تحلیلگر ونزوئلایی: اتحاد تنها راه مقابله با ذهنیت استعماری اروپا است

تهران- ایرنا- تحلیلگر ونزوئلایی، موضع اروپا در قبال کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه را رد کرد و با بیان اینکه «اتحادیه اروپا با ذهنیت استعماری که مشخصه همیشگی آن است، در نشست آتی با سران آمریکای لاتین و کارائیب حاضر می شود»، اتحاد آمریکای لاتین برای مقابله با این ذهنیت را خواستار شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نشست سلاک (جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب) - اتحادیه اروپا، ۱۷ و ۱۸ ژوئیه (۲۶ و ۲۷ تیر) در بروکسل برگزار خواهد شد، اما دولت‌های ونزوئلا و کوبا به طور علنی اعلام کرده اند که هدف اتحادیه اروپا از برگزاری این نشست، «به حداقل رساندن نقش دولت‌های مستقل» آمریکای لاتین و دستیابی به نتایجی است که می‌تواند برنامه‌های گروه‌های سیاسی، بر خلاف اهداف این نشست را تامین کند.

این نشست برنامه‌ریزی‌شده در حالی برگزار می‌شود که پارلمان اروپا به تازگی و به صراحت، دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا و رد صلاحیت نامزدهای اصلی اپوزیسیون را زیر سوال برده است. علاوه بر این، اروپایی‌ها انجمن‌های موازی را ترتیب می‌دهند که بر اساس شکایت کوبا، می‌تواند به حذف نمایندگان کوبا، ونزوئلا یا نیکاراگوئه بیانجامد.

سرخیو رودریگس گلفنشتاین (Sergio Rodríguez Gelfenstein) تحلیلگر بین‌المللی ونزوئلایی در گفت‌وگو با اسپوتنیک تصریح کرد کشورهای اروپایی پیش از برگزاری این نشست، ذهنیت استعماری را از خود نشان داده‌اند که مانع از برگزاری مطلوب و شایسته این رویداد می‌شود. وی ابراز تاسف کرد: تصور اینکه می‌توان روابط با اروپا را در شرایط برابر برقرار کرد، هنوز یک فرض است.

این تحلیلگر ونزوئلایی در اشاره به موضع جوسپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نامزد مخالفان ونزوئلا گفت: اگر یک نماینده عالی ونزوئلا در مورد انتخابات اسپانیا و تصمیماتی که اسپانیایی‌ها می‌گیرند، اظهار نظر می‌کرد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ در آن شرایط، این یک رسوایی تلقی می‌شد، اما آن‌ها معتقدند که از قدرت بالاتری برای اظهار نظر در مورد هر موضوعی در جهان برخوردارند.

گلفنشتاین با این حال معتقد است که موضع اروپا نمی‌تواند برای کشورهای آمریکای لاتین، تعجب‌آور باشد، زیرا این نگرش طبیعی و ذاتی اتحادیه اروپا است. وی در این راستا یادآور شد که شخص جوسپ بورل بود که اطمینان داد «اروپا یک باغ است و بیشتر دنیایی که آن را احاطه کرده، جنگل است»، بنابراین «این طرز تفکر، برای آن‌ها و برای ارتباط با کسانی که مانند وحشی‌ها در جنگل زندگی می‌کنند، عادی است».

این تحلیلگر ونزوئلایی در مقابل ادعای بورل، اتحادیه اروپا را «وحشی» توصیف کرد و از کشورهای آمریکای لاتین خواست تا «فرهنگ انقیاد» اروپایی را تحسین نکنند.

وی هشدار داد: تا زمانی که ایده اروپا به عنوان یک قاره متمدن را از بین نبریم، به روابط تحمیلی و تسلیمی با آن‌ها ادامه خواهیم داد.

این کارشناس خاطرنشان کرد که بلوک اروپا «از نظر سیاست خارجی دیگر یک نهاد خودمختار نیست، زیرا کاملاً به ایالات متحده وابسته شده است». وی به عنوان نمونه اشاره کرد که چگونه کشورهای اروپایی در مورد ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین _ که در اکثر کشورهای اروپایی که کنوانسیون مهمات خوشه‌ای اسلو را در سال ۲۰۰۸ امضا کرده‌اند، ارسال این مهمات ممنوع است_ «سکوت» می‌کنند. «ایالات متحده آن‌ها را به نقض قوانین خودشان مجبور می‌کند».

رودریگس گلفنشتاین در تشریح تفاوت‌های میان روابط سلاک با اتحادیه اروپا و رابطه این نهاد آمریکای لاتین با قدرت‌های دیگر مانند روسیه و چین گفت در نشست های چین و سلاک، غول آسیایی «به تصمیمات گرفته شده و حتی به تصمیماتی که توسط آمریکای لاتین گرفته نشده است» احترام مطلق نشان داده است.

به عقیده این تحلیلگر ونزوئلایی، دستیابی به یک رابطه برابر با بلوکی مانند اتحادیه اروپا مستلزم آن است که آمریکای لاتین در وهله نخست، یک وحدت منطقه‌ای را تحکیم کند که امروز وجود ندارد. به گفته این تحلیلگر، این فقدان وحدت در نتیجه عملکرد «بخش‌های الیگارشی تعبیه شده» در دولت‌های آمریکای لاتین و «سران دست راستی که هویت اروپایی بیشتری نسبت به آمریکای لاتین دارند» ایجاد می‌شود.

وی افزود: پاسخ آمریکای لاتین به ذهنیت استعماری اروپا باید تقویت یکپارچگی خود باشد تا بتواند چهره واحدی را نسبت به دیگر قدرت‌های منطقه نشان دهد.

گلفنشتاین تاکید کرد این وجهه واحد «اکنون وجود ندارد»، بنابراین نشست سران اتحادیه اروپا-سلاک در بروکسل در مورد حل‌وفصل مشکلات بزرگ کشورها «فاقد اهمیت» خواهد بود. وی همچنین گفت: قرار است سخنرانی‌هایی انجام شود، مطالبی گفته شود، اما هیچ کدام از این‌ها انجام نمی‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha