۹۷ درصد بند ناف نوزادان دور ریخته می شود

کرج – ایرنا – رییس جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه ۹۷ درصد بند ناف نوزادان به عنوان زباله دور ریخته می شود، گفت: در حالی که با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف می توان ۱۰۰ نوع بیماری بدون درمان و سخت درمان را درمان کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «احمدرضا فیروزی» روز دوشنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران در آستانه روز خبرنگار و همزمان با روز ۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، افزود: تمام این فراورده شفابخش تا سال ها پیش به طور کامل دور ریخته می شد ولی اکنون بخشی از آن در بانک خون پژوهشگاه رویان ذخیره سازی می شود.

وی با بیان اینکه از سلول های بنیادی خون بند ناف می توان برای درمان بیماری هایی همچون سرطان، فلج مغزی و پارکینسون استفاده کرد، اظهار کرد: نمایندگی خون بند ناف پژوهشگاه رویان از سال ۱۳۹۲ در این استان راه اندازی شده که تاکنون موفق به ذخیره سازی چهار هزار و ۳۰۰ نمونه خون بند ناف نوزادان شده ایم.

فیروزی با اشاره به اینکه خون بند ناف نوزادان با درخواست والدین ذخیره سازی می شود، گفت: یکی از دلایل عدم ذخیره سازی خون بندناف ناآگاهی والدین نسبت به فواید و آینده نگری مناسب در ذخیره سازی این فراورده است در حالیکه فقط با هزینه اولیه هفت میلیون تومان و شارژ سالانه حدود ۲ میلیون ریال می توان این خون را در بانک خون پژوهشگاه رویان نگهداری کرد تا در مواقع لازم و ضروری از آن بهره ببرند.

وی یادآور شد: از چهار هزار و ۳۰۰ نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده ازاستان البرز، ۶۸۰ نمونه در سال گذشته و ۳۰۰ نمونه نیز از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون انجام شده است.

روحیه جهادی و کار تیمی سرلوحه فعالیت های جهاد دانشگاهی

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز در ادامه با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی از ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۹ با نگاه مدیریت دانشگاه های کشور پس از انقلاب اسلامی تشکیل شد، گفت: یکی از اهداف تشکیل این نهاد ایجاد حلقه ارتباط بین صنعت، دانشگاه و جامعه بوده که خلاء آن بین این سه ضلع وجود داشت.

وی با بیان اینکه این اتفاق در طی چهاردهه گذشته به خوبی انجام شده و دستاوردهای خوبی را در حوزه های فناورانه و فرهنگی شاهد بوده ایم، افزود: جهاد دانشگاهی مساله محوری را برای کاهش و رفع نیازهای جامعه سرلوحه فعالیت های خود در حوزه های فرهنگی، فناورانه، تجاری سازی طرح تحقیقاتی و آموزش قرار داده است.

۹۷ درصد بند ناف نوزادان دور ریخته می شود

فیروزی اضافه کرد: در همین راستا جهاد دانشگاهی در حوزه های فعالیت خود بخش ها و زیربخش هایی دارد که با روحیه جهادی و کار تیمی همدیگر را پوشش می دهند که از جمله این طرح ها ایجاد پژوهشگاه رویان در حوزه سلول های بنیادین بوده و اکنون این پژوهشگاه چه در سطح ملی و چه در خاورمیانه حرف برای گفتن دارد.

وی گفت: به طوریکه اکنون با تحقیقات و پژوهش های این پژوهشگاه در حوزه ناباروری بی نیاز درمان در خارج از کشور هستیم و تمام نیازهای خود در حوزه درمانی را در داخل کشور انجام می دهیم.

وی از دیگر طرح های فناورانه جهاد دانشگاهی را تولید سیستم رانش قطارهای شهری دانست و افزود: تا چند سال پیش سیستم رانش قطارهای شهری را از خارج وارد می کردیم ولی اکنون با همت محققان این نهاد تولید این سیستم که مهمترین بخش قطارهای شهری است به مرحله تجاری سازی رسیده است.

وی تحقیقات در حوزه تولید بذرهای هیبرید،تولید و اصلاح نژاد دام های سنگین و تولید فرستنده های رادیویی را از دیگر فعالیت های محققان جهاددانشگاهی برشمرد و تصریح کرد: در استان البرز نیز فعالیت های خوبی چه در سطح ملی و چه استانی به جهاد دانشگاهی سپرده شده به طوریکه طرح ملی «پیمایش خانواده» به این استان سپرده شد.

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: جهاد دانشگاهی البرز نیز با استفاده از تمام ظرفیت های موجود در کشور اقدام به جمع آوری دیتاها و داده های مورد نیاز کرد به طوریکه شبکه گسترده ملی جهاد دانشگاهی به ما در اجرای طرح های مختلف کمک می کند.

وی به اجرای طرح زیست پذیری شهری که از سوی شهرداری کرج به این نهاد سپرده شده اشاره کرد و افزود: طراحی تاب آوری شرکت های دانش بنیان نوپا با تاکید بر آمایش سرزمین و همچنین طرح کلان بررسی راهکارهای جلوگیری از فرونشست زمین و روش های ممانعت از آن با توجه به نگهداشت منابع آب زیرزمینی از دیگر طرح های ملی است که به جهاد دانشگاهی البرز سپرده شده است.

اجرای طرح های تسهیل گری در محلات کم برخوردار استان البرز

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز با اشاره به اینکه از سال گذشته قرارگاه اجتماعی توسط استانداری البرز راه اندازی شد، اظهار کرد: در سراسر کشور ۲ هزار و ۲۰ محله کم برخوردار هدف اجرای طرح های قرارگاه اجتماعی کشور قرار گرفتند که در مرحله اولیه ۵۵ محله سهم استان البرز بود که با رایزنی های انجام شده به ۶۶ محله افزایش یافت.

وی گفت: در این محلات قرار است طرح های تسهیل گری توسط جهاد دانشگاهی اجرا شود.

اجرای ۱.۵ میلیون نفر ساعت آموزش های کوتاه مدت/ برگزاری بیش از ۲۰۰ مناظره دانشجویی

فیروزی در ادامه یکی دیگر از فعالیت های جهاددانشگاهی را در حوزه آموزش های عمومی، تخصصی و مهارت محور و همچنین سازمانی دانست و افزود: در سال گذشته ۱.۵ میلیون نفر ساعت آموزش های کوتاه مدت به مخاطبان به خصوص برای کارکنان دولت یا مخاطبان سازمانی ارایه شده است.

وی به برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی در استان البرز اشاره کرد و گفت: این مسابقات در تمام دانشگاه های استان به جز دانشگاه پیام نور برگزار شده که تاکنون بیش از ۲۰۰ مسابقه را داشته ایم.

وی برگزاری مسابقات کتاب سه دقیقه ای با نگاه فناورانه دانشجویان از پایان نامه های خود در عرصه تجاری سازی و انتشار ۵۰۰ عنوان کتاب دانشگاهی و تحقیقاتی را از دیگر فعالیت های جهاد دانشگاهی البرز برشمردو افزود: فقط سال گذشته ۴۰ عنوان کتاب منتشر شده است.

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز به تدوین سند راهبردی توسعه قرآنی استان البرز و رونمایی از آن در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: همچنین در حوزه تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان نیز یکی از دفاتری هستیم که در حوزه استارتاپی و مشاوره و فعالیت های خوبی داشته ایم به طوریکه ۲۰ طرح ترویجی داشته ایم که ۱۵ طرح آن تیپ شغلی است.

ارایه آموزش های مشاغل خانگی به سه هزار متقاضی

وی گفت: در حوزه مشاغل خانگی نیز به عنوان پایلوت کشوری وارد شدیم و از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به جهاد دانشگاهی برای دریافت آموزش های مشاغل خانگی و مشاوره های لازم معرفی شدند که در نهایت توانستیم این عدد را به سه هزار نفر افزایش دهیم.

فیروزی افزود: این متقاضیان در نهایت پس از آموزش های مربوطه با پیشرانان و کارآفرینان برای ایجاد شغل پایدار پیوند زده می شوند به طوریکه اکنون بیش از ۴۰۰ رشته شغلی در حوزه مشاغل خانگی دارای مجوز وجود دارد.

بیش از ۵۰۰ رساله کارفرما محور شناسایی شده است

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز در ادامه به برگزاری جشنواره ملی امیرکبیر با محوریت البرز اشاره و اظهار کرد: این جشنواره با موضوع شناسایی و حمایت از پایان نامه ها و رساله های کاربری و کارفرما محور انجام می شود در حالیکه پیش از این جشنواره رساله های تقاضا محور نداشتیم.

وی گفت: به منتخبین این جشنواره مشوق ها و جایزه هایی داده می شود ضمن اینکه در امسال در چهارمین جشنواره ملی امیرکبیر قرار است به برترین ها امتیاز نخبگانی نیز اعطا شود.

وی افزود: تاکنون بیش از ۵۰۰ رساله کارفرما محور از سراسر کشور شناسایی شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha