تلاش برای اجرایی‌سازی برنامه هفتم توسعه/کنگره آموزش هدفمند ۵ تیر برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، برگزاری کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور را اقدامی پیش‌دستانه برای اجرای تکلیف وزارت علوم در لایحه برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: برگزاری این کنگره با حضور سه وزیر در جمع روسای دانشگاه‌ها حاکی از اراده دولت برای اجرای نظام آموزش مهارتی است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، علی باقر طاهری نیا امروز (شنبه) در نشست خبری کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور اظهار داشت: کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور دوشنبه پنجم تیر ماه با حضور وزیر علوم وزیر صنعت و وزیر کار همچنین شخصیت های علمی و روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می شود.

وی افزود: پیشینه این کنگره به رهنمودهای رهبری و دغدغه ها در آموزش مهارتی و برنامه ارائه شده وزیر علوم به مجلس هنگام کسب رای اعتماد مبنی بر توسعه آموزش مهارتی و هدفمند و مطالبه جامعه از دانشگاه ها برمی گردد.

دبیر کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور مزایای این کنگره را فراتر بودن از یک کنگره علمی دانست و گفت: این کنگره هم اندیشی گسترده با مشارکت ذی نفعان مختلف با حضور دانشگاه های دولتی نمایندگان بازار کار و سیاست گذاران بازار اشتغال و به طور کلی کنگره علمی، سیاسی و اجرایی است‌.

دبیر کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور ادامه داد: مزیت دیگر رویکرد عملیاتی و سیاست پژوهانه است، در این کنگره سخنرانی های علمی و کاربردی مورد نظر است و از سخنرانان ارائه گزارش سیاستی مطالبه کرده ایم‌. هر سخنران و هر نشست تخصصی پیشنهادهای سیاستی و عملیاتی خود را ارائه می دهد.

وی با اشاره به لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: این برنامه در تبصره ۲ ماده ۹۴ وزارت علوم را مکلف کرده است، در کنار دروس آموزشی، سهم دروس مهارتی را در آموزش عالی افزایش دهند.

رئیس مجمع پژوهشگاه های کشور ادامه داد: این کنگره اقدامی پیش‌دستانه برای عملیاتی سازی مفاد لایحه برنامه هفتم توسعه است‌.

استاد دانشگاه تهران گفت: کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور محصول مشارکت جمعی و گروهی است و نهادها، دستگاه‌ها و دانشگاه‌های مختلف برای برگزاری آن همراهی کرده اند.

وی ادامه داد: ۱۸ نشست تخصصی توسط ۱۸ دانشگاه، نهاد و دستگاه مختلف تاکنون برای این همایش برگزار شده و در هر کدام متناسب با محور مورد نظر صاحب‌نظران و ذی‌نفعان سخنرانی کردند که این محتواها در کنگره ارائه خواهد شد. 

طاهری‌نیا افزود: کتابچه‌ای شامل مجموعه‌ای از گزارش‌های «از ما»، به شکل گزیده‌ کاربردی اقدامات، نظرها و پیشنهادهای سیاستی صاحب‌نظران وذی‌نفعان نیز تهیه شده که در کنگره در اختیار مشارکت‌کنندگان قرار می‌گیرد. 

وی در توضیح این گزارش‌ها گفت: گزارش‌های «از ما»، زبان علمی و تخصصی ندارد بلکه به شکل گزارش و طوری نوشته شده که مدیران اجرایی غیرمتخصص نیز برای خواندن و اجرای آن مشکلی نداشته باشند. 

تکلیف وزارت علوم در زمینه آموزش مهارتی در برنامه ششم توسعه
طاهری‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکلیف وزارت علوم در برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش آموزش مهارتی تا ۳۰ درصد از کل آموزش‌ها در آموزش عالی اظهار داشت: بر این اساس قرار بود سهم آموزش مهارتی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ از ۲۰ درصد شروع شود و به ۳۰ درصد برسد؛ ولی در این برنامه آموزش مهارتی به دانشگاه مهارت‌محور منحصر شده بود که شامل دانشگاه جامع علمی‌کاربردی و دانشگاه فنی‌حرفه‌ای است. بر اساس آمار موجود سهم این دو دانشگاه در آموزش مهارتی آموزش عالی به ترتیب ۷ و ۶ درصد و در کل ۱۳ درصد است. 

وی ادامه داد: اما با تعریف دیگری از آموزش مهارتی علاوه بر دانشگاه مهارتی، رشته و درس مهارتی هم داریم و به این ترتیب سهم آموزش مهارتی در کل آموزش‌ها مربوط به رشته‌ها و درس‌های مهارتی مانند رشته‌های فنی و مهندسی و هنر ۲۳ درصد و سهم دانشگاه‌های دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های خاص یک درصد است که در مجموع بیش از هدف برنامه ششم توسعه می‌شود، اما در تفسیر آموزش مهارتی ادبیات واحدی در کشور وجود ندارد.

دبیر مجمع پژوهشگاه‌های کشور تاکید کرد: در حالی که دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه ای باید بیشتر روی مقطع کاردانی متمرکز باشند، بر اساس آمار سهم کاردانی در دانشگاه علمی‌کاربردی ۵۵ درصد و در دانشگاه فنی و حرفه ای ۷۱ درصد است. 

وی درباره پذیرش دانشجو نیز گفت: در این دانشگاه‌های مهارتی باید سهم پذیرش دانشجوی علوم انسانی کمتر و تکنیسین‌های مقاطع کاردانی بیشتر باشد. 

وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان؛ ۵۰ درصد شاغل

طاهری نیا در مورد آمار اشتغال دانش آموختگان کل آموزش عالی گفت: آمار دانش آموختگان سال های ۹۲ تا ۹۷ نشان می دهد، دانش آموختگان علوم پزشکی با ۶۸.۳ درصد، علوم انسانی ۵۱.۸ درصد، فنی و مهندسی با ۴۹.۸ درصد، علوم پایه با ۴۴‌.۹ درصد، کشاورزی با ۴۳ درصد و هنر با ۳۶.۶ درصد در رتبه های اول تا آخر اشتغال قرار دارند و به طور متوسط ۵۰ درصد دانش آموختگان طی این سال‌ها، شغل دارند.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تاکید کرد: به دلیل فقدان سیستم آمارگیری، این آمار قطعی و حداقلی است؛ زیرا ممکن است فردی خود اشتغالی ایجاد کرده باشد و بیمه نداشته باشد ولی شغل ثابت دارد.

دبیر کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور گفت: برداشت کلی در جامعه این است که باید دانش آموخته های کاردانی بیشتر جذب بازار کار شوند، ولی آمار نشان می دهد دانش آموخته های دکتری بیشتر شاغل هستند؛ به همین شکل سهم دکترای تخصصی از اشتغال ۷۳ درصد است. سهم دانش آموخته های کارشناسی ۶۲.۴ درصد، کارشناسی ۴۹.۳ و کاردانی ۴۲ درصد است. یکی از دلایل این است که دانش‌آموخته های کاردانی به جای ورود به بازار کار، به سمت ادامه تحصیل می‌روند. 

وی یکی از مسائل این امر را موضوعات فرهنگی دانست و گفت: خانواده ها توقع دارند فرزندان آنها بعد از کاردانی ادامه تحصیل دهند. بنابراین نگاه خانواده، جامعه و صاحبان کسب و کارها باید به تحصیل دانشگاهی لازم برای کسب شغل تغییر کند و نه فقط تحصیلات بالاتر یا در رشته‌های خاص.

طاهری نیا تصریح کرد: رصد آمار اشتغال نشان می‌دهد به دلیل درخواست بازار کار و صاحبان کسب و کارها مشاغل تکنیسینی بیشتر توسط مهندس ها اشغال شده و این مساله یکی از آسیب‌های بازار کار ماست. 

در پایان این نشست پوستر کنگره رونمایی شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha