چین: خاورمیانه حیاط خلوت هیچ قدرت بزرگی نیست
دیدار وزیر امور خارحه چین با رئیس پارلمان عرب

تهران-ایرنا- «وانگ یی» وزیرامورخارجه چین در دیدار با «عادل الاصومی» رئیس پارلمان عرب تاکید کرد که خاورمیانه هرگز حیاط خلوت هیچ قدرت بزرگی نبوده است و آینده و سرنوشت منطقه باید در دست کشورها و مردم منطقه باشد.

به گزارش ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، «وانگ یی» وزیرامورخارجه چین با بیان مطلب افزود: پکن از حافظت حاکمیت و تمامی ارضی کشورهای عربی حمایت خواهد کرد و مسئله فلسطین باید به صورت عاقلانه و معقول حل شود.

وانگ یی گفت: چین در سمت درست تاریخ ایستاده و به سیاست خارجی مستقل، صلح آمیز، برابری کشورها، عدم دخالت در امور داخلی کشورها، چندجانبه گرایی ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به اولین نشست سران چین و کشورهای عربی تبدیل به نقطه عطف روابط چین و اعراب شده است، افزود: پکن مایل است در انتقال تجربیات خود در حکومت داری، گسترش همکاری های عملی در زمینه های گوناگون، گسترش تبادلات فرهنگی و آموزشی با کشورهای عربی همکاری داشته باشد.

وزیر امور خارجه چین همچنین با تبریک به عضویت مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در گروه بریکس، گفت: عضویت در این گروه قطعا نفوذ و نقش کشورهای عربی را در امور بین‌الملل افزایش خواهد داد.

وی افزود: چین مایل است در راستای توسعه و رفاه مشترک با کشور های عربی همکاری کنند تا این دو تمدن بزرگ سهمی در توسعه و پیشرفت بشریت داشته باشد.

چین: خاورمیانه حیات خلوت هیچ قدرت بزرگی نیست

«عادل الاصومی» رئیس پارلمان عرب هم در این دیدار گفت: روابط بین اعراب و چین در دوره طلایی قرار دارد و کشورهای عربی چین را شریک راهبردی قابل اعتماد و صادق می داند.

الاصومی تاکید کرد: پارلمان عرب از سیاست های اصل چین واحد پایبند و از مجموعه ابتکارات مهم ارائه شده توسط «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین نیز حمایت خواهد کرد.

وی افزود: ما مایل هستیم که کشورهای عربی را به منظور استفاده از تجربیات چین در امور حکومت داری در زمینه های از جمله کاهش فقر را تشویق نماییم تا روابط اعراب و چین به سطح جدیدی سوق داده شود.

رئیس پارلمان عرب گفت: پکن همواره یه حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی احترام گذاشته است که باعث جلب احترام عمومی کشورهای عربی شده است.

وی با اشاره به طرح «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین برای حل مسئله فلسطین، افزود: چین موج آشتی در کشورهای خاورمیانه ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha