۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۳۹
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85214659
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۰ درصد "کاملینای" کشور در لرستان کشت شد

۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۳۹
کد خبر: 85214659
۵۰ درصد "کاملینای" کشور در لرستان کشت شد

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل تعاون روستایی لرستان گفت: ۵۰ درصد کشت کاملینای کشور طی سال زراعی جاری به این استان اختصاص یافته و تاکنون نیز ۲ هزار و ۱۷۴ تن از این محصول از کشاورزان استان خرید تضمینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "غلامعلی فتحی" روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: کشت کاملینا در کشور و لرستان جوان است، اما امسال استان برای دومین دوره، کشت این محصول را در سطح پنج هزار هکتار انجام داد.

وی با اشاره به کشت کاملینا در ۱۳ هزار هکتار اراضی کشور طی سال زراعی جاری افزود: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن از این محصول در لرستان برداشت شد و رتبه نخست در سطح زیر کشت و میزان تولید به این استان اختصاص یافت.

مدیرکل تعاون روستایی لرستان گفت: پارسال ۱۸‌ مرکز خرید گندم در استان ایجاد و بیش از ۴۳ هزار تن توسط این مراکز ، خرید تضمینی شد و امسال نیز با ایجاد مراکز جدید در نقاط دورافتاده، این تعداد به ۲۴ مرکز افزایش یافت تا کشاورزان مشکلی در تحویل محصول نداشته باشند.

۵۰ درصد "کاملینای" کشور در لرستان کشت شد

فتحی با اشاره به کسب رضایتمندی نسبی کشاورزان با ایجاد مراکز خرید بیشتر اضافه کرد: همچنین امسال قطب خرید گندم و کاملینای استان، شهرستان کوهدشت بود و در اقدامی بی نظیر، ۱۲۸ هزار و ۷۳۲ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان لرستان خرید تضمینی شد و ۸۰ درصد افزایش تولید در استان رقم خورد.

وی یادآور شد: همچنین امسال سه هزار و ۵۲۱ تن کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری و نسبت به خرید ۲ هزار تنی سال گذشته، ۷۵ درصد افزایش عملکرد در این بخش محقق شد.

مدیرکل تعاون روستایی لرستان با اشاره به خرید ۲۱۰ تن گلرنگ از کشاورزان لرستانی عنوان کرد: سیلوی ۵۰‌ هزارتنی کمالوند خرم آباد یکی از سیلوهای مادر استان محسوب می شود و گندم مناطق گرم که کیفیت بهتری برای نانوایی دارد برای مصرف استان در اختیار این سیلو قرار گرفت.

فتحی تصریح کرد: ۳۴ انبار در استان با ظرفیت ۳۶ هزار تن متعلق به سازمان تعاون روستایی بوده که در سه دهه گذشته رها شده و برای بازسازی و تعمیر آنها ۲۲۰ میلیارد ریال نیاز است.

وی با اشاره به نبود پایانه صادرات محصولات کشاورزی به عنوان یکی از خلاهای موجود در لرستان ادامه داد: در این راستا بیش از ۲ هکتار ملک شناسایی، مطالعات اولیه آن انجام و در شورای برنامه ریزی استان مطرح شد که چنانچه مصوب شود تحول چشمگیری در برندسازی محصولات و ایجاد ارزش افزوده برای استان به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به فعال بودن ۲ روستا بازار در استان نیز بیان کرد: ایجاد ۲ روستا بازار دیگر در شهرستان های الیگودرز و دلفان در دستور کار است.

۱۶۰ هزار خانوار بهره بردار بخش کشاورزی در استان لرستان وجود دارد که سالانه ۲.۵ تا ۳ میلیون تن انواع محصول کشاورزی را تولید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha