۱ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۱۹
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85177876
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آیا فرستاده ویژه اسلام‌آباد در کابل به در بسته خورد؟  

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان نماینده ویژه خود را روزهای اخیر به افغانستان فرستاد تا پیام صریحی را به هیات حاکمه موقت این کشور برای اقدام قاطع علیه نگرانی‌های امنیتی اسلام‌آباد از جمله چالش طالبان پاکستانی منتقل کند در عین حال شنیده‌ها حکایت از تداوم اختلافات میان دوهمسایه است و اینکه طالبان افغانستان گزینه صلح را به جای زور به پاکستان پیشنهاد می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، سفر سه روزه آصف علی خان دُرانی نماینده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان به کابل همزمان با مواضع تند رهبران سیاسی و نظامی در اسلام‌آباد علیه عدم همکاری طالبان افغانستان درحالی انجام شد که هیچ اظهار نظر رسمی درخصوص دستاوردها یا توافقات جدید همسایه برای حل اختلافات سیاسی و یا رسیدگی به ناآرامی‌ها در مرزهای مشترک مشاهده نمی‌شود.

دُرانی یک روز قبل از سفر خود به کابل طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد اعلام کرد: تروریسم چالش اصلی پاکستان است و که اگر این عناصر در همسایگی ما پایگاه یا در حال رفت و آمد هستند باید شناسایی و سرکوب شوند.

منابع آگاه در پاکستان گفتند که نماینده ویژه این کشور پیام قاطع دولت و ارتش را به مقامات طالبان در کابل منتقل کرده است، پیام‌ها کاملا صریح بوده و اسلام‌آباد خواهان اقدام بی‌چون و چرای هیات حاکمه موقت افغانستان علیه چالش طالبان پاکستانی شده است در عین حال نماینده پاکستان در متقاعد کردن مقامات طالبان به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون به نقل از منابع مطلع از مذاکرات پشت درهای بسته میان هیات این کشور با مقامات طالبان در کابل نوشت: اسلام‌آباد نتوانست کابل را برای اقدام علیه گروه‌های تروریستی متقاعد کند. طالبان افغانستان از اقدام علیه طالبان پاکستانی امتناع می‌کند و از همسایه خود می‌خواهد که گفت وگو را به جای استفاده از زور دنبال کند.

در این گزارش آمده است: آصف دُرانی سلسله دیدارهایی را با مقامات طالبان از جمله مولوی عبدالکبیر کفیل و معاون سیاسی ریاست‌الوزراء و امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه انجام داد اما جمع‌بندی مقامات طالبان چنین بود که پاکستان مسیر صلح را درپیش بگیرد و مذاکرات سازش را با طالبان پاکستانی انجام دهد.

اکسپرس تریبیون نوشت: معاون نخست وزیر حکومت طالبان از نماینده ویژه پاکستان خواست که این کشور صلح را بر جنگ ترجیح دهد. او گفت که با توجه به تجربه تلخ جنگ در افغانستان، به پاکستان توصیه می‌کند که مسیر مذاکرات را در پیش بگیرد.

مولوی عبد الکبیر گفت که صلح در پاکستان را به نفع افغانستان می‌داند و اقدامات خشونت‌آمیز در این کشور همسایه را ضرری برای افغانستان می‌داند و افغانستان به‌ عنوان یک کشور مسلمان خواهان جنگ و ناآرامی در پاکستان نیست.

وی به نماینده پاکستان اطمینان داد که حکومت طالبان سیاست عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها را دارد و مدعی شد که افغانستان اجازه نخواهد داد از خاک این کشور علیه هیچ کشور دیگری از جمله پاکستان استفاده شود.

امیر خان متقی نیز مواضع قبلی طالبان مبنی بر جلوگیری از استفاده تروریست‌ها از قلمروی افغانستان برای حمله علیه دیگر کشورها را تکرار کرد.

منابع آگاه گفتند که پاکستان بعید است پیشنهاد طالبان افغانستان را بپذیرد. در عین حال اسلام‌آباد استراتژی آتی خود را با در نظر گرفتن نظرات فرستاده ویژه خود و جمع بنده‌های حاصل از سفر روزه وی به کابل طراحی خواهد کرد.

شایان ذکر است که رهبران سیاسی و نظامی پاکستان سال گذشته تصمیم گرفتند که دیگر هیچ گامی برای گفت وگو با گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان برداشته نخواهد شد اما در هر مرحله‌ای که نیاز به مذاکرات باشد، این مذاکرات تنها زمانی انجام می‌شود که طالبان پاکستانی تسلیم شده و سلاح خود را به زمین بگذارند.

در روزهای اخیر، پاکستان فشارها را بر هیات حاکمه موقف موقت افغانستان برای مقابله با تهدید تحریک طالبان پاکستان افزایش داده است. وزیر دفاع و فرمانده ارتش این کشور هشدارهای شدیدی را به کشور همسایه منتقل کردند.

این هشدارها پس از حملات تروریستی پی در پی در منطقه ژوب و سوئی واقع در ایالت بلوچستان اعلام شد که طی آن دست کم ۱۲ نظامی پاکستان کشته شدند. ژنرال سید عاصم منیر فرمانده ارتش این کشور پس از آن در اظهارات بی‌سابقه‌ای گفت که طالبان باید به تعهدات خود در مورد جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان توسط تروریست‌ها علیه همسایگان عمل کند.

ارتش پاکستان یکشنبه گذشته نیز در جریان نشست مشترک فرماندهان خود موضع طالبان افغانستان مبنی بر عدم حضور عناصر تروریستی تحریک طالبان در خاک این کشور را رد کرد و گفت: تروریست‌ها به تجهیزات جنگی و تسلیحات مدرن دسترسی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha