرانه و حکیمانه مسوولان کشور در سایه سفارشات مقام معظم رهبری برای حفظ آرامش و امنیت مردم و از همه مهمتر نگاه پدرانه ایشان برای بخشش بسیاری از افراد فریب خورده و ناآگاه نقشه های دشمنان را نقش بر آب کرد.

اعلام عفو یا تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان از جمله دانشجویان و اساتید دانشگاهی از سوی مقام معظم رهبری و در پی درخواست حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه از ایشان، در کش و قوس موج سواری رسانه های معاند بر اخبار حوادث آن روزهای کشور، نور امیدی بود در دل دانشگاهیان و دغدغه‌مندان حوزه آموزش عالی؛ امیدی که در نهایت به آزادی تمام دانشجویان و بازگشت آنها به محیط علمی کشور منجر شد.

تحلیل رهبر معظم انقلاب در مورد این حوادث از ابتدا این بود که عده زیادی از افرادی که در میدان کنشگری کردند، هیجانی شده و تحت تاثیر القائات رسانه‌های بیگانه قرار گرفته اند. ایشان در این مورد فرمودند: این هیجانات را به واقع در میان دانشجویان هم شاهد بودیم، دانشجویی که باید به هرحال صاحب تحلیل باشد و نسبت به سایر اقشار کمتر تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

عفو رهبری که با رأفت اسلامی همراه بود، سبب شد برخی ذهنیت های به اشتباه شکل‌گرفته در مورد نظام و بخش های مدیریتی آن، تغییر یابد و سرمایه اجتماعی که در جریان این حوادث و اتفاقات لطمه خورده بود، بازسازی شود.

یکشنبه ۱۶ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ بود که در پی پیشنهاد رییس قوه قضاییه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر موافقت با عفو یا تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.

در نامه حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای به رهبر معظم انقلاب آمده بود که: در جریان حوادث اخیر تعدادی از افراد به ویژه جوانان در اثر القائات و تبلیغات دشمن مرتکب رفتارهای نادرست و جرائمی شدند که علاوه بر گرفتاری برای خود، باعث زحمت خانواده و نزدیکان خویش گردیدند و اکنون تعداد قابل توجهی از آنان بعد از برملاشدن نقشه دشمنان خارجی و جریان‌های ضد انقلاب و ضد مردمی با اظهار پشیمانی و ندامت تقاضای بخشش دارند.

پس از آن حجت الاسلام و المسلمین صادق رحیمی سخنگوی قوه قضائیه در روز ۱۷ بهمن ماه اظهار داشت: از آنجا که زندگی آتی عفوشدگان برای مسئولان نظام اهمیت دارد، سابقه اخیر کیفری در پرونده عفوشدگان لحاظ نخواهد شد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور نیز در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته با تاکید بر امتداد رویکرد عفو پدرانه رهبر انقلاب به حوزه‌های سیاسی و اجتماعی در دولت، از تسهیلات و رفع محدودیت‌های بی‌سابقه برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور خبر داد و گفت: دانشجویان و چهره‌هایی که در اغتشاشات دست به اقدامات غیرقانونی زدند، مشمول بخشودگی خواهند شد.

رییس جمهور با بیان اینکه حضور و اتحاد ملی مهمترین راهبرد برای مقابله با راهبرد اختلاف‌افکنی دشمن است، اظهار داشت: در راستای نگاه پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و عفو قضایی تعداد زیادی از متهمان و محکومان اغتشاشات، دولت به منظور امتداد این رویکرد حکیمانه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی از ایشان کسب اجازه کرد و با موافقت معظم‌له، دانشجویان و چهره‌های فرهنگی، ورزشی و رسانه‌ای نیز که در اثر اقدامات غیرقانونی مشمول محدودیت‌هایی شده‌اند، مورد عفو و بخشودگی قرار خواهند گرفت.

در پی موافقت رهبری با عفو متهمان و محکومان اغتشاشات، وزارت علوم هم تلاش ها برای آزادی برخی دانشجویان را در چارچوب موارد قانونی آغاز کرد. هاشم داداش پور رییس سازمان امور دانشجویان کشور در این خصوص گفت: تلاش ما این است که بخشودگی، تعلیق و تخفیف برای دانشجویان لحاظ شود تا دقیقاً بتوانیم بر اساس منظومه فکری مقام معظم رهبری برای دانشجویان عزیزمان این فرصت را فراهم کنیم تا از این بخشودگی استفاده کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تلاش می شود از ظرفیت ایجادشده توسط رهبری برای دانشجویان استفاده شود، از تدوین دستورالعمل عفو دانشجویان خبر داده و اعلام کرد: شرایطی را ایجاد می کنیم تا دانشجویان از این امکان برخوردار شوند.

پس از آن، در روز ۲۵ بهمن ماه بود که با دستور وزیر علوم، مقدمات اجرای عفو عمومی دانشگاهیان کلید خورد؛ پس از اعلام عفو رهبری و ابلاغ کلیات عفو عمومی دانشگاهیان (دانشجویان و اساتید) از سوی نهاد ریاست جمهوری به محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در نامه ای از وزیر علوم درخواست کرد، در صورت صلاحدید، معاونان و مسوولان وزارتی و رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور تلاش مضاعفی را برای بهره‌مندی دانشجویان و استادان متهم و محکوم از رأفت و تدبیر معظم‌له با هماهنگی‌های بیش از پیش با مسوولان قوه قضائیه و رؤسای دادگستری در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف اعمال کنند و از سوی دیگر موضوع رأفت و بخشش مذکور را به احکام انضباطی دانشگاه‌ها نیز تعمیم دهند.

عفو رهبری و بازسازی سرمایه اجتماعی/تفرقه‌افکنان از همراهی دانشگاهیان ناامید شدند

علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این راستا روز دهم مهرماه سال گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت: با تلاش وزیر علوم و همکاری دستگاه‌های امنیتی و قضایی اکثر دانشجویان دستگیرشده در ناآرامی‌های اخیر آزاد شدند. رایزنی ها برای آزادی مابقی آنها ادامه دارد. همچنین کلاس‌های درس در دانشگاه‌های کشور به صورت حضوری برگزار شده است و به همین شکل ادامه خواهد یافت.

رأفت اسلامی به همین جا ختم نشد و دانشگاه ها نیز در این زمینه ورود کرده و تلاش کردند با وساطت خود دانشجویانی را که دخالتی در مسائل نداشته یا از روی ناآگاهی وارد این جریانات شده و ابراز پشیمانی و ندامت کرده بودند،‌ به محیط علمی کشور بازگردانند.

عفو رهبری و بازسازی سرمایه اجتماعی/تفرقه‌افکنان از همراهی دانشگاهیان ناامید شدند

دانشگاه علامه طباطبائی؛ احکام شورای انضباطی دانشجویان تعلیق شد

در پی انتشار فرمان عفو رهبری، دانشگاه علامه طباطبائی در مورد وضعیت احکام صادره برای دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد: معدود احکام صادره از سوی شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علامه که به خاطر برخی تخلفات انضباطی بود، با فرمان جدید مقام معظم رهبری بخشیده یا تعلیق شدند.

محمدرضا رهبرپور مدیر دفتر حقوقی دانشگاه علامه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی از ابتدا با سعه صدر و درایت، با دانشجویان معترض در دانشگاه تعامل داشته و در این راستا نه‌تنها هیچ دانشجویی به خاطر رفتارهای اعتراضی یا مجرمانه در محیط دانشگاه، به مراجع قضایی معرفی نشد؛ بلکه مکاتبات متعددی با مراجع قضایی با هدف حل مشکل دانشجویانی که در تجمعات در اماکن دیگر تحت تعقیب قرار گرفته بودند، صورت گرفت و با فرمان مقام معظم رهبری و عفوی که شامل طیف وسیعی از افراد درگیر در اعتراضات و آشوب‌های اخیر شد، این عده از دانشجویان نیز از رأفت و ارفاق لازم بهره مند شدند. معدود احکام صادره از شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه علامه نیز که به خاطر برخی تخلفات انضباطی صادر شده بود، بخشیده یا تعلیق شدند.

عفو رهبری و بازسازی سرمایه اجتماعی/تفرقه‌افکنان از همراهی دانشگاهیان ناامید شدند

دانشگاه تهران؛ آزادی هفت دانشجوی بازداشتی

دانشگاه تهران ۱۰ مهر ماه اعلام کرد که به دنبال پیگیری های سیدمحمد مقیمی رییس دانشگاه با مقامات مسوول، هفت نفر از دانشجویان بازداشتی آزاد و به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند.

عفو رهبری و بازسازی سرمایه اجتماعی/تفرقه‌افکنان از همراهی دانشگاهیان ناامید شدند

دانشگاه شریف؛ دانشجویان لحظاتی پس از دستگیری آزاد شدند

دانشگاه صنعتی شریف نیز یازدهم مهر ماه اعلام کرد که ۳۰ نفر از ۳۷ دانشجوی بازداشتی، لحظاتی پس از دستگیری آزاد شدند.

همچنین ۲۴ آبان ماه بود که این دانشگاه در اطلاعیه دیگری اعلام کرد: با پیگیری‌های مسوولان دانشگاه صنعتی شریف تمام دانشجویان این دانشگاه که در حاشیه تجمعات اخیر دانشگاه دستگیر شده‌ بودند، آزاد شده اند.

عفو رهبری و بازسازی سرمایه اجتماعی/تفرقه‌افکنان از همراهی دانشگاهیان ناامید شدند

دانشگاه شهید بهشتی؛ تمام دانشجویان آزاد شدند

دانشگاه شهید بهشتی نیز در روز ۱۶ مهر ماه در اطلاعیه ای درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی این دانشگاه اعلام کرد: با پیگیری های صورت گرفته از طریق مراجع مسئول، تمام دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که در طول دو هفته بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

عفو رهبری و بازسازی سرمایه اجتماعی/تفرقه‌افکنان از همراهی دانشگاهیان ناامید شدند

دانشگاه امیرکبیر؛ دیگر دانشجویی در بازداشت نیست

حسن قدسی‌پور رییس دانشگاه امیرکبیر نیز ۱۶ مهر ماه ضمن اعلام اینکه مدیریت دانشگاه، آزادی دانشجویانی را که دستگیر شده اند، از ابتدا دنبال کرده و در نتیجه آن در چندین مرحله شاهد آزادی دانشجویان بوده ایم، از آزادی دو نفر دیگر از دانشجویان بازداشتی این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشجوی دیگری از امیرکبیر در بازداشت نیست.

عفو رهبری و بازسازی سرمایه اجتماعی/تفرقه‌افکنان از همراهی دانشگاهیان ناامید شدند

دانشگاه آزاد اسلامی؛ دانشجویان به تحصیل ادامه می‌دهند

دانشگاه آزاد اسلامی در مورد برنامه این دانشگاه برای تخفیف یا بخشودگی احکام انضباطی دانشجویان خاطی در اعتراضات اعلام کرد: در پی دستور مقام معظم رهبری برای عفو گسترده مجرمان اغتشاشات اخیر و در ادامه سیاست‌های دانشگاه، رویکرد کمیته های انضباطی تجدیدنظر بر اساس رأفت اسلامی تنظیم شده است. احکام انضباطی دانشجویان تا تعیین تکلیف نهایی غیرقطعی است و بر این اساس دانشجویان می توانند به تحصیل ادامه دهند.

عفو رهبری و بازسازی سرمایه اجتماعی/تفرقه‌افکنان از همراهی دانشگاهیان ناامید شدند

آغاز سال تحصیلی با حضور رییس جمهور در دانشگاه الزهرا (س)

در روز شانزدهم مهر ماه همچنین مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد. در این مراسم دانشجویان در فضایی دوستانه خواستار حمایت و پشتیبانی آیت الله رئیسی برای ایجاد محیطی آرام جهت پرداختن به فعالیت‌های علمی شدند.

رییس جمهور در این مراسم با تبریک به دانشجویان جدیدالورود گفت: شما همه همت و تلاش خود را وقف تحقیق و پژوهش کنید، دولت نیز همه تلاش خود را برای تمهید لوازم و امکانات لازم برای شما به کار خواهد گرفت.

وی رفع دغدغه اشتغال برای دختران و پسران دانشجو را از تکالیف دولت دانست و گفت: دولت، دانشگاه را اتاق اندیشه‌ورزی خود می‌داند و انتظار دارد دانشگاه‌ها و مراکز علمی با اندیشه‌ها و ابتکارات نو به یاری دولت بشتابند.

عفو رهبری و بازسازی سرمایه اجتماعی/تفرقه‌افکنان از همراهی دانشگاهیان ناامید شدند

مجلس؛ همراه با دولت و وزارت علوم

علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز روز ۱۷ مهر ماه اعلام کرد: در سطح هیات دولت و پایین تر تلاش کردیم در حمایت از دانشجویان و نداشتن دانشجوی بازداشتی پیگیری‌هایی داشته باشیم که در نتیجه آن ۹۸ درصد دانشجویان بازداشتی آزاد شدند.

وی گفت: در این باره پیگیری‌هایی از طریق قوه قضاییه، وزارت علوم و بسیاری از دستگاه‌های دیگر انجام دادیم؛ همه تلاش‌ها بر این بود که حتی یک دانشجو از کلاس درس بازنماند و سر کلاس درس حاضر شود.

بازگشت آرامش به دانشگاه‌ها و ازسرگیری فعالیت‌های آموزشی + فیلم

۲۰ مهر ماه، پس از گذشت چندین روز ناآرامی و برگزاری تجمعات اعتراضی در برخی دانشگاه‌های کشور، مشاهدات عینی خبرنگاران ایرنا از دانشگاه‌ها، حکایت از برگزاری کلاس‌های درس و ازسرگیری برنامه های آموزشی در جوی آرام داشت. کلاس های درس در دانشگاه ها برگزار شده و دانشجویان و اساتید به ویژه دانشجویان نوورود در کلاس ها حاضر شدند.

عفو رهبری و بازسازی سرمایه اجتماعی/تفرقه‌افکنان از همراهی دانشگاهیان ناامید شدند

دولت؛‌ پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشتی

در پی انجام تمام این اقدامات در روز ۱۸ آبان ماه نیز محمد دهقان معاون حقوقی رییس جمهور با جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان دانشگاه‌های تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این نشست تاکید کرد: معاونت حقوقی دولت تمام ظرفیت‌ خود را برای حل و فصل مشکلات در حد توان و اختیارات خود به کار می برد.

وی با تاکید بر لزوم منع ورود نیروهای امنیتی به محیط دانشگاه‌، بر ادامه پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی از نهادهای مسئول تاکید و اعلام کرد که معاونت حقوقی تمام ظرفیت‌های خود را برای حل و فصل مشکلات در حد توان و اختیارات خود به کار می برد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha