۲۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85137825
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ساماندهی ارگ گنبد سلطانیه نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

زنجان - ایرنا - مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: ساماندگی ارگ گنبد سلطانیه در بازه زمانی پنج ساله از مهمترین اولویت‌های این پایگاه است که انجام این کار مهم به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ابوالفضل عالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه قول مساعد برای تخصیص این میزان اعتبار داده شده است، افزود: در صورت دریافت اعتبار لازم حتی می توان آن را در بازه زمانی کوتاهتر سه ساله هم به سرانجام رساند.

وی با بیان اینکه طرح مربوط به ساماندهی ارگ بر اساس طرحی مشابه آماده شده است، اضافه کرد: مطالعات باستان شناسی ارگ سلطانیه نیز طبق برنامه ریزی ها از سرگرفته خواهد شد.

این مسوول، فعال شدن کارگاه های مرمت گنبد سلطانیه را از دیگر اولویت های پایگاه عنوان کرد و گفت: این کارگاه ها در حال راه اندازی بوده و داربست های انجام این کار نیز مهیا شده است.

وی با بیان اینکه پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه برای انجام کارهای خود، اعتبار مورد نیاز را از وزارت میراث فرهنگی درخواست می کند، ادامه داد: یکی از کارهای مهم پایگاه در سال جاری بازسازی برج و بارو سنگی گنبد بوده که در زمان حاضر کارگاه آن در برج شمال شرقی فعال شده است.

عالی خاطر نشان کرد: این برج و بارو اهمیت زیادی دارد، چرا که بازسازی آنها شکل بهتری را برای مخاطب ایجاد می کند و به نوبه خود در جذب گردشگر بسیار تاثیر گذار است.

وی اضافه کرد: هرچند مشکلاتی در پیشبرد برنامه های پایگاه وجود دارد اما تلاش می شود با امکانات و اعتبارات محدود کارهای شاخصی انجام گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه خاطر نشان کرد: پیش از این، نمایشگاهی با عنوان ۷۰ سال مرمت در گنبد برگزار شد که سیر تکاملی فعالیت ها به ویژه مرمت را نشان می داد.

عالی یادآور شد: این سیر تکاملی می گوید که روند مرمت باید ادامه داشته باشد تا این اثر تاریخی با کیفیت بیشتری به نسل های بعدی برسد.

گنبد سلطانیه آرامگاه اُلجایتو (سلطان محمد خدابنده) هشتمین سلطان مغول است.

این گنبد بین سال‌های ۷۰۳ تا ۷۱۳ هجری قمری به دستور سلطان محمد خدابنده در شهر سلطانیه پایتخت ایلخانیان ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به‌شمار می‌رود.

گنبد سلطانیه که دومین گنبد بزرگ آجری جهان بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره بوده، در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha