ضرورت تطبیق با تغییرات اقلیم جهانی/آموزش‌ها و علوم نوپدید را بومی کنیم

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تطبیق آموزش عالی ایران با تغییرات اقلیم جهانی را ضروری دانست و گفت: آموزش‌های جدید و علوم نوپدید را باید در حد توان بومی کنیم و خود را با آن وفق دهیم، در غیر این صورت از گردونه اثرگذاری ملی و فراملی حذف می‌شویم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل امروز (دوشنبه) در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور اظهار داشت: همه دستگاه‌ها در آموزش عالی و آموزش مهارتی نقش دارند، باید خود را با تغییرات اقلیم جهانی و ملی تغییر و تطابق بدهیم، شرایط با سرعت در حال تغییر است‌ و نسل جوان امروز در دوران کوتاه جوانی بیشترین تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در ابعاد ملی و فراملی درک کرده است. ما هم راهی نداریم بجز اینکه با شیوه های آموزش خود را تطبیق دهیم و منعطف باشیم.

وی ادامه داد: نباید فقط نیازهای امروز را از نظر مهارتی رفع کنیم، بلکه دانشگاه ها و آموزش عالی وظیفه نیاز آفرینی برای آینده را هم دارد و باید پیشگویی کند. آموزش مهارتی و نیازمحور هم باید برای دانشجویان فعلی، هم برای دانش آموختگان و هم برای افراد شاغل بازآموزی باید انجام شود و در دستور کار باشد.

وزیر علوم به تعریف از آموزش مهارتی مبنی بر دانشگاه مهارت‌محور یا آموزش مهارت محور پرداخت و گفت: باید به هر دو مقوله توجه کنیم این دو با هم قابل جمع است. حتی باید جدا از بحث دانشگاه های مهارت محور و آموزش مهارت محور، سراغ پارک های علم و فناوری و مراکز رشد هم برویم.

زلفی گل تصریح کرد: بخشی از هدایت شغلی را معاونت فناوری وزارت علوم باید از طریق ظرفیت پارک های علم و فناوری پیگیری کند. پارک ها برنامه‌ های خوبی با هدایت معاونت فناوری و نوآوری انحام داده اند که شامل طرح تانا و مدرسه اشتغال است.

وی تاکید کرد: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به عنوان قوه عاقله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مغزافزار آموزش عالی است، باید از این ظرفیت استفاده کرد، باید بتوانیم بخش های مختلف معاونت فناوری، معاونت پژوهش و معاونت آموزشی این وزارتخانه را با هم هماهنگ کنیم هماهنگی وزارت علوم با وزارت کار نیز ضرورت دارد.

عضو دولت سیزدهم ادامه داد: معاونت فناوری وزارت علوم در حال تدوین سند ملی نظام نوآوری است که نقش هر کدام از زیرنظام ها و بازیگران آموزش عالی مشخص شده است. و در این سند نقش دو دانشگاه مهارت محور باید پررنگ دیده شود.

زلفی گل تصریح کرد: هماهنگی با پایگاه استنادی پایش علوم و فناوری جهان اسلام و سامانه نان نیز باید در این سند مشخص باشد. بحث وحدت در بخش های مختلف آموزش مهارت محور بسیار مهم است.

وی از روسای دانشگاه ها خواست که آموزش مهارت محور را جدی بگیرند و گفت: دانشگاه تهران در این عرصه پرچمدار شد و سه واحد درس آموزش مهارت محور را پیش بینی کرد تا دانشجویان اجباری آن را بگذرانند. این اولین اقدام است باید سرفصل ها را بازبینی کنیم، آموزش مهارتی را در دروس مختلف یا تغییر دهیم یا در دروس انتخابی اضافه کنیم.

ضرورت تطبیق با تغییرات اقلیم جهانی/آموزش‌ها و علوم نوپدید را بومی کنیم

ارتباط با صنعت را جدی بگیریم

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که باید موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت را جدی بگیریم. انتظار نداشته باشیم، صنعت همیشه سراغ دانشگاه برود و این فرصت را باید غنیمت شمرد، دانشگااه ها در هر ماه باید چند روز را برای سفر به شهرهای صنعتی اختصاص دهند و به صنایع مراجعه کنند، این ارتباط منشا خیر است.

زلفی گل یادآور شد: در لایحه برنامه توسعه هفتم ماده ای برای توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور پیش بینی شده است، زیرا آموزش مهارتی نیاز یه عزم فرابخشی دارد. دانشجویان باید آموزش کسب شده سر کلاس را در میدان عمل تجربه کنند و دانش نظری خود را در میدان عمل توسعه دهند، برای این کار صنایع خصوصی باید همکاری کنند.

وی به عنوان مثال گفت: دانشجوی رشته معدن باید به معدن برود و این کار نیاز به زیرساخت هایی دارد، ولی اگر برای صنایع به خصوص صنایع خصوصی سودی نداشته باشد از این روند استقبال نمی کنند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: باید در آیین نامه اجرایی این بند منافع صنایع و وزارتخانه ها با منافع وزارت علوم همسو شود. باید آیین نامه اجرایی جامع الاطراف باشد و از نظر و مشورت نخبگان در تدوین این آیین نامه استفاده شود و این موضوع باید در کنگره مد نظر قرار گیرد.

زلفی گل هدف از برگزاری این کنگره را کمک به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی عنوان کرد تا هدف تدوین آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۹۴ لایحه برنامه هفتم توسعه محقق شود.

آموزش مهارتی و نیازمحور تحولی در آموزش دانشگاهی


رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز در این کنگره گفت: آموزش مهارتی و نیازمحور تحولی در آموزش دانشگاهی خواهد بود.

علی باقر طاهری نیا درمورد ساختار ستادی این کنگره افزود: وزیر علوم رئیس کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور است و ۱۸ نشست علمی به عنوان پیش نشست برگزار شد.

رئیس مجمع پژوهشگاه های کشور در ادامه به دلایل برگزاری این کنگره اشاره کرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب همواره به نیاز آموزش مهارتی و ضرورت اشتغال دانش اموختگان تاکید کرده اند، همچنین سند تحولی دولت سیزدهم نیز بر توسعه آموزش مهارتی تاکید دارد.

طاهری نیا لایحه برنامه هفتم توسعه و تبصره ۲ ماده ۹۴ آن را دلیل دیگری برای اقدامات لازم جهت افزایش آموزش مهارتی عنوان کرد و یادآور شد: این ماده به افزایش آموزش مهارتی در وزارت علوم و وزارت بهداشت تاکید دارد، آیین نامه اجرایی این بند باید تنظیم شود و یکی از دلایل برگزاری کنگره رسیدن به آیین نامه این ماده است، بنابراین کنگره اقدام پیش‌دستانه برای اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه است‌.

وی به آمار اشتغال دانش آموختگان اشاره کرد و اظهار داشت: بیشترین اشتغال در میان مقاطع تحصیلی به دکتری تخصصی و دانش آموختگان علوم پزشکی متعلق است.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در مورد مساله آموزش مهارتی و تعریف این آموزش هم گفت: برداشت های مختلفی از آموزش مهارتی وجود دارد و باید بر سر این تعریف نیز به توافق برسیم. دانشگاه های مهارتی یعنی دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای بخشی از آموزش مهارتی را برعهده دارند ولی دانشگاه های دیگر مانند دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه های دستگاه های اجرایی نیز آموزش مهارتی دارند.

طاهری نیا تاکید کرد: تدوین کلیات آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ۲ ماده ۹۴ باید خروجی نهایی این کنگره باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha