۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۵۲
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85178677
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۱۱۸ پروژه اولویت‌دار آستارا در حال اجرا است

آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: عملیات اجرایی ۱۱۸ پروژه اولویت‌دار و مهم در این شهرستان با اعتبار ۱۴ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور روز یکشنبه در نشست کمیته برنامه‌ریزی آستارا تشریح کرد: مجموع اعتبارهای اختصاص یافته به این شهرستان در سال جاری شامل ۵۴۰ میلیارد ریال در مجموع برای ۹۶ پروژه در سطح شهرستانی، ۲۵۰ میلیارد ریال برای ۹ پروژه در اختیار نماینده و ۱۳ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال برای ۱۳ پروژه سفر رئیس جمهور است.

وی افزود: همه تلاش دولت این است که پروژه‌های نیمه تمام به پایان برسد، تا جای ممکن از آغاز پروژه‌های جدید خودداری نماید و پروژه‌های موجود را تکمیل کند؛ اعتبارهای شهرستانی آستارا با توجه به شاخص جمعیت و گستره سرزمینی کم است که باید پیگیری‌های لازم انجام شود تا با توجه به شرایط منطقه اعتبارها رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته باشد.

فرماندار آستارا با اشاره به اینکه اعتبار سال گذشته و امسال شهرستان به طور تقریبی نزدیک به هم است، بیان کرد: اعتبار شهرستانی آستارا سال گذشته ۵۱۰ میلیارد ریال بود که امسال ۵۴۰ میلیارد ریال شده و با این وجود کارها در حال انجام است.

۱۳ پروژه مصوب سفر رئیس جمهور

وی عنوان کرد: کارهای ۱۳ پروژه از محل اعتبارهای سفر رئیس جمهور به استان گیلان با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصد در حال انجام است که از جمله می‌توان به ساخت و تکمیل ساختمان محیط‌بانی آستارا، ایستگاه پرقدرت تلویزیونی، جاده رشت-آستارا، بزرگراه آستارا-تالش، تکمیل راه‌آهن آستارا، تکمیل سالن اجتماعات آستارا و تکمیل ساختمان گروهان مرزی حیران اشاره داشت.

رضایی‌پور هوشمندسازی و انسداد فیزیکی مرز، تکمیل خط لوله گاز رشت-چلوند، ساماندهی رودخانه مرزی (آستارا چای)، تکمیل پروژه فاضلاب آستارا، تکمیل سد لاستیکی و استخر ورزشی بانوان آستارا را از دیگر پروژه‌هایی برشمرد که با اعتبارهای مصوب سفر رئیس جمهور به استان گیلان، در این شهرستان در حال اجرا است.

وی با اشاره به تخصیص حدود چهار هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر رییس جمهور در کنار اینها، گفت: همچنین نزدیک به چهار هزار میلیارد ریال تعهد وزارت نفت و پنج هزار میلیارد ریال نیز تسهیلات بانکی است که مجموع اعتبارهای شهرستان آستارا در حوزه شهرستانی، استان، ملی و سفر رئیس جمهور در سال ۱۴۰۲ را به ۱۴ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال می‌رساند.

۹ پروژه تعهد نماینده

فرماندار آستارا اضافه کرد: دولت برای آستارا حدود ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی گذاشت که با توجه به زحمت‌هایی که نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی می‌کشد و مسائل و مشکلاتی که در شهرها و روستاها پیگیری می‌کند، باید اعتباری در اختیارش قرار می‌گرفت تا بتواند اقدام‌هایی را انجام دهد و از همین رو ۲۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار در اختیار نماینده قرار داده شد.

وی اظهار کرد: ۹ پروژه در این حوزه وجود دارد که شامل آسفالت و بهسازی معابر شهر آستارا، آسفالت خلف محله لوندویل، توسعه اورژانس بیمارستان شهید بهشتی، بهسازی سالن ورزشی شهید مرحبا و سپاه، احداث یک دهنه پل در روستای بیجاربین، توسعه زمین ورزشی روستای ویرمونی، تامین آب آشامیدنی روستای عباس‌آباد و تامین و تکمیل تاسیسات آب شرب روستای کانرود است که با تخصیص اعتبار اجرایی خواهد شد.

چهار پروژه بین‌المللی

رضایی‌پور با بیان اینکه پروژه‌های بین المللی نیز در کنار اینها وجود دارد، ادامه داد: از جمله پروژه‌ها پل مرزی اتومبیل‌رو جدید است که قرار بود ۱۸ ماهه انجام شود اما ۱۲ ماهه اجرا شد، بزرگراه آستارا-آستارا نیز که مسیری ترانزیتی است، سه هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال تخصیص دارد و امید می‌رود تا ۶ ماه آینده آماده شود.

وی افزود: راه‌آهن آستارا پروژه دیگری است که کشور جمهوری آذربایجان برای اجرای آن نزدیک به ۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری تعهد داشته و تا کنون حدود ۳۸ میلیون یورو هزینه کرده است و برای تکمیل آن درخواست شده که تاسیسات جدید دیگری هم به پروژه اضافه شود.

فرماندار آستارا بیان کرد: پل فلزی قدیمی که حدود ۸۰ سال قدمت دارد، ارتباط بین آستارا در ایران و آستارا در جمهوری آذربایجان را تسهیل می‌کند و بیشترین ارتباطات تجاری با همسایه‌های شمالی از این مسیر است و از این رو ۱۹۰ میلیارد ریال برای بهسازی و بازسازی آن تخصیص پیدا کرد.

وی تاکید کرد: این پروژه‌ها و اعتبار آنها سوای پروژه‌های استانی و ملی است، زیرا آستارا شرایط خاصی دارد؛ در همین راستا نگاه این است که باید اعتبار بیشتری به حوزه آب و فاضلاب آستارا به منظور برطرف کردن مشکل کیفیت آب آشامیدنی و مدیریت فاضلاب شهری تخصیص پیدا کند.

رضایی‌پور اضافه کرد: البته سال‌های پیش اعتبار آبفا آستارا حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال بود که تنها در سال گذشته از محل اعتبار سفر رئیس جمهور بیش از ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال تخصیص گرفت؛ کارهای پروژه در حال انجام است و پیگیری‌های لازم انجام می‌گیرد اما مسئولان آب و فاضلاب شهرستان باید تلاش خود را بیشتر کنند تا هر چه سریعتر آماده افتتاح شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا که حدود ۹۵ هزار نفر جمعیت دارد، در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha