صعود به قله‌های علمی جهان + فیلم

تهران- ایرنا- ارتقای جایگاه علمی ایران و دانشگاه‌های کشور در جهان اسلام و دنیا، از جمله اهدافی است که دولت سیزدهم وعده آن را داده بود و طبق آمارها از زمان شروع به فعالیت دولت، با برنامه‌ریزی‌ها و ریل‌گذاری‌های انجام‌شده، نه تنها این هدف تحقق یافته بلکه روندی صعودی نیز داشته است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، دولت سیزدهم از ابتدای شروع فعالیت‌هایش به شکل رسمی، هدف اصلی خود را تحول در همه حوزه‌ها اعلام کرده و این هدف را طی دو سال فعالیت پی‌گرفته و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز مسئول طرح تحول در حوزه آموزش عالی بوده و از ابتدای کار با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرده است.

یکی از راه‌های کسب مرجعیت علمی و تقویت دیپلماسی علمی، بهبود وضعیت علمی، آموزشی، پژوهشی و نوآوری در دانشگاه‌هاست که برخی از نظام‌های رتبه‌بندی آن را تعیین می‌کنند.

طبق گفته رییس پایگاه استنادی جهان اسلام، ایران اسلامی از نظر انتشار مدارک علمی در سال ۲۰۲۳، رتبه ۱۴ در جهان و جایگاه نخست را در بین کشورهای اسلامی به دست آورده است.

صعود به قله‌های علمی جهان

این در حالی است که ایران در سال ۲۰۲۲ رتبه ۱۷ در جهان و رتبه ۲ کشورهای اسلامی را داشت و این نشان دهنده رشد موسسات و دانشگاه‌های ایران در یکسال گذشته است.

همچنین دانشگاه‌های کشور اکنون در رتبه‌بندی‌های بین المللی، به جایگاه مناسبی دست یافته‌اند و هر ساله با کسب معیارهای لازم، موفق به راهیابی به این رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی می‌شوند. برای مثال تعداد دانشگاه‌های ایرانی حاضر در رتبه‌بندی تایمز از یک دانشگاه در سال ۲۰۱۲ به ۶۵ دانشگاه در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

صعود به قله‌های علمی جهان

از لحاظ مرجعیت علمی نیز ایران با حضور ۴۶ دانشگاه در نظام رتبه‌بندی لایدن، همچون سال های گذشته در بین کشورهای اسلامی رتبه نخست را به لحاظ تعداد دانشگاه در اختیار خود دارد. پس از جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و مصر به ترتیب با ۳۶ و ۱۳ دانشگاه رتبه های دوم و سوم را دارند.

دانشگاه تهران با نمره ۱۴۴ در مرجعیت علمی رتبه اول، دانشگاه پزشکی تهران با نمره ۲۴۷ در مرجعیت علمی رتبه دوم، دانشگاه تربیت مدرس با نمره ۳۲۸ در مرجعیت علمی رتبه سوم، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با نمره ۳۴۴ در مرجعیت علمی رتبه چهارم و دانشگاه علم و صنعت با نمره ۳۵۰ رتبه پنجم را در معیار مرجعیت علمی کسب کرده‌ است.

صعود به قله‌های علمی جهان

دولت سیزدهم، به منظور ارتقای جایگاه علمی ایران در بین کشورهای دنیا و مخصوصا جهان اسلام، با عزمی جدی اقدامات زیادی را انجام داده و با رویکرد حفظ و بهبود مستمر جایگاه کنونی ایران، در این مسیر قدم برمی‌دارد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم در کنار برنامه‌های خود برای رشد جایگاه علمی کشور، تاکید کرده است که به هیچ وجه اجازه نمی دهد شیب رشد علمی کشور کند شود. تلاش می‌کنیم در خط‌مشی‌گذاری‌، سیاست‌گذاری، ابلاغ برنامه‌ها و اعتبارات حوزه پژوهش و فناوری قله علمی کشور مرتفع و نمایان‌تر شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha