۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85144196
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۰ رقم بذر هیبرید کاهو بومی شده کشور معرفی شد

۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵
کد خبر: 85144196
۴۰ رقم بذر هیبرید کاهو بومی شده کشور معرفی شد

کرج – ایرنا – سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: محققان این مرکز پس از سال ها تحقیق و پژوهش موفق به معرفی ۴۰ رقم بذر کاهوی هیبرید بومی شده کشور شدند.

«رضا آذربایجانی» روز یکشنبه در حاشیه برگزاری رویداد روز مزرعه که به منظور معرفی دستاوردهای طرح فناورانه «تولید بذورهیبرید سبزی و صیفی» و با هدف معرفی ارقام متنوع و جدید کاهو یک مزرعه نمایشی در نظرآباد ایجاد شد، افزود: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در قالب طرح های فناورانه محصولات زیستی بهبود یافته و ارتقاء یافته جدید را مبتنی بر شناسایی ظرفیت های ژنتیکی منابع ژنتیکی و ژرم پلاسم های بومی را می کند.

وی ۲ نمونه بارز از این دستاوردها را در بحث بذور هیبرید سبزی و صیفی و میکروارگانیسم های پروبیوتیک حاصل فناوری زیستی دانست که بر روی منابع ژنتیکی بومی پیاده سازی شده است.

وی هدفگذاری این فعالیت ها را با چند راهبرد کلان در کشور که در کل ارتقای امنیت غذایی، امنیت سلامت و اقتصادی است برشمرد و افزود: امروز پس از چند سال فعالیت تحقیقاتی و توسعه ای موفق به معرفی ۴۰ رقم بذر کاهوی بومی شدیم که به لحاظ طعم، رنگ، فرم و دیگر خصوصیات ژنتیکی و فنوتیپی متنوع ترین مجموعه از بذور کاهو در کشور است.

آذربایجانی تصریح کرد: اکنون با برگزاری این مزرعه نمایشگاهی در زمان سرمایه گذاری برای تولید انبوه این بذور برای تامین نیاز کشور قرار داریم تا با حضور سرمایه گذارانی که استقبال خوبی از این رویداد کرده اند بتوانیم قسمتی از نیاز کشور را که از واردات تامین می شود توسط بذور داخلی تامین کنیم.

واردات ۵۰۰ میلیون دلاری بذر سبزی و صیفی

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با بیان اینکه میزان واردات بذر سبزی و صیفی به صورت رسمی و غیررسمی به کشور بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است، افزود: این رقم در مقاطع مختلف متفاوت است که با معرفی این ارقام درصدد هستیم تا نیاز کشور به بذور دست اول تامین شود.

وی اظهار کرد: ممکن است در بعضی از مواقع با محدودیت های ارزی ایجاد شده کشاورزان از بذور چند دست کشت شده استفاده کنند که موجب افت کیفیت محصول شده و ضرر کشاورز و از دست رفتن منابع را در پی دارد.

۴۰ رقم بذر هیبرید کاهو بومی شده کشور معرفی شد

آذربایجانی با بیان اینکه بعد از اقدامات رسمی ثبت این بذور در موسسه ثبت گواهی بذر و نهال تا چند روز آینده قراردادهای نهایی تجاری سازی این بذور منعقد خواهد شد، گفت: از جمله این بذور می توان به بذوری با نام های تجاری آترا، مانا، روما، روشا، ویونا، رستا و ویستا اشاره کرد.

جمع آوری۵۰ هزار نمونه زیستی در کشور

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با بیان اینکه این مرکز که وابسته به جهاد دانشگاهی می باشد و سال پانزدهم فعالیت خود را با استقرار در استان البرز می گذراند، افزود: در این مرکز ۳۳ کلکسیون زیستی و چهار بانک عمده که شامل سلول های جانوری، انسانی و میکروارگانیسم ها، DNA و داده های ژنتیکی و گیاهی است وجود دارد.

وی اظهار کرد: محققان این مرکز تاکنون بالغ بر ۵۰ هزار نمونه زیستی را جمع آوری، شناسنامه دارد و ذخیره سازی کرده اند که مزیت این بانک ها با دیگر بانک های ژن ارایه نمونه زیستی اصیل و شناسنامه دار جامعه تحقیقاتی، صنعتی و پزشکی است.

مزرعه نمایشگاهی معرفی ارقام بذور کاهو در سطحی بالغ بر ۲ هزار مترمربع برای بازدید ۲ روزه سرمایه گذاران و کشاورزان ایجاد شده است.

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در استان البرز مستقر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha