مطالبات خدمات شهری چگونه محقق می‌شود؟

شهرکرد- ایرنا- مطالبات به حق مردم در حوزه خدمات شهری همیشه مطرح بوده است چرا که ملموس‌ترین نوع مطالبه شهروندان در همین حوزه خدمات شهری است و هر شهروند در بخش‌های مختلف همواره خواهان بهبود وضعیت زیرساخت‌های موجود است.

به گزارش ایرنا، برخی از مردم همواره خواسته‌های خود در حوزه خدمات و مدیریت شهری را در فضای رسانه‌ای مطرح می‌کنند و خواهان تسریع در اجرای آن هستند و حتی برخی از این مطالبات فصلی یا مختص یک دوره زمانی از سال است.

به طور مثال برخی از شهروندان آسفالت کردن کوچه‌ها، بهسازی معابر و جوی و جدول، توسعه پارک ها و بوستان‌ها، توسعه فضای سبز شهری ، رفع ترافیک در عصرها و صبح‌ها که مدارس باز است، تفکیک زباله از مبدا، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز مسکن، توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های جدید و موارد این چنین را در رسانه‌ها بارها مطرح کرده‌اند.

محمد مهدی ساکن منطقه‌های موسوم به سرچشمه‌های شهرکرد می‌گوید: ساکن حاشیه کمربندی ۱۵ خرداد شهرکرد انتظار دارند شهرداری نسبت به تامین فضای سبز این منطقه برای شهروندان اقدام لازم را داشته باشد.

محمد امین خیابان ساکن خیابان پژمان در نزدیکی کمربندی شهرکرد در تماس با ایرنا خواستار توجه شهرداری به تکمیل و بهسازی حاشیه این منطقه را دارد و اعلام کرد: بخشی از کانال سیل‌بند این منطقه هنوز سرپوشیده نیست و ممکن است بچه‌ها هنگام بازی در این جو سقوط کنند و انتظار است هر چه سریعتر در این زمینه شهرداری اقدام کند.

سجاد از ساکنان منطقه منظریه در تماس با ایرنا خواهان تسریع در توسعه زیرساخت‌های این شهرک شد و اعلام کرد امیدوار است مسوولان شهرداری و مسکن و شهرسازی به بزودی به وعده‌های داده شده عمل کنند.

شهرداری برای توسعه زیرساخت‌های شهری چه برنامه‌ای دارد؟

توجه به مناطق کمترتوسعه‌یافته و غیربرخوردار و تلاش برای تسریع در روند پیشرفت نقاط مختلف کشور براساس رعایت عدالت از مهم‌ترین برنامه‌ای دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود.

در همین راستا به‌منظور تسریع در روند توسعه و پیشرفت همه‌جانبه شهرکرد به‌عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفت و همزمان با فعالیت دولت سیزدهم با اختصاص بودجه‌هایی از اعتبارات ملی و پیش‌بینی مصوباتی در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری نگاه ویژه‌ای به شهرکرد شد.

۲ هزار میلیارد ریال تکمیل آماده‌سازی محله منظریه شهرکرد مصوب شد

مطالبات خدمات شهری چگونه محقق می‌شود؟

شهردار مرکز چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم توسعه و ارتقای زیرساخت‌های شهری گفت: در سفر رییس‌جمهور به استان ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آماده‌سازی محله منظریه شهرکرد مصوب شد.

محمدحسین واحدیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای عملیاتی شدن این مصوبه قرار است اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری زمین‌هایی به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال به شهرداری شهرکرد واگذار کند که در حال پیگیری است.

وی افزود: برای تسریع در روند اجرای این مصوبه، پایان سال گذشته یک مسوول با عنوان "مدیر اجرای طرح‌های عمرانی در محله منظریه" منصوب و در منظریه مستقر شد.

واحدیان تصریح کرد: شهرداری شهرکرد به‌منظور تسریع در روند اجرای تکمیل زیرساخت‌های منظریه و تحقق مصوبه سفر رییس‌جمهور طراحی احداث سه پارک، اجرای معابر، پیاده‌روسازی و کف‌سازی‌ها، ساخت جوی‌وجدول و مسیل‌ها را به یک مشاور سپرده است تا برآوردهای مالی انجام شود.

وی یادآور شد: اما این در حالی است که اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری هنوز به تعهد خود در ازای زمین‌های مورد نظر به شهرداری شهرکرد عمل نکرده است.

شهردار شهرکرد اظهار داشت: اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری همچنین برای تحویل محله میرآباد به شهرداری شهرکرد در سال‌های گذشته باید زمین‌هایی را به این شهرداری واگذار می‌کرد که این مهم نیز عملیاتی نشده است.

وی گفت: تاکنون تمامی مصوبات شهرداری شهرکرد در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری عملیاتی شده است و مدیریت شهری برای تکمیل زیرساخت‌های محله منظریه شهرکرد به‌عنوان یکی از این مصوبه‌ها آمادگی کامل و لازم را برای همکاری با اداره‌کل راه و شهرسازی استان دارد.

واحدیان به لزوم توسعه و ارتقای زیرساخت‌های شهری اشاره و تاکید کرد: در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری یک‌هزار و ۵۰۰ تن قیر رایگان برای آسفالت معابر شهرکرد اختصاص داده شد که با پیگیری‌های مستمر حواله‌های این میزان قیر قبل از نوروز دریافت و تخلیه شد و هم‌اکنون نهضت آسفالت در مرکز استان شروع شده و در حال انجام است.

مطالبات خدمات شهری چگونه محقق می‌شود؟

۳۹ اتوبوس خریدیم

وی با اشاره به خریداری ۳۹ دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل‌‎ونقل عمومی شهرکرد در ۲ سال اخیر افزود: از این تعداد ۱۳ دستگاه در سال ۱۴۰۰ و ۲۶ دستگاه در سال گذشته خریداری شد.

شهردار شهرکرد تصریح کرد: ۱۰ دستگاه از مجموع ۲۶ دستگاه اتوبوس‌ خریداری شده در سال ۱۴۰۱ برای ناوگان حمل‌‎ونقل عمومی شهرکرد مربوط به مصوبات سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری بوده است.

وی با اشاره به پیگیری برای خرید ۱۰ دستگاه ون مختص سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد یادآور شد: هر کدام از این خودروها ۱۵ میلیارد ریال ارزش دارد که با پیگیری‌های انجام شده، شهرداری بابت سهم خود به‌ازای دریافت هر دستگاه ون تنها یک‌سوم قیمت برای چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌کند.

واحدیان اظهار داشت: با افزایش این تعداد ون به ناوگان سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد زمینه ارتقای خدمات‌رسانی به شهروندان برای تامین سرویس مدارس دانش‌آموزان فراهم می‌شود.

وی گفت: هم‌اکنون سهمیه بازسازی ۳۰ دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل‌‎ونقل عمومی شهرکرد دریافت و از این تعداد بازسازی ۲۰ دستگاه انجام شده و بازسازی بقیه اتوبوس‌ها در حال انجام است.

نردبان هیدرولیکی می‌خریم

شهردار شهرکرد تاکید کرد: در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری اختصاص یک دستگاه نردبان (بالابر) هیدرولیکی به این شهرداری مصوب شد که به‌علت وارداتی بودن این دستگاه، امکان اختصاص آن در سال ۱۴۰۱ محقق نشد.

وی افزود: در همین راستا رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دستور مستقیم داد تا نخستین دستگاه نردبان (بالابر) هیدرولیکی وارداتی به کشور در سال‌جاری به شهرداری شهرکرد اختصاص یابد.

واحدیان تصریح کرد: در سال گذشته یک دستگاه خودرو سنگین آتش‌نشانی به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال به شهرداری شهرکرد اختصاص یافت و حواله آن صادر شد.

مطالبات خدمات شهری چگونه محقق می‌شود؟

برای توسعه پارک‌ها برنامه داریم

وی یادآور شد: در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری برای احداث پارک بانوان شماره ۲ شهرکرد در پارک تهلیجان ۲۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی مصوب و ۲۰ میلیارد ریال هم از اعتبارات شهرداری اختصاص داده شد.

شهردار شهرکرد اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح آغاز و اعتبار دولتی آن جذب شده است و روند اجرای طرح ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: همچنین برای مناسب‌سازی حصار پارک بانوان شماره ۱ در پارک ملت شهرکرد ۳۰ میلیارد ریال از محل مصوبات سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری اختصاص پیدا کرد که عملیات اجرایی این طرح به‌زودی انجام می‌شود.

واحدیان تاکید کرد: شهرداری شهرکرد به‌دنبال دریافت۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای خرید ماشین‌آلات تخصصی است که این میزان تسهیلات بانکی برای خرید انواع ماشین‌آلات تخصصی راهسازی و خدمات‌شهری دریافت و هزینه می‌شود.

وی افزود: براساس دستورالعمل‌های قانونی و طرح‌های توجیهی موجود، توان بازپرداخت این میزان تسهیلات از سوی شهرداری شهرکرد وجود دارد.

قیر برای آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌ها موجود شد

شهردار شهرکرد به اختصاص سه هزار تن قیر رایگان به این شهرداری در سفر وزیر کشور به چهارمحال و بختیاری در زمان بحران بارش‌های برف سنگین زمستان سال گذشته اشاره و تصریح کرد: این میزان قیر برای نهضت آسفالت در مرکز چهارمحال و بختیاری مصرف خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای نهضت آسفالت در شهرکرد یادآور شد: آسفالت ۴۰۰ هزار مترمربع از معابر مرکز استان در دستور کار قرار گرفته است که با توجه به تقسیم شهرکرد به چهار ناحیه، در هر ناحیه از شهر ۱۰۰ هزار متر مربع آسفالت‌ریزی معابر تا نیمه مردادماه سال‌جاری انجام می‌‎شود.

واحدیان اظهار داشت: شهرداری شهرکرد تا پایان سال گذشته و بدون احتساب مطالبات سال‌جاری ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال از شهروندان، بازاریان و دستگاه‌های اجرایی مطالبات دارد که از این مبلغ ۵۷۰ میلیارد ریال بابت عوارض سالانه نوسازی، ۳۷۰ میلیارد ریال بابت عوارض پیشه‌وران (کسب و پیشه) کسبه و صنوف و یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بابت بدهی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های خدمات‌رسان است.

پسماند ساماندهی می‌شود

وی با اشاره به انعقاد قرارداد برای تهیه، تدوین و اجرای طرح جامع پسماند شهرکرد با پهنه شهرستانی گفت: نگاه قانون در سطح ملی به بخش پسماند به‌صورت منطقه‌ای است، به‌همین منظور پرداخت قدرالسهم متولیان مرتبط با بخش پسماند به همکاری کارگروه شهرستانی و استانی پسماند نیاز دارد.

مطالبات خدمات شهری چگونه محقق می‌شود؟

شهردار شهرکرد به مشکلات فراوان کارخانه بازیافت اشاره و تاکید کرد: واگذاری زمین این مجموعه به بخش خصوصی از ابتدا اشتباه بود و باید این زمین به شهرداری واگذار و یا به‌صورت سه‌جانبه عملیاتی می‌شُد.

وی با اشاره به استقرار تعدادی دستگاه از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این مجموعه افزود: شهرداری شهرکرد پیشنهاد کرده است تا این دستگاه‌ها را به قیمت کارشناسی خریداری و زمین مورد نظر را به شهرداری واگذار کنند.

واحدیان تصریح کرد: پس از آن شهرداری می‌تواند زمین و دستگاه‌های مورد نظر را به‌عنوان آورده محاسبه کند و با سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای فعال شدن و توسعه کارخانه بازیافت از طریق مشارکت بی.اُ.تی. (BOT) اقدام کند.

وی با اشاره به شروع طرح تفکیک از مبدأ جمع‌آوری زباله در شهرکرد یادآور شد: در این راستا هشت کانکس در نقاط مختلف شهر مستقر شده است اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که به‌زودی رفع خواهد شد.

شهردار شهرکرد با اشاره به لزوم جلوگیری از فعالیت زباله‌گردها و تعطیل کردن و سامان‌دهی انبارهای ضایعات اظهار داشت: هم‌اکنون آموزش و فرهنگ‌سازی طرح تفکیک از مبدأ جمع‌آوری زباله در دستور کار این شهرداری قرار دارد.

وی با اشاره به تولید روزانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ تُن انواع زباله در شهرکرد گفت: از این میزان ۷۰ درصد زباله‌های تَر و ۳۰ درصد زباله‌های خشک است.

واحدیان توجیه اقتصادی تولید کود کمپوست از زباله را نیازمند روزانه حداقل ۳۵۰ تا ۴۰۰ تُن زباله اعلام و تاکید کرد: به‌همین علت برخی شهرهای بزرگ در کشور از شهرهای دیگر زباله خرید می‌کنند تا به توجیه اقتصادی برسند، در همین راستا خرید زباله از شهرها و روستاهای اطراف با هدف تولید کود کمپوست در طرح جامع پسماند شهرکرد بررسی می‌شود.

وی افزود: شهرداری شهرکرد ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات سازمان مدیریت پسماند دریافت می‌کند.

شهردار شهرکرد تاکید کرد: همچنین برای خرید دستگاه پرس و جمع‌آوری زباله ۴۷ میلیارد ریال تسهیلات دریافت شده است.

طرح‌های جدید برای رفع معضل ترافیک در راه است

وی با اشاره به لزوم رفع مشکل ترافیک در شهرکرد افزود: تصویب طرح جامع ترافیک شهرکرد به‌عنوان مهم‌ترین نیاز مرکز استان به‌ویژه در هسته مرکزی شهر در سال ۱۳۹۸ آغاز شده و پس از دریافت مصوبه شورای ترافیک چهارمحال و بختیاری برای مصوبه نهایی به وزارت کشور ارسال شده است.

واحدیان تصریح کرد: طرح جامع ترافیک شهرکرد به‌عنوان سند آینده‌‎نگری ترافیکی مرکز استان ۲۸ فروردین‌ماه سال‌‎جاری در کمیته فنی وزارت کشور پذیرفته شد و هم‌اکنون در انتظار تصویب نهایی قرار دارد.

مطالبات خدمات شهری چگونه محقق می‌شود؟

وی طرح جامع ترافیک شهرکرد را دارای اُفق ۲۰ ساله دانست و یادآور شد: آزادسازی تپه باباولی برای اتصال جاده به‌سمت غرب، توسعه جاده نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌سمت شرق، ادامه بازگشایی کمربندی جنوب به‌طول ۴۹۰ متر، تملک و یا معاوضه زمین‌هایی برای افزایش پارکینگ‌های عمومی، از مهم‌ترین اقدامات این شهرداری با هدف کاهش و رفع مشکلات ترافیکی به‌عنوان یک اقدام زیربنایی در مرکز استان به‌شمار می‌رود.

شهردار شهرکرد اظهار داشت: پیاده‌راه محور شدن، توسعه کمربندی‌ها، ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح، مسیرهای دوچرخه‌سواری، هوشمندسازی تقاطع‌ها و ارتقای اتصال راه‌های ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق در طرح جامع ترافیک شهرکرد مورد توجه قرار گرفته است.

وی اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح را از مهم‌ترین نیازهای رفع مشکلات ترافیکی این شهر دانست و گفت: تاکنون هشت نقطه برای اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح در مرکز استان پیش‌بینی شده است که سه نقطه شاخص شامل میدان معلم، تقاطع بلوار ابوعلی‌سینا با کمربندی ۱۵ خرداد و تقاطع چهارراه آیت‌‎الله طالقانی به آیت‌الله کاشانی اولویت دارد.

واحدیان تاکید کرد: این سه طرح مطالعه و مصوبه شورای ترافیک چهارمحال و بختیاری را دریافت کرده است و با توجه به اولویت اجرای تقاطع چهارراه آیت‌‎الله طالقانی به آیت‌الله کاشانی ساخت آن از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در دستور کار قرار گرفته است.

وی توسعه کمربندی‌ها را باعث ارتقای اتصال راه‌های ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق مرکز استان دانست و افزود: عملیاتی شدن این مهم به همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های خدمات‌رسان مرتبط در چهارمحال و بختیاری نیاز دارد.

شهردار شهرکرد فرهنگ‌سازی برای پارک‌های حاشیه‌ای و استفاده از پارکینگ‌های عمومی را از راهکارهای روان‌سازی ترافیک شهرکرد اعلام و تصریح کرد: همزمان با نوروز ۱۹ مکان جدید برای پارکینگ ویژه شهروندان و مسافران ورودی به مرکز استان پیش‌بینی و راه‌اندازی شد.

وی دغدغه‌مندی شهروندان برای پیش‌بینی و طراحی پارکینگ در انواع ساخت‌وسازها را ضروری دانست و یادآور شد: درصد جرایم مربوط به پارکینگ و عوامل بازدارنده در بودجه درآمدی ۱۴۰۲ این شهرداری افزایش پیدا کرد.

واحدیان با اشاره به تلاش برای تسریع در روند عقب‌نشینی پنج محور اصلی شهرکرد برای کاهش مشکلات ترافیکی اظهار داشت: این محورها شامل خیابان ابوعلی‌سینا، بلوار رهبر، خیابان ملت، خیابان ولی‌عصر (عج) جنوبی، خیابان فردوسی شمالی حدفاصل میدان آیت‌الله دهکردی تا صدا و سیما بوده و در این راستا توافق‌هایی با مالکان حقیقی و حقوقی انجام و روند اجرای این طرح جدی و تسریع شده است.

وی هدایت ارائه تمامی خدمات به مرکز شهر را از عوامل اصلی سنگین شدن ترافیک در شهرکرد دانست و گفت: براساس نتایج مطالعه شده در طرح جامع ترافیک مرکز چهارمحال و بختیاری حدود ۶۰ درصد سفرهای درون‌شهری شهرکرد تحصیلی بوده که این نشان‌دهنده توزیع نامناسب مدرسه‌ها است.

شهردار شهرکرد تاکید کرد: در بازنگری و تدوین طرح جامع شهرکرد ۶۲ پیشنهاد برای ورود به محدوده شهری با هدف احداث بازار روز، سامان‌دهی مشاغل مزاحم و نیمه‌مزاحم شهری، ساخت دهکده سلامت، ایجاد اقامتگاه‌ها و کمپ‌هایی به‌منظور اسکان موقت و دائم مسافر، احداث شهربازی و مراکز سرگرمی و راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ارائه شد.

وی با اشاره به آغاز نهضت آسفالت در شهرکرد از پنجم فروردین‌ماه امسال و ادامه آن تاکنون افزود: اجرای آسفالت با رعایت اصول عدالت در مرکز استان بدون وقفه در حال اجرا است.

واحدیان تصریح کرد: هم‌اکنون هشت طرح مرتبط با پیاده‌روسازی در چهار ناحیه شهرکرد با رعایت توزیع عادلانه و تکمیل مسیل‌های سطح شهر به‌منظور هدایت روان‌آب‌ها براساس برنامه زمان‌بندی در حال انجام است.

وی یادآور شد: نهادهای مردمی‌، سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن‌ها) و رسانه‌های گروهی در تحقق اهداف توسعه‌ای شهرداری شهرکرد نقش اثرگذار و سازنده‌ای دارند.

می‌خواهیم شهر جهانی نمد باشیم

شهردار شهرکرد با اشاره به لزوم توجه به بافت‌های تاریخی اظهار داشت: در این راستا ۲۵۰ میلیارد ریال برای احیای بافت تاریخی و فرسوده شهرکرد اختصاص پیدا کرد که از این مبلغ اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته و ۱۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات سال‌جاری است.

وی با اشاره به تلاش شهرداری شهرکرد برای تحقق اهداف "شهرکرد، شهر ملی نمد" گفت: مدیریت شهری در این راستا عزم راسخ دارد اما اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری باید کمک کند.

واحدیان احیای مسیر گردشگری در بافت مرکزی شهر را از اقدامات مهم شهرداری شهرکرد اعلام و تاکید کرد: به‌همین منظور تعریف مبدأ و مقصد گردشگری تاریخی شهرکرد در دستور کار قرار گرفته است و هم‌اکنون از چهار مسیر در حال کار هستند.

وی تقویت اتفاقات فرهنگی و هنری در شهرکرد را ضروری دانست و افزود: برای مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه چالشتر و حریم آن راهکارهایی به اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ارائه شده است تا آزادسازی زمین‌های این محدوده انجام شود.

شهردار شهرکرد تصریح کرد: این شهرداری برای تحقق اهداف "شهرکرد، شهر ملی نمد" و اقدام برای تبدیل شهرکرد به "شهر جهانی نمد" از نظرها، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای علمی افراد دانشگاهی، فعالان فرهنگی و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن‌ها) استقبال و بهره‌گیری می‌کند.

وی یادآور شد: برای نخستین بار ۱۰ میلیارد ریال از محل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی به شهرداری شهرکرد تخصیص داده و به حساب این شهرداری واریز شد.

واحدیان اظهار داشت: شهرداری شهرکرد یک فقره وام ۶۰ میلیارد ریالی برای احداث سوله بلوک‌زنی از محل اعتبارات مراکز دولتی دریافت کرده است.

به گزارش ایرنا، شهرکرد به‌عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha