وزرای خارجه ونزوئلا و کوبا تحریم‌های آمریکا را محکوم کردند

تهران- ایرنا- وزرای خارجه ونزوئلا و کوبا بار دیگر بر موضع ضد امپریالیستی خود در رد اقدامات قهری و تحریم‌های یکجانبه اعمال شده توسط آمریکا تاکید کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبرگزاری پرنسا لاتینا، ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا و برونو رودریگس وزیر خارجه کوبا در جریان دیدار در چارچوب اجلاس سران اتحادیه اروپا و «جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» (سلاک) که امروز و فردا (دوشنبه و سه شنبه/ ۱۷ و ۱۸ ژوئیه) در بروکسل برگزار می‌شود، روابط برادری و همبستگی به عنوان عامل اتحاد میان دو کشور را بررسی کردند.

این دو مقام ونزوئلایی و کوبایی همچنین به تمایل و اراده دولت‌های متبوع خود برای تلاش‌ها در راستای تحکیم جهانی عادلانه‌تر که حق حاکمیت و تعیین سرنوشت مردم از اصول اساسی آن باشد، اشاره کردند.

خیل و رودریگس در این دیدار بر اهمیت اتحاد کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب برای تشکیل یک بلوک بزرگ که زمینه برای پایان دادن به هژمونی ایالات متحده را فراهم می‌کند، تاکید کردند.

دلسی رودریگس معاون اجرایی رئیس‌جمهوری ونزوئلا که ریاست هیات این کشور در اجلاس سران سلاک- اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، دیروز یکشنبه وارد بروکسل شد و تصریح کرد دیپلماسی صلح بولیواری از روابط محترمانه و برابر حمایت می‌کند و صدای مردم در جهان است.

روابط بین کوبا و ونزوئلا که ماهیت استراتژیکی دارد، از سال ۲۰۰۰ میلادی، باریاست جمهوری هوگو چاوز و به لطف روابط برادرانه بین او و فیدل کاسترو رهبر تاریخی انقلاب کوبا تقویت شد.

این روابط در دوران ریاست جمهوری نیکلاس مادورو تقویت شده و امضای توافق‌نامه‌های همکاری مختلف در زمینه‌هایی مانند بهداشت، اقتصاد، آموزش، ورزش و فرهنگ و غیره گواه این امر است.

نشست برنامه‌ریزی‌شده سلاک- اتحادیه اروپا در حالی برگزار می‌شود که دولت‌های ونزوئلا و کوبا به طور علنی اعلام کرده‌اند که هدف اتحادیه اروپا از برگزاری این نشست، «به حداقل رساندن نقش دولت‌های مستقل» آمریکای لاتین و دستیابی به نتایجی است که می‌تواند برنامه‌های گروه‌های سیاسی، بر خلاف اهداف این نشست را تامین کند.

پارلمان اروپا به تازگی و به صراحت، دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا و رد صلاحیت نامزدهای اصلی اپوزیسیون را زیر سوال برده است. علاوه بر این، اروپایی‌ها انجمن‌های موازی را ترتیب می‌دهند که طبق انتقاد هاوانا، می‌تواند به حذف نمایندگان کوبا، ونزوئلا یا نیکاراگوئه بیانجامد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha