حمایت از دانش‌بنیان‌ها و مشاغل اینترنتی فارس با مشوق‌های مالیاتی

شیراز-ایرنا- مشوق‌های مالیاتی برای دانش‌بنیان‌ها و کسب و کارهای اینترنتی درنظر گرفته شده است که اعمال این مشوق‌ها در فارس می‌تواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی این استان پهناور را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیاستگذاران در کشور برای تشویق کارآفرینان و فعالان اقتصادی جهت خلق ثروت بیشتر و همچنین کمک به توسعه اقتصادی، مشوق‌های مالیاتی تعریف و مشخص می‌کنند تا از این طریق به پیشرفت همه‌جانبه در حوزه‌های مختلف کمک شود.

ضرورت حمایت از دانش‌بنیان‌ها با مشوق‌های مالیاتی

اهمیت این موضوع تا بدان جاست که اردیبهشت ماه سال جاری نیز نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مشوق‌های مالیاتی را برای حمایت از کسب و کارها تعیین کردند تا با بهره‌گیری از این ابزارها، فرصت‌های جدیدی پیش روی فعالان اقتصادی گشوده شود.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها و مشاغل اینترنتی فارس با مشوق‌های مالیاتی

این در حالیست که حمایت از تولید و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان هم به عنوان یکی از رویکردهای دولت سیزدهم محسوب می‌شود و بخشی از این حمایت با در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی در جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای رونق و بهبود فضای کسب‌وکار صورت می‌گیرد.

امروزه نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه اقتصادی کشورها غیرقابل انکار است و نمی‌توان سهم قابل توجه این شرکت‌ها را در پیشرفت و موفقیت‌های جامعه در عرصه‌های مختلف نادیده گرفت؛ بنابراین حمایت‌های مالی از این شرکت‌ها به‌ ویژه در مراحل اولیه شکل‌گیری آنها و با مکانیسم‌های درست از اهمیت بالایی برخوردار است.

سازمان امور مالیاتی برای دانش‌بنیان‌ها چه مشوق‌هایی در نظر گرفته است؟

در واقع یکی از اساسی‌ترین حمایت‌هایی که می‌تواند به تقویت این شرکت‌ها کمک کند شکل‌گیری نظام مالیاتی است؛ بدون شک در شرایط دشوار اقتصادی کشور ضرورت طراحی یک نظام مالیاتی حامی فعالیت‌های دانش‌بنیان، بیش از پیش احساس می‌شود، سیاستی که در نهایت منجر به افزایش انگیزه در فعالان این عرصه و گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیانی خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی در حمایت از فضای کسب‌وکارها و شرکت‌های دانش‌بنیان مشوق‌هایی از جمله کاهش پنج واحد درصد نرخ مالیات اشخاص حقوقی، نرخ صفر مالیاتی برای انتقال سود شرکت‌ها به‌حساب افزایش سرمایه و اعطای اعتبار مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفت.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها و مشاغل اینترنتی فارس با مشوق‌های مالیاتی

ابلاغ شیوه‌نامه تخصیص اعتبار مالیاتی

مدتی پیش شیوه‌نامه‌ای تحت عنوان شیوه‌نامه تخصیص اعتبار مالیاتی به دانش‌بنیان‌ها برای حمایت از این شرکت‌ها ابلاغ شده و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با ابلاغ این شیوه نامه و اعلام فرآیند اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت‌های دانش‌بنیان نوید بهتر شدن شرایط فعالیت برای این شرکت‌ها را داده است.

در حقیقت اعتبار مالیاتی ابزار جدیدی است که براساس ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان از سال ۱۴۰۲ به عنوان بازوی سیاستی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اضافه شده و می توان از آن به عنوان یک مشوق به منظور گسترش تحقیق و توسعه دانش‌بنیان‌ها استفاده کرد.

این روش هدفمندی بیشتری نسبت به معافیت مالیاتی دارد و میزان اصابت آن به هدف بیشتر است زیرا فقط آن دسته از هزینه‌هایی که در زمینه تحقیق و توسعه است، به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

هرچند لازم است سازو کار مناسب برای بکارگیری این ابزار توسط بخش‌های مختلف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری طراحی و پیاده سازی شود اما شروع این کار که نشان از اهمیت یافتن نقش دانش‌بنیان‌ها در رونق اقتصادی کشور دارد گام بزرگی در مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان‌ بشمار می‌رود و قطعا اجرای آن بازخورد قابل توجهی خواهد داشت.

حمایت‌های مالیاتی از دانش‌بنیان‌های فارس

مدیرکل امور مالیاتی فارس در خصوص آخرین وضعیت از اجرای این شیوه‌نامه به خبرنگار ایرنا گفت: اقدامات قابل توجهی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان انجام شده است؛ هرچند که ما فقط مسئولیت وصول مالیات را داریم و تخصیص اعتبار یا پرداخت از حیطه ما خارج است.

حمیدرضا محمدابراهیمی بر ضرورت حمایت‌های مالیاتی از دانش‌بنیان‌ها تاکید کرد و گفت: برای دانش‌بنیان‌ها از لحاظ قانون‌ مالیات‌ها، معافیت‌های بسیاری دیده شده است زیرا اکثر دانش‌بنیان‌ها که به دلیل ضعیف بودن بنیه مالی در پارک علم‌ و فناوری مستقر می‌شوند نیاز به حمایت مالی دارند.

وی یادآور شد: به استناد قانون مبالغ ارزش افزوده‌ای که افراد فعال در پارک‌های علم و فناوری پرداخت می‌کنند به پارک علم و فناوری برگشت داده می‌شود تا پارک علم و فناوری از این مبالغ برای جبران هزینه‌ها بهره ببرد و یا آن را در قالب ارایه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک در اختیار آنها قرار دهد.

معافیت‌های مالیاتی برای مشاغل اینترنتی فارس اجرا می‌شود؟

از دیگر مواردی که مدیرکل امور مالیاتی فارس به آن اشاره کرد در نظر گرفتن معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی است؛ امروزه با پیشرفت تکنولوژی شرایط مطلوبی برای راه‌اندازی فروشگاه های اینترنتی فراهم شده و افراد به دلیل کاهش هزینه‌های جانبی راه‌اندازی شغل فیزیکی به مشاغل اینترنتی روی آورده‌اند.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها و مشاغل اینترنتی فارس با مشوق‌های مالیاتی

در واقع افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا از طریق سایت در عرصه اینترنت کسب درآمد می‌کنند و برای درآمد حاصل از شغل خود موظف به پرداخت مالیات هستند.

البته در حال حاضر مشوق‌های مالیاتی برای بهتر شدن شرایط کسب و کارهای اینترنتی نیز در نظر گرفته شده به گونه‌ای که اخیرا به منظور حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب و کارهای اینترنتی به استفاده از پلتفرم‌های داخلی، بحث معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی مطرح شد و این اقدام در دستورکار متولیان امر قرار گرفت.

مدیرکل امور مالیاتی فارس در رابطه با معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی در این استان گفت: به دنبال حمایت از کسب و کارهای اینترنتی طرح معافیت آنها از مالیات مطرح شد که این طرح اخیرا به تصویب رسیده و در حال حاضر معافیت مالیاتی پیش‌بینی شده برای کسب و کارهای اینترنتی فعال در پلتفرم‌های داخلی در حال اجرا است.

هنوز شرکتی در شیراز ثبت نشده است

محمدابراهیمی به بیان شرط معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای اینترنتی پرداخت و گفت: بر اساس این مصوبه، آن دسته از کسب و کارهای اینترنتی که تا پایان ۱۴۰۱ کد مالیاتی نداشته و اظهارنامه مالیاتی کار نکرده‌اند، از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: هنوز شرکتی که در شیراز در این زمینه فعالیت کند به ما معرفی نشده است؛ اکثر این شرکت‌ها در مرکز کشور و تهران ثبت شده‌اند و به صورت شعبه‌ای و شبکه‌ای در سایر شهرها کار می‌کنند.

مشاغل اینترنتی فارس هم از معافیت مالیاتی بهره می‌برند

مدیرکل امور مالیاتی فارس اظهارکرد: طبق قانون همان معافیت‌هایی که برای این شرکت‌ها در تهران وجود دارد برای کسب و کارهای اینترنتی در استان هم اعمال خواهد شد و اگر کسب و کار اینترنتی به اداره‌کل امور مالیاتی معرفی شود قطعا می‌تواند از این معافیت مالیاتی بهره ببرد.

در حال حاضر تنها راه رسیدن به رشد اقتصادی حرکت به سمت اقتصادی پویاست و دستیابی به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حل مشکل فقر از مسیر تقویت کسب و کارها می‌گذرد، لذا در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی به عنوان عنصری اثرگذار در اقتصاد نقش مهمی در تقویت کسب و کارها در عرصه‌های مختلف دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha