توجه به حمل و نقل پاک در تهران و مشهد ویژه باشد

مشهد-ایرنا- معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: برنامه ویژه ای برای حوزه های مختلف ناوگان عمومی بویژه تاکسی برقی، اتوبوس برقی و دوچرخه در نظر گرفته شده که به صورت نمونه در شهرهای مشهد و تهران اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، سید سجاد انوشه چهارشنبه شب در رویداد کشوری "مشهد، شهر دوچرخه" که در تالار شهر برگزار شد، افزود: خوشبختانه مشهد در حوزه های مختلف مدیریت شهری پیش رو بوده که البته فراز و نشیبهایی نیز داشته است اما مدیریت شهری مشهد همواره تاکید ویژه ای روی ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک دارد.

وی بیان کرد: هم اینک داشتن هوای پاک دغدغه جدی برای همه کلانشهرهای کشور است که اگر امروز به این مساله رسیدگی نشود، در آینده نه چندان دور با مسائل جبران ناپذیری مواجه خواهیم شد، کمتر شهرداری نیز به اندازه شهرداری مشهد به حوزه هوای پاک توجه داشته است.

وی اظهار داشت: مشهد مقدس با چهار میلیون نفر جمعیت و برخورداری از سالانه ۳۰ میلیون زائر و تردد روزانه بیش از یک میلیون خودروی سبک و ۴۰۰ هزار موتور سوار و در نهایت استفاده از سه میلیون لیتر بنزین در روز، آلودگی این شهر را به دنبال دارد.

معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: ۶۴ درصد حجم آلودگی شهر مشهد به ماشین‌ها و ناوگان محرک برمی‌گردد که از این میزان ۵۱ درصد مربوط به خودروهای شخصی است، جایگزینی بسیاری از خودروهای شخصی با مدهای حمل‌ و نقلی مختلف امکان‌پذیر است که دوچرخه نیز می‌تواند مکمل بسیار خوبی باشد.

انوشه اظهار داشت: مشوق‌های بسیار خوبی برای استفاده از حمل‌ و نقل پاک در نظر گرفته شده است که در این راستا یکی از بانکها می تواند مشوق‌های خوبی را برای شهروندان ایجاد کرد؛ سازمان شهرداریها نیز آمادگی توسعه زیرساختها در این زمینه را دارد.

وی مشهد را شهر مردم ایران دانست و گفت: با این رویکرد شهرداری مشهد می تواند از این شهر نمونه خوبی برای توسعه استفاده از ناوگان عمومی و حمل و نقل پاک بویژه دوچرخه بسازد.

معاون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی در مشهد وجود داشت که این تعداد امسال به حدود هزار دستگاه دوچرخه در سطح شهر رسیده و رشد ۴۰۰ درصدی داشته است، شمار استفاده کنندگان از این نوع دوچرخه از حدود ۱۵ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به۲۷ هزار نفر در سال جاری رسیده است.

سید خلیل منبتی افزود: از سالها قبل بحث حمل و نقل پاک در کلانشهر مشهد در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته که در این راستا مدتی قبل تفاهم‌ نامه‌ای با بانک مهر ایران برای واگذاری ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی به شهروندان امضا شد.

وی اظهار داشت: به دنبال ایجاد مسیری هستیم که دوچرخه‌ سواران با امنیت کامل رفت‌ و آمد داشته باشند؛ به دلیل فعالیتهای عمرانی در مشهد نواقصی در محورها وجود دارد و مشکلاتی ایجاد شده که امید است در مطالعات بعدی مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: روزانه یک میلیون نفر از طریق اتوبوسرانی، ۳۵۰ هزار نفر به وسیله مترو و مابقی ب استفاده از تاکسی یا خودروهای شخصی در مشهد سفر انجام می دهند که در برابر جمعیت این شهر دچار کمبود در وسایل نقلیه عمومی هستیم.

معاون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: ایستگاه‌های فعال دوچرخه در مشهد در سال ۱۴۰۰، ۴۷ ایستگاه بوده که امسال به ۱۵۳ ایستگاه رسیده و یک ایستگاه نیز در نزدیکی حرم فعال شده است، تعداد بوستان‌های بانوان دارای ایستگاه دوچرخه طی یکسال گذشته از ۲ مورد به هفت مورد افزایش رسیده است.

شایان ذکر است: در این مراسم گواهینامه دبیرخانه ملی دوستدار دوچرخه به مشهد اعطا شد. همچنین از ۳۰۰ دوچرخه اشتراکی، ۳۰ ایستگاه دوچرخه اشتراکی بایدو در حاشیه شهر مشهد رونمایی شد و تفاهم‌نامه سه‌جانبه فروش اقساطی دوچرخه بین شهرداری مشهد، بانک مهر و هیئت دوچرخه‌سواری امضا گردید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha