اخراج کلمه سنگینی است که باید بجا استفاده شود/جذب وادامه فعالیت اعضای هیات علمی قانون دارد

تهران- ایرنا- رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم در خصوص برکناری برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها،‌ با غیرواقعی خواندن آمار ارائه شده در این خصوص گفت: جذب و ادامه فعالیت اعضای هیات علمی طبق قانون صورت می‌گیرد،‌ نمی‌توان به راحتی به یک عضو هیات علمی گفت که شما بروید یا شما باشید. «اخراج» کلمه سنگینی است که در موارد انگشت‌شمار از آن استفاده می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر محمد خلج امیرحسینی روز دوشنبه با حضور در اولین نمایشگاه دستاوردها و اقدامات دولت سیزدهم نسبت به خبر قطع همکاری دانشگاه‌ها با تعدادی از اعضای هیات علمی‌ واکنش نشان داد و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: همه مسائل مربوط به اعضای هیات علمی از جذب تا تبدیل وضعیت و بازنشستگی همه تابع قانون است. ما هیچ کاری را خارج از قانون، مخصوصا در خصوص اعضای هیات علمی نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی افزود: اعضای هیات علمی دانشگاه ها جزو جامعه فرهیخته ما هستند و به این راحتی نمی‌توانیم به هر کدام از آنها بگوییم برو یا بمان.

خلج ادامه داد: ما باید بین عبارات تفکیک قائل شویم. کلمه «اخراج» در جایی به کار می‌رود که شخصی اعم از هیات علمی، خطای محرزی انجام بدهد، تخلف اخلاقی یا آموزشی یا بحث‌های امنیتی داشته باشد که آن هم با تایید مراجع ذی صلاح ممکن است در حین همکاری با آن شخص، عذرش خواسته شود. که ما از این موارد نداریم و اگر هم بوده به تعداد انگشت شمار بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما بحثی داریم تحت عنوان عدم تمدید قرارداد که قانون دارد و قانون آن هم مربوط به الان نیست و مربوط به دهه ۸۰ و ۹۰ است. بر اساس این قانون هر عضو هیات علمی که جذب دانشگاه ها می شود اینطور نیست که تا انتها که تضمین شود که او در این هیات حضور داشته باشد و طبق شرایطی این حضور تمدید می شود.

خلج گفت: هر عضو هیات علمی پیمانی بعد از ۲ سال باید وارد عرصه تبدیلی وضعیت شود و باید خودش درخواست تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی دهد و مستندات لازم را برای این منظور ارائه کند. 

رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم به این نکته اشاره کرد که برخی از اساتید که جذب هیات علمی می‌شوند، ممکن است تا مدتی در این جایگاه بمانند و تضمین شده نیست که برای همیشه دانشگاه با آنها همکاری داشته باشد.

وی اضافه کرد: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها مثل سایر ادارات کشور، رصد می‌شوند و از نظر علمی مورد بررسی قرار می‌گیرند که آیا این شخص برای دانشگاه و دانشجویان مفید است یا خیر. قانون در این زمینه می‌گوید که هر عضو هیات علمی پیمانی، بعد از دو سال باید وارد عرصه تبدیل وضعیت بشود. یعنی خودش تقاضا بدهد که من می‌خواهم تبدیل وضعیت بشوم به رسمی آزمایشی.

خلج ادامه داد: در این مرحله هر کدام از متقاضیان باید مدارک علمی و مستندات خود را به دانشگاه ارائه دهد. تا سال پنجم هم این فرصت برای متقاضیان وجود دارد و اگر بعد از این فرصت، شخص نتواند مدارک و مستندات را ارائه و شرایط لازم برای تبدیل وضعیت را اخذ کند، قانون این فرد را فاقد صلاحیت برای ادامه همکاری با دانشگاه می‌داند که تشخیص آن به عهده گروه علمی دانشگاه و در نهایت با هیات اجرایی دانشگاه است.

وی همچنین تاکید کرد: اینکه شما می‌بینید اواخر شهریور این خبرها پخش می‌شوند، علتش این است که در این زمان قراردادها به پایان می‌رسند و معمولا اساتید پیمانی، قراردادشان شهریور به شهریور یا مرداد به مرداد است. به خاطر همین معمولا این اخبار در اواخر تابستان بیشتر منتشر می‌شوند.

رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم گفت: درواقع در این زمان مشخص می‌شود که شخصی قراردادش تمدید می‌شود یا خیر. علاوه بر این اگر دانشگاه تشخیص داد که شخصی دیگر صلاحیت ادامه فعالیت و همکاری با دانشگاه را ندارد، باز طبق قانون آن شخص می‌تواند به هیات مرکزی جذب اعتراض کند و به این سادگی نیست که صرفا چون دانشگاه تشخیص داده است، کار تمام بشود.

خلج افزود: اگر مجددا هیات مرکزی جذب هم تشخیص دهد که آن فرد صلاحیت ادامه همکاری را ندارد، باز آن عضو هیات علمی می‌تواند به هیات عالی جذب اعتراض کند و چندین مرحله امکان این اعتراض وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha