آب و برق پایدار در مرزها برای رفاه حال زائران اربعین تامین شده است 

قصرشیرین- ایرنا- معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو گفت: آب و برق پایدار در مرزهای خسروی، سومار، شلمچه، مهران و جذابه برای امنیت، آرامش و آسایش زائران به بهترین نحو توسط وزارت نیرو تامین شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «احمد حیدری» عصر چهارشنبه در بازدید از پروژه های حوزه آب و برق مرز خسروی با اشاره به رویداد بزرگ اربعین افزود: صبح امروز در جلسه‌ای که در استانداری در راستای راهبردهای ستاد اربعین برگزار شد موضوع آب و برق و پایداری آن در مرز خسروی برای رفاه حال زواری که در اربعین عازم عراق می‌شوند، بررسی شد.

وی با بیان اینکه خیل عظیمی از مردم ما هر سال مشتاقانه و بیشتر از قبل از مرزهای غربی در این کنگره عظیم شرکت می کنند، افزود: در مرزهای شلمچه، چذابه و مهران که از سال‌ها قبل محل تردد زائران بوده اقدامات خوبی در زمینه آب و برق و پایدار آن انجام شده است.
معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو گفت: در مسیر استان کرمانشاه تا مرز خسروی نیز که ۷۰ درصد زائران از این منطقه تردد می‌کنند و بخشی به خسروی رفته و بخشی نیز به مهران عزیمت می نمایند روشنایی و آب پایدار وجود دارد.

وی عنوان کرد: آب پایدار به مرز رسمی خسروی رسیده و یک مخزن بزرگ هم در این مرز برای آب تدارک دیده شده تا در تامین آب مورد نیاز زائران و مواکب مشکلی پیش نیاید.
حیدری، همچنین از برنامه‌ریزی برای استقرار ۲۰ دستگاه تانکر آبرسانی در ایام پیک اربعین و ۱۵ دستگاه ماشین یخچال دار برای حمل آب معدنی برای خدمات رسانی به زائران از استان کرمانشاه و استان‌های معین خبرداد و افزود: تدارک لازم انجام شده تا تمام مواکبی که در طول مسیر برپا می‌شوند آب و برق پایدار داشته باشند و تمامی آبسردکن‌ها به برق پایدار متصل شود.
وی همچنین از تامین برق پایدار برای گیت های گذرنامه و خدمات دهی لازم برای تردد زوار خبرداد و گفت: همچنین برای شرایطی که به هر دلیل قطعی برق داشته باشیم ژنراتورها برای تامین برق مورد نیاز و بحث پدافند غیر عامل پیش بینی شده است.
او ادامه : همچنین امروز مصوب کردیم تا برای موضوع فاضلاب هم در مرز خسروی برنامه‌ریزی و اقدام لازم انجام شود.

او با بیان اینکه خدمات ما تنها مختص به زوار نیست بلکه این خدمات پایدار برای مردم شریف شهرستان‌های مرزی هم هست، افزود: در طول سال مردم مرزنشین از آب و برق پایدار استفاده می کنند و زائرین هم در طول ایامی که از این مسیر تردد می کنند از این خدمات بهره‌مند شوند.

آب و برق پایدار در مرزها برای رفاه حال زائران اربعین تامین شده است 
وی ادامه داد: در مرز سومار نیز پارسال آب پایدار و آب شیرین کن تامین شد و امسال هم به خاطر پایداری و تامین آب مورد نیاز مواکب و کامیون های ترددی طبق برنامه ستاد اربعین بحث آب و برق پایدار و فاضلاب به همان کیفیت که در مرز خسروی وجود دارد در سومار نیز برقرار می شود.
وی گفت: تلاش وزارت نیرو چون همه بخش ها در راستای تامین رفاه حال و امنیت آرامش زائران اباعبدالله الحسین(ع) است.
وی ادامه داد: جلساتی از قبل با حضور وزیر کشور تشکیل شده بود که امروز نیز به صورت میدانی بازدید و جلساتی داشتیم و هر آنچه که لازم است تا شروع پیاده‌روی زوار در بحث آب و برق انجام می دهیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha