فعالیت بیش از یکهزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت

تهران - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هشت هزار و ۸۹۱ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که از این تعداد یکهزار و ۳۱۳ شرکت در حوزه سلامت فعالیت داشته که ۴۰ درصد از آنها درحوزه دارو و فرآورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان کار می‌کنند.

به گزارش ایرنا، یونس پناهی روز یکشنبه در یک نشست خبری روایت سلامت در دولت مردمی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: از مجموع یکهزار و ۳۱۳ شرکت دانش بنیان حوزه سلامت ، ۲۸ درصد نیز در بخش وسایل ملزومات و تجهیزات پزشکی و ۳۲ درصد نیز در حوزه کشاورزی، فناوری و صنایع غذایی فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: در حوزه تحقیقات و فناوری اقدامات خوبی در دولت سیزدهم انجام شد که در راستای نیاز مردم و پژوهش برای حل مشکلات در حوزه سلامت بوده است.

وی اظهار داشت: تحقیقات و فناوری در راستای نیازهای تولید دانش در بخش بار بیماریها و اقلیمی به دانشگاههای علوم پزشکی ماموریت داده شد ، زیرا امروزه بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطانها ، تنفسی و تصادفات سر دسته بار بیماریها است که باید بطور جدی مورد بررسی پژوهشی قرار گیرد.

به گفته پناهی، به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها ماموریت داده شد با در اختیار گذاشتن اعتبارات لازم در مورد بیماری‌های غیرواگیر تحقیق و پژوهش کنند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در حوزه فناوری نیز نیازهای مواد اولیه دارویی، تجهیزات مصرفی را استعلام کرده و به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار کردیم.

پناهی ادامه داد: ۱۱۱ مرکز رشد سلامت داریم که ۱۳ درصد در دولت مردمی افزایش یافته و ۹ مرکز نوآوری سلامت نیز در یکسال اخیر راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: ۲۱۸ محصولات یکسال اخیر مجوز گرفتند و ۷۴۰ محصول تجاری شده داریم که ۹۳ محصول در یکسال اخیر افزایش داشته است.

پناهی گفت: در دولت سیزدهم ۷۱۰ کتاب کامل و یکهزار و ۸۹۳ فصل کتاب در سطح بین المللی در حوزه تحقیقات و فناوری از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است.

تولید ۳۰ درصد علم در کشور
وی با بیان اینکه تولید علم در کشور حدود ۳۰ درصد است، ادامه داد: ۴۶۵ مجله در حوزه سلامت داریم که از این تعداد ۴۷ مجله در مؤسسهٔ اطلاعات علمی یا (ISI) نمایه شدند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در نظام های رتبه بندی ورود یابند و ۲ درصد این دانشگاه‌ها در این بخش رشد داشتند و هشت دانشگاه نیز در رتبه بندی تایمز اضافه شدند.

به گفته پناهی، تلاش داریم دانشگاه‌های علوم پزشکی در کنار تولید علم و فناوری از لحاظ ارتقای سلامت نیز کاربردی باشند .

روند صعودی آزمایشگاه‌های جامع تحقیقات
وی با بیان اینکه آزمایشگاه‌های جامع تحقیقات در دولت سیزدهم روند صعودی دارد، اظهار داشت: برنامه ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت ۴۵ درصد افزایش یافته بطوریکه بیش از ۶ میلیون بیمار در سامانه های مورد نظر ثبت شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: ۹۵ واحد توسعه بالینی در کشور وجود دارند که در بیمارستانها مستقر بوده و کارهای تحقیقاتی انجام می دهند و می توان از ظرفیت نخبگان در این واحدها استفاده کرد.

وی ادامه داد: ۲۵ شبکه تحقیقاتی نیز داریم که در حوزه سرطان، خون، گوارش، مسمومیت ها، ضایعات نخاعی، اطفال ، بیماری‌های نوپدید و غیره فعالیت می کنند.

به گفته وی، بیش از ۱۶۵ میلیارد تومان بودجه تحقیقات و فناوری به دانشگاههای علوم پزشکی کشور اختصاص یافته است و امسال برای نخستین بار ۷۴ میلیارد تومان برای پارک های علم و فناوری تخصیص گرفت.

معاون وزیر بهداشت افزود: از ابتدای دولت مردمی یکهزار و ۹۷۹ طرح به موسسه توسعه تحقیقات علوم پزشکی ( نیماد) رسیده که از این تعداد یکهزار و ۳۰۰ طرح در حال اجراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha