۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۹
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85132101
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهار هزار و ۲۰۰ نمونه خون بندناف نوزدان البرزی ذخیره شد

کرج – ایرنا – رییس جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: تاکنون چهار هزار و ۲۰۰ نمونه خون بندناف نوزدان این استان در بانک خون رویان ذخیره سازی شده است.

«احمدرضا فیروزی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سال گذشته فقط ۶۸۰ مورد ذخیره موفق خون بندناف نوزادان البرزی انجام شد که با عدد مورد انتظار فاصله داشت، افزود: ولی در ماه های فروردین و اردیبهشت سال جاری نسبت به کل سال گذشته ذخیره موفقی به تعداد ۱۲۰ مورد داشته ایم.

وی به استفاده مناسب از سلول های بنیادین خون بندناف نوزادان اشاره و اظهار کرد: در کشور ما کارهای پیوند اعضا کمتر انجام می شود ولی پژوهشگاه رویان اقدامات خوبی را داشته و هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی گفت: پژوهشگاه رویان تاکنون یکسری فعالیت های کارآزمایی در حوزه های مختلف انجام داده تا برای پیوند اعضا و استفاده از سلول های بنیادین خون بندناف برای درمان بیماری های صعب العلاج همچون فلج مغزی استفاده شود.

کرونا فعالیت های کارآزمایی را با وقفه روبرو کرد

فیروزی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا فعالیت های کارآزمایی را برای مدتی با وقفه روبرو کرد، افزود: فعالیت های کارآزمایی با حضور داوطلبانه مردم انجام می شود که شیوع این ویروس منجر شد تا مردم خود را در معرض فعالیت های بیمارستانی قرار ندهند ولی اکنون این فعالیت ها دوباره آغاز شده است.

وی پیشرفت های امروز علم بشر را رو به افزایش برای استفاده از این فراورده دانست و اظهار کرد: خون بندناف در شرایط مناسب تا دمای منفی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تا ۳۰ سال قابلیت نگهداری دارد که نیازمند تجهیزات خاصی است که فقط پژوهشگاه رویان دارای این تجهیزات می باشد.

انجام فعالیت های ترویجی برای تشویق والدین به ذخیره خون بندناف

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز به لزوم تشویق والدین برای ذخیره سازی خون بندناف نوزادانشان برای استفاده در آینده اشاره کرد و گفت: تلاش زیادی برای ارتباط با ماماها، پزشکان زنان و زایمان و بیمارستان ها انجام داده ایم تا والدین را تشویق به این کار کنیم ولی هنوز نیاز به اطلاع رسانی بیشتر داریم.

وی افزود: وضعیتی که جمعیت کشور ما دارد و تاکید مقام معظم رهبری بر جوان سازی جمعیت با وزارت بهداشت و درمان مذاکراتی داشته ایم تا از این موضوع حمایت کنند تا از خدمت و ظرفیت خون بندناف به صورت بهینه استفاده شود.

فیروزی خاطرنشان کرد: در بحث جوانی و افزایش جمعیت، سلامت جمعیت یکی از فاکتورهای اصلی است که این خون در درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند.

وی تصریح کرد: به همین منظور بایستی دولت مشوق هایی را برای خانواده ها داشته باشد تا به ذخیره بیشتری از خون بندناف نوزادان برسیم.

وی در خصوص شرایط عضویت در بانک خون بندناف نوزادان گفت: والدین برای عضویت در این بانک بایستی در مرحله اول ۶ میلیون تومان واریز کنند ولی پس از آن سالانه حدود ۲۰۰ هزار تومان برای شارژ نیاز است ضمن اینکه افراد می توانند از تسهیلات و یا قسط بندی برای عضویت در این بانک استفاده کنند.

خون بند ناف، خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد و مسئول رساندن مواد غذائی و اکسیژن به جنین است. این خون غنی از سلولهای بنیادی خونساز است که برای درمان بیماری‌های با منشأ خونی از جمله سرطان‌های مختلف خون، کم‌خونی‌های وراثتی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی کاربرد دارند.

امروزه خون بندناف نوزاد را به جای دور ریختن، میتوان ذخیره کرد و در آینده برای خود او یا سایر بیماران استفاده نمود. نمایندگی بانک خون بندناف پژوهشگاه رویان (شرکت فناوری بن یاخته های رویان) در استان البرز، دستیابی به این خدمت را برای شهروندان فراهم کرده است.

والدین قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت نام در این بانک می‌کنند. بلافاصله بعد از زایمان، بندناف از نوزاد جدا می شود و خون از بندناف و جفت جمع آوری و به کیسه های خون منتقل میشود. سپس خون بند ناف نوزاد، منجمد و در بانک نگهداری می شود تا چنانچه نوزاد در بزرگسالی مبتلا به بیماریهایی نظیر سرطان خون شود، برای درمان استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha