زمینه‌سازی برای تحقق "مدیریت واحد شهری" در "برنامه هفتم توسعه" ضروریست

اصفهان-ایرنا- رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: "مدیریت واحد شهری" راه‌گُشای بسیاری از مشکلات کشور است و باید زمینه تحقق این روش مدیریت در "برنامه هفتم توسعه" نیز فراهم شود.

عباس حاج‌رسولی‌ها روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اصفهان گفت: نظام ساختاری کشور "مُتمرکز" ولی "نظام شورایی" غیرمُتمرکز است و برای تحقق "مدیریت یکپارچه و واحد شهری" باید ساختارهای تصمیم‌گیری در کشور نیز غیرمتمرکز باشد.

وی ادامه داد: امروزه ثابت شده است که "نظام متمرکز مرکزی" در اداره شهرها کارایی چندانی ندارد و باید به سمت غیرمتمرکز شدن و تفویض اختیارات به شوراها در اجرای امور حرکت کرد که این مهم مورد تاکید بنیانگذار انقلاب نیز بود.

حاج رسولی‌ها خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات مردم در زمینه‌های مختلف با "مدیریت واحد شهری" مرتفع خواهد شد ولی تاکنون این مولفه با وجود ظرفیت‌های قانونی آن، هنوز در کشور محقق نشده است.

وی افزود: قانون در شرح وظایف شوراها در چند بند به حوزه‌های متعدد برای ورود و اعمال نظرات شوراهای اسلامی شهرها اشاره کرده است که با اجرای آن می‌توان "مدیریت واحد شهری" را محقق ساخت ولی مدیریت متمرکز امور از پایتخت، سدّی در این مسیر محسوب می‌شود.

عضو پارلمان شهری اصفهان یادآور شد: برخی قوانین و دستورالعمل‌ها نمی‌تواند مشکلات چندین ساله مردم در بسیاری از عرصه‌ها را رفع کند ولی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی "مدیریت واحد شهری" و تفویض اختیارات به شوراهای شهر و روستا، روند تصمیم‌گیری برای حل مشکلات مردم تسریع و تسهیل می‌شود.

وی تصریح کرد: دولت نهم برنامه‌ای برای استقرار "مدیریت واحد شهری" در کلانشهرهای اصفهان، تهران و مشهد را داشت ولی این برنامه‌ها هرگز اجرا نشد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم "مدیریت واحد شهری" بصورت آزمایشی در اصفهان و چند کلانشهر دیگر کشور اجرایی شود و در صورت موفقیت، در سایر شهرها نیز اجرا شود.

حاج رسولی‌ها هشدار داد: اگر از "مدیریت واحد شهری" غافل شویم، هزینه‌های کشور بواسطه موازی‌کاری و نسپردن کارها به مدیران میدانی، بسرعت چند برابر می‌شود که نتیجه آن نیز نارضایتی شهروندان خواهد بود.

وی اظهار داشت: اکنون که "برنامه هفتم توسعه" در حال تدوین است، از نمایندگان مجلس درخواست می‌شود به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا "مدیریت واحد شهری" در این برنامه پیاده‌سازی شود و از ریاست مجلس شورای اسلامی که سابقه شهرداری تهران را در کارنامه خود دارند، نیز توجه تام به این مهم انتظار می‌رود.

حاج‌رسولی‌ها گفت: حل مشکلات مردم در کمترین زمان مورد تاکید شورای اسلامی شهر اصفهان است و برای حل مشکلات قدیمی شهروندان مانند زمین‌های کشاورزی داخل محدوده شهری که سال‌ها بلاتکلیف مانده است، "ستاد غدیر تا غدیر" می‌تواند راه‌گشا باشد که نمونه‌ای از "مدیریت واحد شهری" است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: علاوه بر حل مشکلات قدیمی شهروندان، موارد جاری شهرداری اصفهان نیز باید در این ستاد بررسی تا مشکلات مردم بسرعت رفع و خدمت‌رسانی با سرعت تمام انجام شود.

به گزار ایرنا، هدف طرح "غدیر تا غدیر"، رفع مشکلات بین شهروندان و شهرداری است که به روش‌های معمول یا در حدود اختیارات سازمان‌ها و مناطق شهرداری لاینحل مانده است.

بر اساس این طرح، شهردار اصفهان موظف شده است که کارگروه ویژه رفع مشکلات با نگاه حل معضلات برای شهروندان و شهر تشکیل دهد که ۲ عضو و رئیس شورای اسلامی شهر نیز برای نظارت در جلسات آن حضور خواهند داشت.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد که در ۲۴ شهرستان و ۱۰۵ شهر ساکن هستند.

این استان از نظر تعداد شهرها رتبه نخست کشور را دارد و بر اساس آخرین برآوردها افزون بر ۸۵ درصد از جمعیت آن در شهرها زندگی می کنند.

زمینه‌سازی برای تحقق "مدیریت واحد شهری" در "برنامه هفتم توسعه" ضروریست

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha