به گزارش روز سهشنبه خبرنگار ایرنا، حساسیت بسیار بالای بدخواهان نظام به نرخ مشارکت مردم در انتخابات و تبلیغات پروپاگاندایی آنها علیه حماسه حضور در ابررسانههای غول پیکر، مسئله مشارکت حداکثری را به یکی از دغدغههای ثابت همه انتخاباتها در ماهها و ایام متصل به روز برگزاری انتخابات تبدیل کرده است.
البته باید روشن سازم که دغدغه یعنی درگیرشدن ذهنی و عملی با موضوع و مسئله در راستای به نتیجه رساندن مجموعه تلاشها و هزینهها و مانع زدایی از مسیر تحقق برنامهها و اهداف است و این واژه به معنای دلهره و هراس نیست که از آن برداشت منفی شود.
فضاسازیهای جوسالارانه دشمنان در فضاهای رسانهای و ردیف کردن بهانههای نخ نما برای اقناع افکار عمومی که تبدیل به اعتیاد رسانهای برای جبهه برانداز داخلی و خارجی شده، اگر چه بارها و بارها توسط مردم با بصیرت ما با بی اعتنایی مواجه شده، اما طبق قاعده پردازش و پاسخ رسانهای تأکید میشود که نه تنها حضور در انتخابات از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی بی تأثیر نیست، بلکه تأثیرگذارترین حضور در تقنین قوانین و مقررات اساسی و مهم کشوری، تنظیم و تعالی امور جامعه از جمله قوای سه گانه و حتی نهادهای زیرنظر مقام معظم رهبری و نیز تعیین کنندهترین نهاد برای تعیین و نظارت بر اجرای سیاستهای بین المللی و استفاده بهینه از فرصت تحقیق و تفحص، پرسشگری و حتی استیضاح وزرا و رئیس جمهور و سایر اختیارات محوله به مجلس است.
اتهاماتی مثل عدم تنوع چهرهها و عدم رقابت جناحها و طیفهای سیاسی و یا عدم حضور کارشناسان خبره و توانمند در مجلس نیز حداقل به شهادت مرور رزومهها و عملکردها و مواضع متنوع نمایندگان ادوار و بخصوص همین دوره این نسبت ناروا را هم رد میکند.
در تحلیل کلی این همه اتهام زنی و ابهام افکنی مخالفان باید گفت که آنها دچار بیماری پیش قضاوتی و اندیشههای قالبی و هالهای شده و پیمایش میدانی آنها مگس صفتانه و زخم گرایانه و از نظر ارزش سنجی، فاقد اعتبار کافی است، اما طبق همان اصل دغدغه مندی، لازم میدانم که به تناسب مسئولیت سازمانی و اجتماعی، به معرفی راهکارهای تحقق مشارکت حداکثری مردم مازندران در انتخابات اسفند ماه بپردازم.
مازندران استانی منحصر بفرد در میان تمامی استانهای کشور است و عدم آگاهی از قابلیت ها، موقعیت ها، بافت جمعیت، مشکلات، مطالبات، سوابق و منازعات سیاسی و صنفی و اجتماعی، مشاغل متنوع، سطوح درآمدها، میزان بهره مندی ها، کششها، کنشها، تنشها، گرایشها، نگرشها، چالشها، سنجشها و بسیاری از امور دیگر قطعا نمیتواند خیزشهای انتخاباتی مورد انتظار را برای شکل گیری حماسه حضور به دنبال داشته باشد.
مازندران بخاطر برخورداری از اراضی حاصلخیز و خاک مستعد، قطب کشاورزی و باغی و دامی کشور است و با توجه به برخورداری از دریا و جنگل و جلگه و آب و هوای معتدل و نیز میراث فرهنگی ارزشمند، رکورددار نرخ گردشگری و موسوم به پایتخت و قطب گردشگری کشور نیز است و علاوه بر این دو از نظر منابع انسانی نیز با بیش از ۳.۵ میلیون نفر جمعیت، غنیترین استان در برخورداری از دانشمندان، علما، مدیران، کارشناسان، طراحان، صاحب نظران، ایده پردازان، متخصصان، مبتکران و خلاقان، فرماندهان، هنرمندان، ورزشکاران، جوانان، بانوان، سازندگان، سرمایه گذاران، اندیشه ورزان و بسیاری دیگر از عناوین نخبگی و فرهیختگی است.
این همه امتیاز و موقعیت، طبعا انتظار شهروندان را ارتقاء داده و مطالباتشان را در حد لیاقت هایشان و یا حتی بیشتر اعتلاء میبخشد و در چنین شرایط خاص که از یکسو دشمنان پیوسته القائات منفی خود را در ذهنها تزریق کرده و بر طبل تحریم میکوبند و از سوی دیگر، مطالبات مردم در حد آرزوها بالا میرود، ارائه راهکارهایی که مشارکت حداکثری را از گزند این آسیبها مصون نگه داشته و انتخابات را در سقف برآوردها بیمه کند، کار دشواری است.
راهکارهایی جهت تضمین مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو
۱-تنویر افکار از طریق جهاد تبیین جهت رفع ابهام ها، پاسخ به شبهات، تکذیب شایعات و تفسیر فعل و انفعالات و تشریح قوانین و توجیه منطقی اتفاقات حتی در مورد تعیین صلاحیتها
۲-گزارش کار اقدامات تأثیرگذار سازمانهای اجرایی و ارائه چشم انداز آینده برای افزایش امید به بهبود اوضاع معیشتی و رفاهی مردم مثل بیکاری، کمی درآمدها، رفع کمبودها، مهار تورمها و کاهش قیمتها
۳- میدان آمدن چهرههای توانمندتر و کارآمدتر و امتحان پس داده به مردم در ادوار مختلف با گرایشهای متنوع سیاسی و اجتماعی
۴-به میدان آمدن تشکلها واحزاب سیاسی برای تدوین برنامههای کاری جهت حمایت از نامزدهای انتخاباتی مدنظر و بالابردن سطح امیدواری جامعه
۵-فعال شدن کانونهای هدایت افکار عمومی مثل مساجد، تکایا، هیئت ها، کانالها و گروههای مجازی و اجتماعی و میان داری روحانیون، مداحان و سایر عناصر فرهنگی در خصوص افزایش مشارکت مردم در انتخابات
۶-احساس مسئولیت رسانههای مکتوب اعم از روزنامهها و هفته نامهها ومجلات و نشریات و گاهنامهها در خصوص مشارکت حداکثری
۷-فعال شدن شبکه استانی در خصوص انتخابات با بی طرفی عدالت محور و برگزاری نشستهای تأثیرگذار با احزاب، چهرههای مشهور علمی و هنری و ورزشی، اساتید حوزه و دانشگاه، صاحب نظران، فعالان سیاسی، جبهههای انقلابی، بسیج اساتید و دانشجویان، بازاریان، بانوان، جوانان، منتقدان و …
۸-فعال کردن جلسات دانشگاهها و مدارس در ارتباط با انتخابات با برگزاری تریبونهای آزاد و کرسیهای آزاداندیشی
۹-انعکاس صدای مردم و پاسخگو کردن مدیران به انتقادات مردم و زمان بندی کردن حل مشکلات آنها در رسانه استانی
۱۰-معرفی برنامههای نامزدهای انتخاباتی در رسانه استانی همراه با مباحثات کارشناسی
۱۱-ایجاد گشایشهای جدید در عرصههای کشاورزی و باغی و دامی با کاهش قیمت نهادهها و افزایش فرصتهای صادراتی و ایجاد کارخانههای تبدیل فراوردهها
۱۲-افزایش فرصتهای شغلی و درآمدهای شغلی و افزایش رفاه عمومی
قطعا صداقت و صحت عملکرد برگزارکنندگان انتخابات اعم از هیئتهای اجرایی و نظارت تأثیر زیادی در افزایش باورمندی مردم به حفظ آراء و ارتقاء اعتماد آنها و نهایتا” مشارکت حداکثری خواهد داشت.
در فراز پایانی باید اضافه کنم که ایام انتخابات ایام نبش قبر و کالبدشکافی و مقصر جلوه دادنها نیست، بلکه ایام انتخابات ایام افزایش تفاهمات و مانور وحدت و کنارهم قرار گرفتنها برای رسیدن به قله پیش رو و موسوم به حماسه حضور انتخاباتی است و کاهش التهابات و نادیده گرفتن اختلافات و تلطیف فضای تبلیغاتی به تحکیم برادریها و یکی بودن میانجامد.
در پایان باید تأکید کنم که انتخابات، مشارکت قابل شمارش و طبعا” قابل استناد است و برای نظام مردمی ما که از هر سو در معرض تهاجم است، کاملا حیثیتی و حساس است و حتی یک رأی هم تعیین کننده است و عدم حضور در پای صندوقهای رأی، تکلیف گریزی و مستوجب عقوبت اخروی است و ما باید به دنیا ثابت کنیم که نظام جمهوری اسلامی ایران، هم اسلامیترین و هم مردمیترین نظام سیاسی دنیاست و مردم ما همیشه بیدارتر از اغواهای رسانهای دشمنان اند.
حساسیت انتخابات اسفندماه را در پیوستن فتنه گران به جرگه تحریم کنندگان انتخابات کمی جدیتر بگیرید و از حضور گسترده در انتخابات و تشویق دیگران به همین حضور حداکثری دریغ نکنید.
براساس اعلام ستاد انتخابات کشور، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می شود.
مازندران سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
نظر شما