تحول در حوزه آب کردستان، تحقق مصوبات سفر نخست رئیس جمهور

سنندج- ایرنا- در دور نخست سفر رئیس جمهور به کردستان، چهار مصوبه به ارزش ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های آب و فاضلاب استان تصویب شد که برخی از این مصوبات به بهره‌برداری رسید و تعدادی نیز در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان روز دوشنبه در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در دور اول سفر رئیس جمهور به کردستان، پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب سنندج و شبکه انتقال آب سد ژاوه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص یافت که این رقم تخصیص یافته و طرح مذکور ۹۲ درصد پیشرفت دارد.

محمد فرهاد افزود: یکی دیگر از مصوبات این سفر، اختصاص چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (شامل ۱۰ طرح) برای آبرسانی به شهرهای دارای تنش آبی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بود که این مبلغ هزینه شد و این طرح نیز اکنون دارای ۶۸ درصد پیشرفت است.

وی یادآور شد: این مصوبه شامل تصفیه خانه آب دیواندره با ظرفیت تصفیه ۲۵۰ لیتر بر ثانیه (با پیشرفت ۱۰۰ درصد و اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال) که رقم مد نظر تخصیص یافت و هفته دولت افتتاح شد؛ ضمن اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان اضافه کرد: برای خط انتقال آب سقز ۵۷۰۰ متر لوله‌گذاری انجام شده و دارای پیشرفت ۱۰۰ درصدی بوده و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

فرهاد ادامه داد: تصفیه خانه آب اضطراری مریوان با ظرفیت ۲۵۰ لیتر بر ثانیه و به میزان ۱۶۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار بهره برداری شده است پنج عدد از فیلترهای شنی تجهیز شد؛ ضمن اینکه این طرح ۱۰۰ درصد پیشرفت دارد و برای آن ۸۰ میلیارد ریال هزینه شد.

وی گفت: بازسازی ایستگاه پمپاژ پل شیخ با پیشرفت ۱۰۰ درصد و اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال از دیگر طرح های زیرمجموعه مصوبه رفع تنش آبی سفر رئیس جمهور است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان ادامه داد: حفر و تجهیز ۲۳ حلقه چاه از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بود که از این تعداد ۱۰ حلقه حفر و تجهیز و در مدار بهره برداری است؛ اعتبار این طرح ۴۶۰ میلیارد ریال با پیشرفت ۵۵ درصدی است.

فرهاد افزود: خط انتقال آب صلوات آباد بیجار با طول ۳.۵ کیلومتر از دیگر مصوبات این سفر با ۳۴ میلیارد ریال اعتبار بود که سه کیلومتر آن انجام شده و ۸۵ درصد پیشرفت دارد.

ارتقای تصفیه خانه آب شهر بانه با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته و پیشرفت ۹۰ درصدی، ایجاد تصفیه خانه آب دلبران ( ۱۰۰ درصد پیشرفت) و تصفیه خانه سقز با ۵۰ درصد پیشرفت، ارتقا تصفیه خانه آب سنندج با پیشرفت ۹۸ درصدی و حفر ۲ حلقه چاه و خط انتقال چهار کیلومتری و مخزن ۲ هزار متر مکعبی کامیاران با ۳۲ میلیارد ریال اعتبار اختصاصی و ۳۰ درصد پیشرفت، از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور بود.

وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به کردستان، ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی توسط وزارت نیرو اختصاص یافت که کار پیشرفت طرح ها ۴۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان یادآور شد: تسریع در بررسی صدور مجوز ماده ۲۳ احداث تصفیه خانه آب شرب کامیاران، مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بانه و تصفیه خانه آب شرب سنندج، تاسیسات فاضلاب سریش آباد و قلیان و کامیاران، از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور بود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دور نخست سفر خود ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد، رییس جمهور قرار است در دور دوم سفرهای استانی روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته یعنی ۱۱ و ۱۲ آبان مهمان مردم کردستان باشد.

رییس جمهور پاییز سال گذشته نیز در سفر دیگری برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرده بود و سفر روز پنجشنبه سومین سفر وی در کمتر از ۱۸ ماه محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha