آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

تهران- ایرنا- آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور شهید از زمان رسیدن به این مقام اهتمام جدی برای شنیدن نظرهای دانشگاهیان اعم از استادان، نخبگان و دانشجویان داشت و بارها دانشگاه را اتاق فکر دولت معرفی کرد بود. گزارش ذیل بازخوانی حضورهای او در دانشگاه‌های مختلف است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اهتمام آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس‌جمهورِ شهید برای حضور در دانشگاه‌ها و نظرخواهی از جامعه دانشگاهی بی‌نظیر بود و طی مدت کمتر از ۳ سال ریاست‌جمهوری بارها به دلایل مختلف میهمان دانشگاه‌های کشور می‌شد یا از دانشجویان و جامعه دانشگاهی مهمانی می‌کرد. مراسم آغاز سال نو تحصیلی هر سال، مراسم روز دانشجو، حضور در نشست اجلاس روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پارک‌ها، بازدید از پارک‌های علم و فناوری، حضور در ستاد وزارت علوم برای بازدید ستادی از وزارت علوم، شرکت در دو جلسه شورای عالی عتف در دو سال متوالی و حضور در آیین‌ اختتامیه جشنواره‌های خوارزمی و فارابی برای قدردانی از دانشمندان مختلف؛ تنها بخش اندکی از هم‌صحبتی و همراهی رییس‌جمهورِ فقید با دانشگاهیان است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی بارها در دفتر خود نیز میزبان جامعه دانشگاهی، نخبگان و تشکل های دانشجویی و نمایندگان دانشجویان در بازه‌های مختلف زمانی از مهر ۱۴۰۱ تا ماه مبارک رمضان در فروردین سال جاری شد و ضمن شنیدن نظرهای آنها در مورد اداره بهتر کشور بسیاری از مسائل و مشکلات این جامعه را حل کرد یا برای حل آن راه‌حل‌ها یا دستوراتی ارائه داد.

گزارش‌ها و آمار وزارت علوم نشان می‌دهد، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی از مهر ۱۴۰۰ تا آخرین روزهای زندگی این‌دنیایی، دست‌کم ۲۳ بار به مناسبت‌های مختلف یا در دانشگاه‌ها یا جمع دانشگاهیان حاضر شده است یا در برخی موارد نیز میزبان دانشگاهیان در دفتر خود بوده است.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

اولین حضور در دانشگاه تهران؛ مهر ۱۴۰۰

حکم ریاست جمهوری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در مراسمی از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران تنفیذ شد و وی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران آغاز به کار کرد. آیت‌الله رئیسی در اولین حضور رسمی در دانشگاه تهران برای شرکت در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور به تاریخ ۱۹ مهر حاضر شد.

محمدعلی زلفی‌گل و بهرام عین اللهی وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رؤسای دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، سید سعیدرضا عاملی دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید محمد حسینی معاون وقت امور مجلس رییس جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه‌ تهران و حسین قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، جمعی از اساتید، رتبه‌های برتر آزمون سراسری، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و تعدادی از مسوولین و رؤسای دانشگاه‌های کشور و نمایندگان مجلس در این مراسم حضور داشتند.

رییس جمهوری در بخشی از سخنان خود در این مراسم دانشگاه را مرکز تحول کشور توصیف کرد و گفت: دانشگاه باید اتاق فکر دولت باشد. کشور ما حتماً می‌تواند با همت بلند اساتید، پژوهشگران و همه خانواده بزرگ دانشگاه گام‌های بلندی در جهت ارتقا و علم و دانش و پیشرفت کشور بردارد.

آیت‌الله رئیسی افزود: ما در کشور نیازمند تحول هستیم. این تحول حتما باید علم‌پایه باشد، اگر علم پایه نباشد، سلیقه می‌شود؛ نظرات و دیدگاه‌هایی می‌شود که هر مدیری یا مدیرانی در ادواری به آن اعتقاد پیدا می‌کنند و بعد از مدتی معلوم می‌شود که پایه علمی ندارد. باید مرکز تحول به عنوان یک ضرورت در کشور، دانشگاه باشد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با قدردانی از دانشگاه و نقش آن در زمان همه‌گیری کرونا، گفت: دانشگاه، اساتید دانشگاه و کادر درمان در این موضوع خوش درخشیدند؛ اما در این دانشگاه در کنار دستیابی به واکسن کرونا، دستیابی به درمان قطعی آن نیز باید در دستور کار قرار گیرد. حتماً از نگاه‌های نو در این زمینه استقبال شود.

رئیسی با تاکید بر لزوم توجه به سخنان نو، خلاقیت و ابتکارات اظهار کرد: نه فقط در حوزه درمان و پزشکی بلکه در همه حوزه‌ها باید به سخنان نو و اندیشه‌های نو توجه شود، همچنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند جای نظریه پردازی و کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه است.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

حضور بعدی؛ روز دانشجو ۱۴۰۰ در دانشگاه صنعتی شریف

مراسم بعدی حضور به فاصله کمتر از ۳ ماه بود که آیت‌الله رئیسی در دانشگاه صنعتی شریف و برای گرامیداشت روز دانشجو حاضر شد. این مراسم پس از چند سال محدودیت‌های همه‌گیری کرونا به شکل حضوری و با استقبال دانشجویان، به نام نشستی صریح، شفاف و دانشجویی‌ با رئیس جمهور در سالن همایش‌های دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف روز ۱۶ آذر برگزار شد. آیت‌الله رییسی‌ در این نشست صمیمانه، پس از سخنرانی کوتاه برای اساتید و دانشجوها، حرف‌ها، درددل‌ها و گلایه‌های دانشجویان‌ و تشکل‌های دانشجویی را شنید و پاسخگوی سوالات‌شان شد.

در این گردهمایی هشت نفر از نمایندگان تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی از جمله؛ اتحادیه جامعه اسلامی دانشگاه، بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی، جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل، فعالان دانش بنیان، دفتر تحکیم وحدت و گروه‌های جهادی پیشنهادات، انتقادات و دغدغه‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی نیز در این دیدار با دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف با گرامیداشت یاد شهدای دانشجو و تبریک ۱۶ آذر به همه دانشجویان اظهار داشت: مسوولین همواره باید به حساسیت‌های جریان دانشجویی کشور درباره علم، معرفت، مشکلات و مسائل کشور توجه کنند و روز دانشجو فرصت مغتنمی برای دانشجو و مسئولان است که دغدغه‌های دانشجویان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار گیرد.

حضور در دانشگاه شریف به خاطر توجه به بیانات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد نخبگان و دانش پژوهان است و علاقه‌مند بودم در جمع دانشجویی درباره این موضوع با یکدیگر هم‌اندیشی و همفکری کنیم و معتقدم دانشگاه شریف به عنوان کانون نخبه پروری باید سهم بیشتری در این موضوعات داشته باشد. بیانات رهبر معظم انقلاب صرفا یک توصیه نبود و باید جنبه عملی و اجرایی پیدا کند و با ایجاد جاذبه‌های لازم برای شغل و آینده نخبگان دغدغه‌های آنان برطرف شود.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، آب، محیط زیست، کشاورزی، صنعت و معدن اظهار داشت: باید برای رفع مشکلات کشور یک نوع هم‌اندیشی و ارتباط نزدیک بین دولت و دانشگاه برقرار شود و دانشگاه باید در مسیر رفع مشکلات و خدمت به مردم؛ به دولت کمک کند.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

تقدیر از برگزیدگان جشنواره خوارزمی؛ اسفند ۱۴۰۰

۱۶ اسفند ۱۴۰۰ و با فاصله کمتر از دو ماه، سالن اجلاس سران میزبان آیین اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بود. رییس‌جمهور فقید در این مراسم از ۸ طرح برگزیده بیست و سومین جشنواره جوان خوارزمی در بخش‌های تخصصی عمران، فناوری‌های نانو، مکانیک، فناوری‌های شیمیایی و محیط زیست با اهدای لوح و تندیس جشنواره تقدیر کرد.

آیت‌الله رئیسی در این مراسم با اشاره به اهمیت توجه به پنج موضوع نافع بودن علم، تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان، عدالت علمی، مردمی کردن علم و اخلاق‌مداری در علم، اظهار داشت: ارتقای فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در این پنج حوزه می‌تواند ضمن پاسخ به نیازهای جامعه، آثار و برکات فراوانی در رفع مشکلات داشته باشد.

وی جشنواره بین‌المللی خوارزمی را از نمادهای پویایی علمی کشور دانست و گفت: جشنواره خوارزمی محل کشف استعدادها و جایگاه ارائه طرح‌های برتر به جامعه است و می‌تواند امید برای اندیشمندان و به ویژه جوانان باشد.

رییس‌جمهور توجه به تلاش‌های علمی و امر پژوهش را جزء ویژگی‌های شاخص جمهوری اسلامی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب همیشه مشوق نوآوران و پژوهشگران کشور هستند و در اثر تسری چنین نگاهی است که امروز دانشمندان جوان کشورمان در عرصه‌های مختلف فعال و نقش‌آفرین هستند و کارنامه‌ای درخشان در تولید علم دارند.

دکتر رئیسی به ضرورت ملموس بودن آثار تلاش‌های دانشمندان در زندگی مردم اشاره و خاطرنشان کرد: توسعه علمی در کشور حرکت مستمری است که آثار آن حتما باید در رفع نیازهای کشور مشاهده شود.

رئیس‌جمهور با تبیین مفهوم علم نافع، پاسخ به سوالات و نیازهای جامعه را رسالت اصلی مراکز علمی دانست و گفت: پژوهش‌ها و تحقیقات علمی صرفاً برای درج در نشریات و کسب امتیاز پژوهشی نیست و همه تلاش‌های علمی باید جنبه کاربردی داشته باشد و بتواند گرهی از مشکلات کشور باز کند.

بازدید از پارک علم و فناوری خراسان رضوی و شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان؛ فروردین و خرداد ۱۴۰۱

رییس‌جمهور ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در دومین روز از سفر استانی دولت به استان خراسان رضوی، از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی بازدید کرد. در این نمایشگاه که به میزبانی پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی برگزار شد ۳۲ شرکت حضور داشتد.

آیت‌الله رئیسی همچنین ۲۶ خرداد و در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان اصفهان از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که به عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است، بازدید کرد. بیش از ۷ هزار و ۸۶۰ نفر از نخبگان، متخصصین و اساتید دانشگاه در رشته‌های مختلف فنی و علمی و در قالب بیش از ۶۱۰ شرکت در این مجموعه مشغول فعالیت هستند.

دکتر رئیسی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این شهرک در گفتگو با متخصصان، کارشناسان و مدیران این مجموعه در جریان جزئیات فعالیت‌ها و تولیدات این شهرک علمی و تحقیقاتی قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

تقدیر از برترین اعضای هیات‌علمی و دانشجوی نمونه کشوری در علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت ایران نیز ۱۳ تیر ۱۴۰۱ میزبان رییس‌جمهور و بیست و نهمین دوره آیین معرفی و تجلیل از اعضای هیات علمی و دانشجویان نمونه کشوری بود. در این مراسم با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، وزیر علوم و وزیر بهداشت و جمعی از دانشگاهیان، استادان و دانشجویان ۳۶ عضو هیات علمی و ۱۸ دانشجوی نمونه کشوری در رشته های مختلف با حضور رییس جمهور معرفی و تجلیل شدند.

رییس جمهور در این مراسم مسأله‌محوری در دانشگاه‌ها را مقدمه‌ای برای برون‌رفت کشور از مشکلات دانست و افزود: عمیقاً اعتقاد داریم که دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند و همواره بر استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در پیشبرد امور کشور تأکید داشته‌ایم. خدا را شاکریم که تحت هدایت‌های رهبری علم‌دوست هستیم که همواره مشوق فرهیختگان و نخبگان کشور بوده و پیشرفت‌هایی که در این سال‌ها شاهد آن بودیم حاصل حمایت‌ها و تشویق‌های ایشان بوده است.
رییس جمهور با بیان اینکه اساتید و دانشجویان گام‌های بسیار خوبی در حوزه پیشرفت علم برداشته‌اند، افزود: ما همچنان نیازمند گام‌های موثر در حوزه تحقیق و پژوهش، حوزه تعلیم و تربیت و خدمات علمی هستیم. دکتر رئیسی توسعه و پیشرفت را از ضروریات امروز کشور دانست و افزود: امروز وظیفه دولت این است که امر مهم پیشرفت را در کنار اجرای عدالت دنبال کند و اولویتی که در این زمینه برای دولت تعریف کرده‌ایم ایجاد تحول است.
وی در ادامه تحول شناختی، تحول در فرایندها و تحول نهادی را سه اصل اساسی در ایجاد تحول در کشور عنوان کرد و افزود: اگر توسعه و تحول در کشور بر پایه علم نباشد نامش سلیقه است که قطعاً پایدار نیست، اما وقتی کار بر پایه علم و دانش بنا شد و دانایی را ضمیمه توانایی کردیم تحول و توسعه واقعی اتفاق خواهد افتاد.

وظیفه داریم در کشور کارها را دانش‌پایه و دانش‌بنیان پیش ببریم. خوشحالیم که دانشگاه‌های کشور به این ضرورت اجتناب‌ناپذیر رسیده‌اند که علم را باید در همه مسائل کشور ضمیمه کنند.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

اختتامیۀ سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ فارابی؛ تیر ۱۴۰۱

آیین معرفی برگزیدگان اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی نیز مراسم بعدی نخبگانی بود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی حاضر شد. در این مراسم همچنین محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد، علی اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شماری از نخبگان، استادان دانشگاه و پژوهشگران حوزه مطالعات علوم انسانی در سالن اجلاس سران حضور داشتند.

جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سالانه با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی و ارایه آثار و نظریه‌های برتر، روش‌ها و طرح‌های جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در میان اندیشمندان ایرانی و غیر ایرانی برگزار می شود.

رییس‌جمهور شهید در این مراسم بر ضرورت آسیب‌شناسی وضع موجود در حوزه علوم انسانی تأکید کرد و تحقق علوم انسانی ترازِ انقلاب اسلامی را حائز عقب‌ماندگی‌هایی دانست که باید با نگاه اجتهادی و نوآورانه عالمان و دانشمندان این عرصه جبران شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با ابراز خرسندی از حضور در جمع استادان، فرهیختگان و محققان علوم انسانی و اسلامی و تبریک به برگزیدگان این جشنواره، گفت: در نشست‌هایی از این دست، لازم است دانشمندان و فرهیختگان ضمن آسیب‌شناسی وضع موجود، نسبت به کاهش فاصله با وضع مطلوب، پیشنهاد و راهکار ارائه کنند.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی در حوزه علوم انسانی، افزود: علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درون مایه آن علم و دانش است. در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، لازم است یک آسیب‌شناسی کنیم که چه میزان رشد و پیشرفت در این حوزه صورت گرفته است؟

به نظر می‌رسد برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، در آنچه که باید اتفاق می‌افتاد، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و این عقب‌ماندگی باید به دست پژوهشگران و اساتید این حوزه جبران شود.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

شرکت در بیست‌وهشتمین جلسه شورای عالی عتف؛ مرداد ۱۴۰۱

حضور در بیست‌وهشتمین جلسه شورای عالی عتف ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ جلسه دیگری بود که آیت‌الله رئیسی با نخبگان و دانشگاهیان داشت. این جلسه با حضور رییس‌جمهور پس از ۱۱ سال برگزار می‌شد و دلگرمی بزرگی برای پژوهشگران و نشان دهنده اهمیت پژوهش نزد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بود. جلسه‌ای که در آن کلیات طرح «نگهداشت نخبگان و مهاجرت معکوس»، «شبکه ملی آزمایشگاهی» و «محققان پسادکتری» تصویب شد.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گویی با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در خصوص برگزاری بیست‌وهشتمین جلسه شورای عالی عتف با حضور رییس‌جمهور گفته بود: خوشحال هستیم که بعد از ۱۱ سال رییس‌جمهور در جلسه شورای عالی عتف شرکت کرد.

پیمان صالحی افزود: رییس‌جمهوری در این جلسه تاکید کرد که اهتمام ویژه‌ای به فعال شدن بیشتر شورای عالی عتف دارد و قرار است در جلساتی که هر فصل تشکیل می شود، شرکت می‌کند. قصد داریم جلسات را هر سه ماه یکبار تشکیل دهیم. جلسه روز گذشته هم جلسه ای با حضور همه بازیگران مرتبط با حوزه علم و فناوری، وزیران بهداشت، درمان، آموزش پزشکی، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رییس دانشگاه آزاد اسلامی و رییس فرهنگستان علوم برگزار شد.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

دانشگاه امیرکبیر؛ میزبان بعدی رییس‌جمهورِ شهید در شهریور ۱۴۰۱

رییس‌جمهور شهید در اولین روز اجلاس دوروزه روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها موسسات آموزش عالی و پژوهشی شهریور ۱۴۰۱ نیز مهمان ویژه بود و در اولین روز این اجلاس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر شرکت کرد و گفت: توسعه و تعالی کشور را در گروی نقش‌آفرینی همه‌جانبه نهاد علم در کشور دانست و از دانشگاهیان خواست، توان تحقیقاتی و پژوهشی خود را به افزایش بهره‌وری در کشور متمرکز کنند.

شهید سید ابراهیم رئیسی در این اجلاس یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت را علم و دانایی دانست و گفت: هر کشوری که به مدارج بالاتری از دانش در عرصه‌های مختلف دست یافته قدرتمندتر است و می‌تواند نقش‌آفرینی جدی‌تری در معادلات جهانی داشته باشد.

ما در جمهوری اسلامی دانشگاهی می‌خواهیم که ثمره و نتیجه آن ساخته شدن انسان عالم، دانشمند و موحد باشد که بتواند هم خودش و هم جامعه را نجات دهد؛ رسالت دانشگاه‌های ما تربیت انسان‌های موحدِ نجات‌یافتهِ‌ی نجات‌بخش است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه تفکر استکباری تا دیروز به دنبال غارت زمین و منابع ملت‌های دیگر بود و امروز به دنبال دست‌اندازی به استعدادهای انسانی و نخبگان ملت‌ها است، تصریح کرد: اولین مسئولیت دانشگاه‌های ما تلاش برای ارتقای فضای علمی و میدان دادن به نوآوری، خلاقیت و تولید دانش است چرا که تداوم پیشرفت و رشد علمی مهمترین نیاز نخبگان است و تمهید آن در داخل می‌تواند انگیزه ماندن در کشور برای آنان را افزایش دهد.
آیت‌الله رئیسی تولید علم را مسئولیت دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: از پدیدآورندگان و تولیدکنندگان سطوح جدید دانش در عمل و نه صرفا در عرصه سخن قدردانی کنید. موثرترین روش قدردانی از دانشمندان و پدیدآوردندگان علوم و دانش‌های جدید ایجاد بستر عملی شدن یافته‌های آنان است.

مهر ۱۴۰۱؛ دیدار با مدیران دانشگاه صنعتی شریف

مهر ۱۴۰۱ با اعتراضات نسبت به مرگ ناگهانی مهسا امینی در جامعه ‌آغاز شد که این اعتراضات به تدریج به دانشگاه‌ها هم سرایت کرد. دانشگاه صنعتی شریف نیز روز یکشنبه (۱۱مهر) صحنه اعتراضاتی بود که حتی وزیر علوم را برای آرام‌کردن شرایط به این دانشگاه کشاند تا ماجرا به آرامی حل شود. اما رییس‌جمهور شهید ۴ روز بعد از این ماجرا با مدیران دانشگاه صنعتی شریف در دفتر خود دیدار کرد تا درک بهتری از این واقعه داشته باشد.

وی در این دیدار گفت: آمریکا، منافقین و سایر دشمنان کشور تلاش کردند از سمت دانشگاه شریف اهداف ضد ایرانی و ضد انقلابی خود را پیگیری کنند؛ اما آگاهی اساتید و دانشجویان نجیب این دانشگاه مانع از آن می‌شود که این تلاش‌ها به حساب دانشگاه شریف گذاشته شود.

آیت الله ابراهیم رئیسی در این نشست با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و جمعی از مسوولان دانشگاه شریف به بررسی ابعاد حوادث هفته جاری در دانشگاه شریف پرداخت و با اشاره به حرمت دانشگاه و محیط علم و آرمانخواهی، تصریح کرد: هیچ شخصی مجاز به شکستن حرمت این فضای مقدس نیست و همه از مسوولان تا اساتید و دانشجویان مکلف اند برای حفظ تقدس و حرمت این محیط تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی شریف، جزو نمادها و پیشران‌های علم و پیشرفت کشور است، گفت: نباید اجازه داد قداست علمی و اخلاقی و اعتبار و خوش نامی جامعه نخبگی این دانشگاه با برخی رفتارهای تحمیلی از بیرون دانشگاه مخدوش شود. مطمئن هستیم شریفی‌ها اجازه نمی‌دهند که بدخواهان و منافقین، شرافت این دانشگاه را مخدوش کنند و قطعا شریف با شرافت باقی خواهد ماند.

رییس‌جمهور افزود: آمریکا، منافقین و سایر دشمنان کشور تلاش کردند در ظرف دانشگاه شریف اهداف ضد ایرانی و ضد انقلابی خود را پیگیری کنند اما آگاهی اساتید و دانشجویان نجیب این دانشگاه مانع از آن می‌شود که این تلاش‌ها به حساب دانشگاه شریف گذاشته شود.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

مراسم آغاز سال‌ تحصیلی در دانشگاه الزهرا؛ مهر ۱۴۰۱

آیت الله سیدابراهیم رئیسی مهر ۱۴۰۱ مهمان دانشگاه تک‌جنسیتی الزهرا شد و صبح روز شنبه (۱۶ مهر) با حضور در این دانشگاه، در آیین آغاز سال جدید تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی شرکت کرد.

این مراسم در سالن اجتماعات دانشگاه الزهرا (س) و با حضور دانشجویان این دانشگاه برگزار شد. رییس جمهور در سخنانی با اشاره به توانمندی های علمی بانوان ایرانی گفت: وقتی زن فرهیخته ایرانی در سطح جهان مقاله مهمی ارایه و جایگاهی کسب می کند، پرچم جمهوری اسلامی ایران برافراشته و سرود کشورمان نواخته می شود، در واقع برای کشور ابهت به ارمغان می آورد. این سخنان رییس جمهور با تشویق دانشجویان حاضر در جلسه همراه شد.

رییس جمهور در این مراسم با تبریک به دانشجویان جدیدالورود تاکید کرد: شما همه همت و تلاش خود را وقف تحقیق و پژوهش کنید، دولت نیز همه تلاش خود را برای تمهید لوازم و امکانات لازم برای شما به کار خواهد گرفت.

آیت الله رئیسی رفع دغدغه اشتغال برای دختران و پسران دانشجو را از تکالیف دولت دانست و گفت: دولت دانشگاه را اتاق اندیشه‌ورزی خود می‌داند و انتظار دارد دانشگاه‌ها و مراکز علمی با اندیشه‌ها و ابتکارات نو به یاری دولت بشتابند.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

دیدار با روسای دانشگاه‌های کشور؛ آبان ۱۴۰۱

رئیس جمهور شهید ۸ آبان ۱۴۰۱ نیز در دفتر خود میزبان شماری از روسای دانشگاه‌های برتر کشور بود. وی در این دیدار دانشگاه را بهترین جایگاه برای بحث و گفت‌وگو درباره رخدادهای اخیر و ارائه راهکار دانست و گفت: شرط مهم این گفت‌وگوها فهم درست مسائل است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دانشگاه‌های سراسر کشور را مراکز پرنشاط و پویایی دانست که با تولید علم و ارتقای توانمندی‌های علمی برای کشور قدرت تولید کرده و دشمنان ایران را ناکام گذاشته‌اند.

رییس جمهور علم و دانش را مهمترین ابزار هدایت و نجات انسان و هموار کننده مسیر پیشرفت، تعالی و رسیدن انسان به سعادت دانست و افزود: حرمت و قداست دانشگاه هم به همین علت است، پس بر روسا، اساتید، دانشجویان و همه اجزا و ارکان جامعه علمی و دانشگاهی است که محور اصلی تلاش خود را به حفظ و ارتقای روحیه تولید علم و دانش در دانشگاه‌ها معطوف کنند.

آیت الله رئیسی در ادامه صحبت‌های خود سیاسی بودن را از الزامات فضای دانشگاه دانست و تاکید کرد: سیاسی بودن دانشگاه یعنی اینکه دانشگاه باید بیشتر و بهتر از هر بخش دیگری جامعه و نیازهای آن را بشناسد و برای خدمت به مردم اولویت‌هایش را با نظام مسائل کشور منطبق کند.

رئیس جمهور گریزی هم به رخدادهای روزهای اخیر کشور و از جمله در دانشگاه‌ها زد و دانشگاه را بهترین جایگاه برای گفت‌وگو درباره رخدادهای اخیر و ارائه راهکار دانست و افزود: شرط مهم این گفت‌وگوها فهم درست مسائل است؛ اگر مسائل به خوبی تحلیل نشده یا تحلیل‌ها بیش از آنکه از حقیقت نشات گرفته باشند، تحت تاثیر فضاسازی‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای و مجازی باشند، راهکارهای ارائه شده راه به خطا خواهند برد.

جنگ امروز، جنگ روایت‌ها است. دشمن که تلاش بسیاری کرده بود تا فعالیت‌های علمی، صنعتی، تولیدی و خدماتی در کشور متوقف و ارتباطات ایران با دیگر کشورها قطع شود، وقتی در عمل خود را ناکام دید شروع به توطئه و کارشکنی کرد.

رییس جمهور درباره پیشرفت‌های کشور که موجب ناکامی دشمن شد به ذکر مثال‌هایی پرداخت و گفت: دشمن به صراحت اعلام کرد که تلاش خواهد کرد تا فروش نفت ایران را به صفر برساند، اما در حال حاضر صادرات نفت کشور به آمار قبل از تحریم‌ها نزدیک شده است، ارتقای رتبه علمی دانشگاه‌های کشور قابل توجه است و برخلاف خواست و تلاش دشمن برای منزوی کردن کشور، ارتباطات با همسایگان و کشورهای منطقه در حال گسترش است

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

نظارت ستادی رییس‌جمهور از وزارت علوم؛ آذر ۱۴۰۱

رییس جمهور در ادامه فرآیند نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی صبح روز دوشنبه (۷ آذر) در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور یافت تا در جمع وزیر و مسوولان این وزارتخانه ضمن استماع گزارش عملکرد یکساله این مجموعه، رهنمودهایی برای ارتقای کیفی و کمی عملکرد این وزارتخانه ارائه کند.

آیت الله رئیسی در این دیدار ضمن بازدید از بخش های مختلف این وزارتخانه از نزدیک در جریان عملکرد این بخش از دستگاه اجرایی قرار گرفت. محمدعلی زلفی گل نیز ضمن همراهی با رئیس جمهور، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم داد.

رییس جمهور سپس به سالن شهدایت جهاد علمی در طبقه پانزدهم وزارت علوم رفت و در سخنانی گفت: ریشه پیشرفت‌های عظیم در دانشگاه‌ها است و حقد و کینه دشمن از دانشگاه و تلاش برای ایجاد اختلال در این نهاد مهم کشور نیز از همین امر نشأت می‌گیرد؛ بنابراین اساتید دانشگاه وظیفه دارند پیشرفت‌های کشور را هم برای دانشجویان و هم برای عموم جامعه تبیین کنند.

وی تلاش در جهت ارتقای علم و اثربخشی آن در حل مسائل و مشکلات کشور را از مهم‌ترین وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و افزود: امروز کشور ما دارای نظام مسائلی از چالش‌ها و مشکلات مردم و جامعه است که بهترین مرجع برای حل آنها دانشگاه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید است.

رئیسی در ادامه دانشگاه تراز انقلاب اسلامی را محل تربیت نیروی انسانی عالِم، دانشمند، امیدوار به آینده کشور و مسوولیت‌پذیر در حل مشکلات جامعه خواند و تصریح کرد: اگر نگاه به دانشگاه این‌چنین باشد و بر اساس نیازهای جامعه راهکار ارائه کند و دانشجو و استاد مجری این راهکار باشند بسیاری از مسائل کشور به سهولت مرتفع خواهد شد.

گاهی برخی از تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده به رغم غنای علمی به مرحله اجرا و عمل نمی‌رسد و گره‌ای از مشکلات کشور باز نمی‌کند که در این زمینه باید یک بازنگری از سوی وزارت علوم در دانشگاه‌ها صورت گیرد.

رئیسی رتبه پانزدهم کمی و کیفی ایران در تولید علمی جهان را دستاوردی افتخارآمیز برای کشور دانست و بر ضرورت تلاش مضاعف در جهت ارتقای این رتبه تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

روز دانشجوی ۱۴۰۱ و بار دیگر دانشگاه تهران

رئیس جمهورِ فقید روز دانشجوی ۱۴۰۱ هم به دانشگاه تهران رفت و در جمع دانشجویان این دانشگاه حاضر شد. آیت‌الله ابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه باید سخن دانشجویان را به عنوان آینده سازان این کشور شنید، گفت: روز دانشجو نماد دشمن شناسی، دشمن ستیزی، بصیرت و احساس مسئولیت از سوی دانشجویان عزیز است.

وی این روز را نماد دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی، بصیرت و احساس مسئولیت جامعه دانشجویی کشور عنوان کرد و افزود: حقیقتاً شانزدهم آذر باید به عنوان نماد و نمود بالندگی و شناخت شرایط و وضعیت کشور از سوی دانشگاه‌ها همواره گرامی داشته شود.

رییس جمهور با اشاره به ارتباط مستمر دولت با جامعه دانشجویی کشور در همه ایام و روزهای سال گفت: بنده ارتباط دولت با دانشگاه را یک ضرورت می‌دانم و حقیقتا باور دارم دانشگاه به عنوان اتاق فکر دولت می‌تواند در مسئله‌شناسی و حل مسائل کشور یاریگر دولت باشد و به دولتمردان نیز تاکید کرده‌ام ارتباط با جامعه نخبگانی توامان با حضور در میان مردم مورد توجه باشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه پیش از حضور در این مراسم برخی توصیه کردند در این مراسم شرکت نکنم، تصریح کرد: بنده در پاسخ گفتم کسانی که به دنبال تعطیلی علم هستند به دانشگاه نمی‌روند و بنای دولت سیزدهم از ابتدا تقویت علم و علم‌افزایی در دانشگاه‌ها بوده است و از این جهت بود که پس از بهبود شرایط کرونایی کشور دولت اولین اولویت خود را از سرگیری فعالیت دانشگاه‌ها قرار داد چرا که نشاط و پویایی کشور و همچنین پیشرفت‌ها و افتخارات دانشمندان کشور محصول دانشگاه است.

رییس جمهور افزود: امروز دانشگاه ما به دشمن ضربه زده و به همین دلیل می‌خواستند در این فضا آشوب ایجاد کنند و کلاس‌های درس را به تعطیلی بکشانند اما اساتید و دانشجویان فرهیخته چنین اجازه‌ای به آنها ندادند.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

حضور در آیین اختتامیه جشنواره خوارزمی؛ اسفند ۱۴۰۱

سالن همایش‌های صداوسیما نیز اسفند ۱۴۰۱ میزبان رییس‌جمهورِ فقید در آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی و اولین جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی روز سه‌شنبه (نهم اسفند) شد.

رییس‌جمهور در این مراسم با بیان اینکه علم و فناوی زیربنای اقتدار کشور است، گفت: پیشرفتی که ما امروز در کشور در حوزه دانش‌بنیان داریم مرهون تلاش دانشمندان، فرهیختگان و دانش پژوهان و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، با اشاره به تاکید و توصیه دین اسلام و قرآن به اهمیت تدبر و تعقل گفت: همه بیماری‌ها، بلایا و مشکلات طبیعی دیگر راه‌حل‌ها و درمان‌هایی دارند که با تدبر و تعقل در قوانین هستی می‌توان آنها را کشف و در راستای زندگی بهتر و جلوگیری از آسیب بیماری‌ها و بلایا مورد استفاده قرار داد. مفهوم و هدف از تلاش در عرصه علم و فناوری استخراج همین قواعد و قوانین از نظام هستی است. علم و فناوری زیربنای اقتدار هر کشور است و تکمیل زنجیره دانش، پژوهش، نوآوری و فناوری می‌تواند توسعه پایدار هر کشوری را تضمین کند.

علم و فناوری مرز نمی‌شناسد. یکی از دلایل اصلی و اصول تعاملات ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر تعامل برای انتقال علم، دانش و فناوری است. در سال‌های اخیر دانشمندان و نخبگان جوان کشورمان حرکت علمی بسیار خوب و موفقی داشته‌اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی مشوق و حامی اصلی حرکت علمی کشور هستند و در این سال‌ها همواره بر این حمایت تاکید کرده و در عمل نیز آن را محقق کرده‌اند.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

نشست رمضانی با جمعی از اساتید دانشگاه و دانشمندان یک درصد برتر جهان؛ فروردین ۱۴۰۲

استفاده از فرصت‌های ماه مبارک رمضان برای دیدار با استادان و دانشجویان هم از دیگر برنامه‌های آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی بود. وی هشتم فروردین ۱۴۰۲ میزبان شماری از نخبگان علمی جامعه ایرانی بود و به صحبت‌ها، نظرها و انتقادات آنان گوش داد.

سخنگوی وزارت علوم در مورد این دیدار به خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفته بود جلسه دیدار آقای رئیس‌جمهور با جمعی از منتخبان دانشمندان ایرانی یک‌درصد پراستناد دنیا بود. فهرست این دانشمندان که بیش از ۸۰۰ دانشمند هستند، اخیرا اعلام شد و از این تعداد حدود ۱۰۰ نفر از دانشگاه‌های مختلف وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد در این جلسه حضور داشتند و از این تعداد ۱۰ نفر سخنانی را بیان کردند.

علی شمسی‌پور با اشاره به اهمیت دانش و جایگاه دانشمند از نظر رئیس‌جمهور گفت: دیدار رئیس‌جمهور با این دانشمندان روز هشتم فروردین، جزء اولین دیدارهای ایشان در سال جدید است و همین اهمیت علم را برای ایشان نشان می‌دهد. دولت و شخص رئیس‌جمهوری اهمیت زیادی برای دانشمندان قائل است و از روز اولی که مستقر شده‌، به طور متوسط ماهانه یک جلسه با جمع دانشگاهیان به اشکال مختلف مانند حضور در دانشگاه‌ها، شرکت در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مراسم تقدیر از دانشجویان یا استادان نمونه کشوری و آیین تجلیل از منتخبان جشنواره‌هایی مانند فارابی یا خوارزمی داشته‌ و جامعه دانشگاهی هم از این موضوع استقبال کرده اند.

وی ادامه داد: در پایان این دیدار و بعد از سخنرانی ۱۰ نفر از پژوهشگران پراستناد، رئیس‌جمهور بازهم بخشی از وقت خود را به افرادی دادند که مایل بودند خارج از فهرست سخنرانان اصلی مراسم نکاتی را مطرح کنند و نظرهای کوتاه ۱۰ نفر دیگر از استادان حاضر نیز مطرح شد. ایشان تاکید داشتند صحبت‌های این دانشمندان را حتما بشنوند. رئیس‌جمهور در نهایت تاکید کرد هر بودجه‌ای که برای دانش و در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مصرف شود، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای کشور است؛ زیرا نتیجه آن به دولت و کشور برمی‌گردد. با این بودجه نیروی انسانی خوب تربیت می‌شود و مشکلات جامعه و صنایع را حل می‌کند.

رییس‌جمهور تاکید کرد که به نظام مسائل کشور باید دست یابیم و دولت باید در این زمینه همکاری کند. البته این یک موضوع دوطرفه است و دانشگاه هم می‌تواند در احصای این نظام مسائل کمک کند ولی دولت بهتر به مسائل مختلف واقف است و می‌تواند مسائل را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد تا برای مشکلات راه حل ارائه دهند.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

بیست‌ونهمین جلسه شورای عالی عتف؛ تیر ۱۴۰۲

بیست و نهمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) نیز سوم تیر ۱۴۰۲ با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی برگزار شد و این دومین جلسه این شورای عالی بود که رییس‌جمهور شهید در آن حضور می‌یافت. دبیرکل شورای عالی عتف در تشریح دستور بیست‌ونهمین جلسه این شورا با حضور رییس‌جمهور اظهار داشت: در این جلسه کلیات دو طرح کلان ملی «ارتقای کارآمدی سیاست‌گذاری جوانی جمعیت کشور» و «برگزاری آزمون‌های الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور» تصویب شد.

همچنین در این جلسه موضوعاتی مانند بررسی و تصویب اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور در بازه زمانی ۱۴۰۶-۱۴۰۲، تصویب دو طرح‌ اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان شامل «ارتقای کارآمدی سیاست‌گذاری جوانی جمعیت کشور» و «برگزاری آزمون‌های الکترونیکی سازمان سنجش و آموزش کشور»، راهکارهای تسهیل و رفع موانع اجرایی پژوهش و فناوری در کشور و سکوی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام ملی نوآوری و اصول ارزیابی نظام علم، فناوری و نوآوری طرح و بررسی شد.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

حضور در مراسم جایزه مصطفی (ص)؛ مهر ۱۴۰۲

آیت‌الله سیدابراهیم رییسی شامگاه جمعه (هفتم مهر) در مراسم آغاز به کار پنجمین دوره رویداد بین المللی جایزه مصطفی(ص) و بعد از یک روز شلوغ کاری در سفر استانی اصفهان، حاضر شد و گفت: علم نافع می تواند آینده را برای انسان به درستی ترسیم کند تا احساس پوچی و نا امیدی نداشته باشد و از گرفتار شدن در ظلمت نجات پیدا کند

رییس جمهور با بیان اینکه رویداد جایزه مصطفی (ص) در پرتو نام پیامبر اعظم و به منظور تجلیل از مقام علم و دانش طراحی و برگزار می شود، تصریح کرد: مقام علمی حضرت محمد(ص) برترین و بالاترین مقام هاست و ایشان علم را در اندیشه و باورهای الهی، اخلاق فاضله و کریمه و بایدها و نبایدها و همچنین سبک زندگی تعریف می کنند.

وی با اشاره به اینکه در این بیان، علم نافع، علمی است که برای سعادت و نجات انسان و باز کردن گره ها از زندگی به کار آید، افزود: اگر علم نافع نباشد فرمول ها فقط برای کسب قدرت، ثروت، استعمار و استثمار استفاده خواهند شد و ابزار نابودی انسان را فراهم می کند.

آنچه در دنیا و در قالب علوم جدیدی مانند کلاهک های هسته ای، ابزارهای مختلفی را برای نابودی انسان فراهم کرده به دست دانشمندان غیر الهی ایجاد شده که فقط فرمول علمی می دانند و دانشی غیر نافع برای بشر دارند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه علمی با اصالت است که رفاه، سعادت و آینده بشر و تمدن نوین اسلامی را رقم بزند، گفت: امروز جوامع بشری بیش از هر زمان دیگری به «علم نافع» نیاز دارند تا بتواند با ایجاد نورانیت، ظلمت، تبعیض، بی عدالتی و فساد را از بین برده و به زندگی انسان هویت ببخشد.

امروزه چهره‌های درخشانی در جهان اسلام و در حوزه های علم و فناوری حضور دارند که از جمله آنها می توان به کاظم آشتیانی در موسسه رویان اشاره کرد که امید به فرزندآوری و درمان ناباروری را در بسیاری از خانواده ها ایجاد کرده است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: امروز به نام نظام اسلامی و ارتباطات علمی، در جهان اسلام و بین دانشمندان مسلمان دارای علم نافع و نجات بخش انسان معاصر، قدرت ایجاد شده است و آنچه غرب از آن وحشت داشته و نگران بود، شکل گرفته است.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

مهر ۱۴۰۲ دانشگاه امام صادق (ع)

رئیس‌جمهور ۱۱ مهر ۱۴۰۲ به دانشگاه امام صادق رفت و در جمع دانشجویان این دانشگاه، دانشگاه‌ها را مرکز اندیشه و اتاق فکر دولت معرفی کرد و با بیان اینکه دانشجوی تلاشگر، استاد زبده و محتوای درسی مناسب از ضروریات تحول در دانشگاه‌ها هستند، از نهاد دانشگاه خواست که با تدوین نظام مسائل کشور، در مسیر اجرای آن دوشادوش مجریان ایستاده و بر حسن اجرای آن نظارت کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم جشن میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) در دانشگاه امام صادق (ع)، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت تحول در دانشگاه‌ها، دانشجوی تلاشگر و مخلص، اساتید زبده و متعهد و محتوای درسی مناسب را در تحقق تحول موثر دانست و ابراز امیدواری کرد در دوره دولت مردمی گام‌های بلندی در جهت ارتقای علم و دانش در کشور برداشته شود.

رییس‌جمهور لازمه تحقق تحول مورد نظر رهبری را برداشتن دو گام اساسی دانست و افزود: گام اول تحول شناختی بوده که همان اعتقاد عمیق به تحول و باور به «ما می‌توانیم» است.

آیت‌الله رئیسی، تحول فرآیندی را گام دوم در مسیر تحقق تحول برشمرد و گفت: باید فرآیندهای اجرایی مورد بازنگری جدی قرار گیرد و مراجع بازنگری این جرات و جسارت را داشته باشند که در صورت اشتباه بودن فرآیندها، آن را بیان کنند و بهترین مکان برای این بازنگری دانشگاه به‌عنوان کانون علم و نوآوری است.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه شیراز؛ مهر ۱۴۰۲

شروع سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دانشگاه‌ها با حضور رییس دولت سیزدهم در دانشگاه شیراز، رویه متفاوتی نسبت به سال‌های قبل یعنی حضور روسای جمهوری در یکی از دانشگاه‌های تهران را رقم زد. همچنین سخنان آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها نباید از اینکه دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند، ابایی داشته باشند، نویدی برای دانشجویان بود.

رییس جمهوری روز ۲۰ مهر در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه شیراز و در جمع دانشجویان رشته‌های مختلف این دانشگاه حاضر شد. آیت الله رئیسی بعد از شنیدن سخنان چند نفر از دانشجویان به عنوان نمایندگان دانشجویان و سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای حضار سخنرانی کرد.

وی با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی و حامیانش در نوار غزه، گفت: آنچه در سرزمین های اشغالی و نوار غزه علیه مردم روی می دهد به عنوان جنایت هایی هولناک، مصداق جنایت علیه بشریت است. بنابر قوانین و مقررات بین المللی کسانی که دست به این اقدامات می زنند و از این جنایات حمایت می کنند، باید پاسخگو باشند.

اینکه من بارها گفتم دانشگاه ها اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است، تعارف نیست بلکه یک حقیقت است.

رییس‌جمهور همچنین به طرح موضوعات از سوی دانشجویان مبنی بر اینکه هم رشته‌ها و هم میزان جذب دانشجو باید متناسب با شغل باشد، اشاره کرد و گفت: این حرف درستی است که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی احساس نکند برای او شغلی نیست؛ بلکه باید زمینه کار برای دانشجو فراهم باشد.

آیت‌الله رئیسی در ضمن تاکید کرد: وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد به هیچ عنوان نباید از اینکه دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند و این بحث و ابراز می شود، ابایی داشته باشند. اگر بحث و نظری هست و در این زمینه دیدگاه مخالف و انتقادی داشته باشند ایرادی ندارد؛ البته تا قبل از آن که تصمیم به مصوبه و قانون تبدیل شود مناسب است و ایرادی نسبت به آن نیست. زیرا بعد از آن و تبدیل شدن به قانون این موارد اخلال ایجاد می‌کند و سخت می‌شود.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

مراسم روز دانشجو سال ۱۴۰۲؛ دانشگاه شهید بهشتی

آیت‌الله رئیسی روز دانشجوی سال ۱۴۰۲ نیز به دانشگاه شهید بهشتی رفت و در مراسمی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و با عنوان آقای رییس جمهور کجا ایستاده‌ایم؟ در تالار ابوریحان بیرونی مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی (ره) برگزار می‌شد، شرکت کرد.

وی در این مراسم مطابق معمول سخنان نمایندگان تشکل‌ها و دانشجویان را شنید و در ادامه سخنرانی کرد. رییس جمهور با تبیین روند کشف فساد در واردات چای از سوی دولت و ارجاع ان به دستگاه قضا تاکید کرد: زیاده خواهی، سوداگری، فساد موانع قابل توجهی پیش روی دولت است اما حتما سر اژدهای هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد.

دانشجو فقط در۱۶ آذر نباید مورد توجه قرار گیرد. دانشجویان قشری پیشتاز هستند که جامعه و نیاز آن را می‌شناسند و برای رفع نیاز جامعه آماده هستند. دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه‌گری و حق‌خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد.

رییس جمهور دانشگاه را مرکز دانش و تولید علم در کشور دانست و گفت: دانشگاه به کشور قدرت می‌بخشد، نیروهای آموزش دیده و دانشمند و نخبه و کسانی که هم تخصص دارند و هم تعهد می‌توانند در عرصه‌های مختلف تحول آفرین باشند. قدرت علمی پیشران پیشرفت و توسعه در کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه تحول آفرین است، مطرح کرد: توانمندی کشور با علم و دانش و فناوری دارای اهمیت است.آینده ایران و ایران آینده را علم و دانش و تخصص همراه با تعهد رقم می‌زند و دانشگاه متکلف این مسئولیت مهم است. به جد معتقدیم دانشگاه اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد، اظهارکرد: دانشگاه می‌تواند در کنار مسئله شناسی برای حل مشکلات کمک کند. دانشگاه کانون فضیلت خواهی، اخلاق، ادب و کرامت انسانی و توجه به دیگران و خداخواهی و توجه به اجرای قانون و عدالت است و می‌تواند در این عرصه نقش آفرین باشد.جنبش دانشجویی، جنبش ضد استبداد و ضد استعمار است‌. دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

بهمن ۱۴۰۲؛ شرکت در جلسه دانشگاه حکمت‌بنیان در دانشگاه امام حسین (ع)

رییس‌جمهور شهید بهمن گذشته نیز در نشست دانشگاه حکمت بنیان با حضور وزیر علوم، شماری از روسای دانشگاه‌های معین و رییس دانشگاه امام حسین (ع) شرکت کرد. وی در این نشست در دانشگاه امام حسین (ع) با تاکید بر اینکه ماموریت محوری در دانشگاه جامع امام‌حسین (ع) از موفقیت های این دانشگاه محسوب می شود، گفت: پاسداری از انقلاب اسلامی در گرو یک کار علمی و مبتنی بر دانش است.

آیت‌الله رئیسی ضمن توصیه و دعوت جامعه دانشگاهی کشور به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای چشمگیر دانشجویان این دانشگاه، به بیانات رهبری معظم انقلاب در آغاز سال نو مبنی بر ضرورت ایجاد تحول در کشور اشاره کرد و تصریح کرد: دولت ایجاد این تحول در کشور را مسئولیت و وظیفه سنگین خود می‌داند و پیشران این تحول نیز، حرکت دانشگاه‌هاست.

رییس جمهور با اشاره به ماموریت و وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای زمینه‌سازی در ایجاد تحول با بهره‌گیری از علم و دانش، بر ضرورت بازنگری در اقدامات و فعالیت دانشگاه‌ها تصریح کرد: آنچه موجب شده امروز از دانشگاه جامع امام حسین (ع) به عنوان یک دانشگاه تراز و موفق یاد کنیم ماموریت‌محوری است؛ به عبارت دیگر این دانشگاه ماموریت خود را در ایجاد پشتوانه علمی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسداری از نظام و انقلاب تعریف کرده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه اقدام اساسی دانشگاه امام حسین (ع) حرکت از مقاله‌محوری به سمت مسئله‌محوری است، تصریح کرد: مقاله و تولید علم مهم است اما زمانی اثربخش و مفید خواهد بود که جامعه را به سمت مهارت‌آموزی سوق دهد.

رییس جمهور در ادامه یکی از خلأهای موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور را عدم مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی به دانشجویان عنوان کرد و گفت: آنچه موجب شده که دانشجو به‌رغم تسلط بر فرمول‌ها، در اجرا دچار مشکل باشد عدم توجه به مسئله مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی در دانشگاه‌هاست.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، ضرورت تربیت نیروی انسانی کارآمد، با مهارت، تزکیه شده و پایبند به کشور، نظام و مردم را یادآور شد و افزود: امروز انتظار اصلی از دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی تراز، تولید علوم پیشرفته و مهارت‌آموزی در استفاده از فناوری‌های نوین برای رشد و پیشرفت کشور است.

آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهوری که دانشگاه را اتاق فکر می‌دانست و دانشجو را گرامی‌ می‌داشت

دیدار رمضانی رییس‌جمهور با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی؛ فروردین ۱۴۰۳

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه دیدارهای رمضانی خود شامگاه جمعه (۱۷ فروردین) میزبان جمعی از نمایندگان تشکل‌ها، جنبش‌ها و فعالان دانشجویی بود، پای صحبت‌ها و بیان دغدغه‌های آنها نشست و در ادامه درباره برخی مسائل مطرح شده توضیحاتی ارایه کرد.

علی شمسی‌پور در مورد این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: در این دیدار محمدعلی زلفی گل، سید احسان خاندوزی، مهرداد بذرپاش و بهرام عین اللهی وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند و ناظر بر حوزه مسئولیت خود به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

وی گفت: رییس جمهور در این دیدار برگزاری نشست‌های مختلف از سوی دولتمردان با جامعه دانشجویی کشور را فرصتی موثر و مغتنم جهت بهره‌گیری از ایده‌ها، ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و حتی نقدهای منصفانه دانشجویان دانست و افزود: بالاترین میزان حضور دولتمردان در دانشگاه‌ها در تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به دولت سیزدهم است که نشان از اهمیت جایگاه دانشگاه و دانشجو در این دولت دارد.

آیت الله رئیسی ضمن استقبال از اعلام آمادگی گروه‌های مختلف دانشجویی برای کمک به دولت، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و محافل دانشجویی به‌ عنوان سرمایه‌های ارزشمند کشور در دستور کار دولت است و همانطور که اقدامات دولت در همه بخش‌ها مستند به اسناد علمی و پژوهشی است، دولت نهاد دانشگاه را اتاق فکر و پشتوانه علمی و پژوهشی خود می‌داند.

شمسی‌پور ادامه داد: این دیدار در قالب افطاری رییس جمهور با تشکل‌های دانشجویی با شماری از این تشکل‌ها از جمله تشکل‌های سیاسی، بسیج دانشجوی، هیات های دانشجویی، گروه‌های جهادی و انجمن‌های علمی برگزار شد و نمایندگان تشکل‌ها نظرهای خود را در این جلسه به مدت سه ساعت خدمت رییس‌جمهور ارائه دادند.

به گفته وی این جلسه به شکلی تدبیر شده بود که معاون اجرایی رییس‌جمهوری، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقتصاد، راه و مسکن و شهرسازی سخنگوی دولت، رییس شورای اطلاع رسانی دولت نیز در این جلسه حضور داشتند که این امر نشان‌دهنده جدیت جلسه از سوی شخص رییس‌جمهور بود و معاونان و وزرا دعوت شده بودند تا اگر جایی لازم شد در خصوص سوالات دانشجویان پاسخگو باشند یا اگر پیشنهادی داشتند، آن را بشنوند.

موارد مختلفی در این جلسه توسط دانشجویان از حوزه‌های سیاسی، سیاست داخلی و خارجی، مساله فلسطین و همکاری و همراهی و مساعدت‌های جدی دولت با مردم فلسطین مطرح شد. همچنین توجه بیشتر به مساله غزه و مردم غزه مطالبه جدی دانشجویان بود که در پی این امر رییس جمهور توضیحاتی در این زمینه ارائه داد و نگاه و رویکرد جمهوری اسلامی را در این موضوع تشریح کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha