۶ تا ۱۴ واحد آموزش مهارتی به دروس دانشگاهی اضافه می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی در رشته‌های نظری ۶ واحد و رشته های فنی و مهندسی ۱۵ واحد آموزش مهارتی خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، رضا نقی زاده روز دوشنبه در نشست تخصصی گزارش دستگاه های سیاستگذار و اجرایی در کنگره ملی آموزش مهارت محور و نیازمحور اظهار داشت: در جلسات ۹۵۴ و ۹۵۹ شورای گسترش آموزش عالی دو مصوبه مهم به تصویب رسید. نخست اینکه بسته درسی مهارتی اشتغال‌پذیری یا کارآمادگی با هدف توجه ویژه به تدوین برنامه‌های درسی با مهارت‌های شغلی مورد نیاز مشتمل بر حداقل سه واحد و حداکثر ۱۵ واحد درسی در کنار بسته دروس عمومی و تخصصی در دوره کارشناسی لحاظ شود.

وی ادامه داد: موضوع اصلی این است که اجرای این دروس مهارتی چگونه انجام شود. همه می‌دانند باید بخشی از واحدهای کارشناسی به دروس مهارتی اختصاص یابد؛ اما نحوه اجرا مورد سوال بود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: در این بسته که قرار است به صورت اجباری ارائه شود، ترجیحا رشته‌هایی که نظری هستند ۶ واحد مهارتی و رشته‌های عملی هم ۱۵ واحد مهارتی خواهند داشت. قصد داریم دروس کارورزی را به دروس مهارتی پیوند بزنیم.

تقی زاده خاطرنشان کرد: انواع آموزش‌هایی که در این سه تا ۱۵ واحد مورد نظر است، شامل چهار نوع آموزش است. نخست آموزش‌های کاربینی که هم‌اکنون هم در حال اجرااست. دوم آموزش‌های کارآموزی و آموزش‌های کارورزی که در قالب اینترنشیپ (اینترنشیپ یک دوره کوتاه کاری است که از طرف کارفرما به دانشجو ارائه می‌شود. این دوره بیشتر برای دانشجویان لیسانس برگزار می شود)، اکسترنشیپ ( یک برنامه‌ آموزشی برای ارائه‌ تجربیات کوتاه محیط کار، از طریق مشارکت و خارج از مجموعه دانشگاه) و رفرنس‌شیپ ارائه می شود.

وی درباره دوره‌ کاریابی هم تصریح کرد: پیش‌بینی در کاربینی این است که درسی ۳۲ ساعتی تدوین شود که حداقل هشت واحد آن در محیط‌های کار گذرانده شود.

این مسوول در وزارت علوم درباره دوره‌های اکسترنشیپ کارورزی گفت: این دوره‌ برای دانشجویانی است که در ترم آخر تحصیل خود قرار است آموزش مهارتی در صنعت بگذرانند. در این دوره لازم است که حتما یک استاد در کنار دانشجو باشد و بر فعالیت‌های وی نظارت کند. دوره اکسترنشیپ مربوط به حضور دانشجویان در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی برای گذراندن دوره‌های مهارتی است.

تقی زاده افزود: در برخی موارد مشکل اشتغال مربوط به بی‌مهارتی دانشجویان در کارهای تیمی است و در این راستا، اموزش مهارت‌های نرم و کارآفرینی در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین گفت:‌سوال اصلی در حوزه آموزش مهارتی این است که دانشگاه مهارتی مهم‌تر است یا آموزش مهارتی؟ این موضوع در اجلاس معاونان آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.


باید آمار دقیق از بازار کار داشته باشیم

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم نیز در این نشست گفت: ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت از روش‌های مختلفی قابل تحقق است که یکی از این راهکارها توجه به آموزش‌های مهارتی است.

محمدسعید سیف ادامه داد: ریشه‌یابی بیکاری در کشور نیازمند داشتن اطلاعاتی از آمار بازار کار است که نهادی در این زمینه در کشور وجود ندارد. کیفیت موضوعات کارآموزی و کارورزی هم می‌تواند عامل بیکاری باشد. همچنین رکود اقتصادی مشکلی نیست که به بیکاری می‌انجامد؛ اما بر عهده دانشگاه‌ها نیست.

وی افزود: برخی معتقد به نوعی خلط مبحث هستند که مشکل اصلی در آن زمینه برعهده دانشگاه نیست. باید متمرکز شویم بر فعالیت‌هایی که مسئولیت آنها به صورت مستقیم بر عهده وزارت علوم و دانشگاه‌ه است.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: آمارهایی که از دانشگاه‌ها وجود دارد، رو به رشد هستند. برای مثال بیش از هفت هزار دوره مهارتی در دانشگاه‌ها برگزار شده است. همچنین مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها تشکیل شد که عهده‌دار این مهم باشند. هشتم خرداد همایش آموزش مهارتی برگزار شد و با ارائه بیانیه‌ای در ۱۷ بند به پایان رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha