آغاز سفر اردوغان به سه کشور عربی خلیج فارس با چشم‌انداز جذب ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری

تهران- ایرنا- سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به سه کشور عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی در حاشیه جنوبی خلیج فارس با هدف جذب ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری آغاز شد.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا به نقل از تارنمای خبری استار، در جریان سفر اردوغان به این سه کشور حاشیه خلیج فارس، موافقت‌نامه‌های سرمایه گذاری مستقیم ۱۰۰ میلیارد دلاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در بخش صنعت، کشاورزی، فناوری، حمل‌ ونقل و تجارت ترکیه امضا خواهد شد.

بنا به اعلام این رسانه، در جریان این سفر، نشست های تجاری توسط شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه (DEIK) در کشورهای حوزه خلیج فارس برای اجرای طرح‌های پیمانکاری، مسکن، فناوری دیجیتال، انرژی، گردشگری، بهداشت، غذا، کشاورزی، حمل و نقل و امور مالی برگزار خواهد شد.

تارنمای خبری استار، هدف از سفر اردوغان را افزایش حجم تجارت خارجی با سه کشور عربی منطقه خلیج فارس و توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری بین عربستان سعودی و ترکیه طی ۱۰ سال سرمایه گذاری تا سقف سه تریلیون دلار ذکر کرد.

بنا به اعلام این رسانه، پیش از این، وزارت مسکن و شهرداری‌های عربستان سعودی ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در اجرای پروژه‌های شهرداری‌های ترکیه و ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ترکیه نیز در نظر گرفته بود.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارس داد: رئیس جمهور ترکیه در این سفر، دیدارهای رسمی با مقامات عالی این کشورها انجام داده و در جریان آن، نشست‌های مشترک برای توسعه روابط دوجانبه در تمامی ابعاد و جلسات اقتصادی بین هیات‌های دو طرف به منظور توسعه مناسبات اقتصادی برگزار می شود.

بنا به اعلام این رسانه، رییس جمهور ترکیه در نخستین روز سفر خود در جده با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار و گفت و گو خواهد کرد و در ادامه سفر خود، پس از هشت ماه به قطر رفته و در دوحه پایتخت این کشور با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیدار و مذاکره خواهد کرد.

به گزارش آناتولی، امارات متحده عربی آخرین ایستگاه سفر اردوغان در تور خلیج فارس اردوغان خواهد بود و در این سفر وی در شهر ابوظبی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی دیدار خواهد کرد.

بنا به اعلام این رسانه، توسعه همکاری‌های موجود در بخش‌های مختلف به‌ویژه اجرای پروژه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، تحولات جهانی و منطقه‌ای از جمله موضوعات و رئوس برنامه سفر رییس جمهور ترکیه به این سه کشور عربی تعیین شده است.

تارنمای خبر. ۷، امضای طرح‌های سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۵ میلیارد دلار بین هیات ترکیه‌ای و کشورهای عربی میزبان را از جمله برنامه های سفر اردوغان به این کشورها اعلام کرد و گزارش داد: زیرساخت‌های فنی قراردادهای سرمایه گذاری با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر تکمیل شده و در مرحله اول، سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در ترکیه پیش بینی شده است.

شبکه خبری سی. ان. ان ترک نیز امضای قرارداد اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی، انرژی، غلات، پتروشیمی، فناوری نوین و تجارت الکترونیک را از جمله برنامه های سفر اردوغان به این کشورها ذکر و اعلام کرد: اردوغان به همراه ۲۰۰ کارفرمای ترک عازم کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شده است.

جودت ییلماز معاون اول رئیس جمهور ترکیه همراه مهمد شیمشک وزیر خزانه‌داری و دارایی این کشور هفته گذشته در جریان سفری که در رسانه‌های ترکیه از آن با عبارت «جستجوی پول داغ» یاد شد، مقدمات سفر اردوغان و توافقات اولیه را فراهم کردند.

شبکه خبری سی. ان. ان ترک با اشاره به آخرین سفر اردوغان به عربستان سعودی در ماه آوریل، قطر در ماه دسامبر و امارات متحده عربی در ماه مِی سال گذشته میلادی گزارش داد: اولین ایستگاه اردوغان در این سفر، عربستان سعودی خواهد بود و در جریان این سفر به هر یک از رهبران این سه کشور عربی یک دستگاه اتومبیل هیبریدی توگ ساخت ترکیه هدیه خواهد داد.

بنا به گزارش این رسانه، در همایش کاری و بررسی مناسبات اقتصادی با سه کشور عربی نیز، علاوه بر مذاکره درباره سرمایه‌گذاری مستقیم در ترکیه، اجرای پروژه‌های مشترک ترکیه با کشورهای عربی در کشورهای ثالث و در راس آن کشورهای آفریقایی نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

شبکه خبری سی. ان. ان ترک، مذاکره در خصوص عادی سازی روابط با کشورهای منطقه از جمله مصر و سوریه به خصوص کمک این کشورها برای بازگشت آوارگان سوری به موطن خود و نیز جذب کمک کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس برای بازسازی مناطق زلزله زده ترکیه را هم جزو سرفصل‌های سفر اردوغان اعلام کرد.

تارنمای خبری استار طی گزارشی به نقل از جودت ییلماز معاون اول رئیس جمهور ترکیه گزارش داد: در جریان سفر اردوغان به سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس، سرمایه قابل توجهی به ترکیه وارد شده و اقتصاد ترکیه رشد خواهد کرد.

وی در مصاحبه با شبکه آ. خبر ترکیه در تشریح نتیجه مذاکرات پیش از سفر اردوغان به این کشورهای عربی، همکاری در بسیاری از زمینه‌ها از جمله انرژی، صنایع دفاعی، گردشگری و اجرای پروژه‌های زیربنایی را از مهمترین فرصت‌های بین ترکیه و این سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس ذکر کرد و گفت: سفر اردوغان به این کشورها، نتایج ملموسی خواهد داشت و در دوره آینده ثمره آن را خواهیم دید.

معاون اول رییس جمهور ترکیه، سرمایه گذاری مستقیم بین‌المللی را برای هر دو طرف سودآور خواند و افزود: توسعه اشتغال، رونق صادرات و شکوفایی اقتصاد ترکیه از جمله دستاوردهای این سفر مهم خواهد بود.

وی اضافه کرد: سرمایه گذارانی که به ترکیه می آیند، هرگز ضرر نمی کنند و ترکیه کشوری است که همواره به تعهدات خود در جذب سرمایه پایبند بوده و تلاش می کند تا فضای سرمایه گذاری خوبی را فراهم کند.

به گزارش شبکه خبری ان. تی. وی، رییس جمهور ترکیه چند روز پیش در مصاحبه با خبرنگاران، سفر به این سه کشور عربی را مهم ارزیابی کرده و گفت که "ما این فرصت را خواهیم داشت که حمایت سه کشور عربی از ترکیه را در طول سفر خود ببینیم و تجربه کنیم. "

اردوغان با یادآوری سخنان مقامات کشورهای عربی مبنی بر آمادگی برای سرمایه گذاری جدی در ترکیه گفت: امیدوارم با این سفر به این نتیجه برسیم.

تارنمای خبری استار نیز طی گزارشی سفر اردوغان به این سه کشور عربی را موجب سفری برای پیشبرد یکپارچگی اقتصادی در جهان اسلام و استفاده از طرفیت تریلیون دلاری منطقه برای رسیدن به توسعه خواند و نوشت: همراهی این سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس در اجرای «پروژه جاده توسعه» که اروپا را از طریق ترکیه به خلیج فارس متصل می کند، بسیار مهم است.

این رسانه گزارش داد: با پروژه جاده توسعه که کالای تجاری خلیج فارس را از طریق عراق به اروپا می رساند، راه برای انتقال سرمایه ۲ تریلیون دلاری خلیج فارس درِ همکاری با کشورهای عربی و با مشارکت ترکیه باز خواهد شد.

روزنامه ینی شفق ترکیه نیز، سفر اردوغان به سه کشور مهم حاشیه خلیج فارس را در اتصال ترکیه به عراق و خلیج فارس از طریق جاده توسعه بسیار هم خواند و نوشت: این مسیر، کوتاهترین راه دسترسی اروپا به حاشیه خلیج فارس بوده و دسترسی ۴۰ درصد انرژی موجود در منطقه به بازار های جهانی را تسهیل می کند.

این رسانه، جذب سرمایه برای اجرای پروژه ریلی و جاده‌ای «جاده/ راه توسعه» با چشم انداز سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد دلاری را از جمله اهداف سفر اردوغان به کشورهای حاشیه خلیج فارس ذکر کرد و نوشت: با اجرای این پروزه، دروازه مرزی اواکوی ترکیه به بند بصره عراق متصل شده و مبادله کالا بین اروپا ـ ترکیه ـ عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس تسهیل می شود.

ینی شفق همچنین اعلام کرد: ترکیه در نظر دارد تا طی یک برنامه پنج ساله، ۳۰ درصد از صادرات ۴۰۰ میلیارد دلاری خود را با کشورهای اسلامی منطقه انجام دهد و برای رسیدن به این هدف، سفر اردوغان به کشورهای خلیج فارس هدف گذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha