۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۳۴
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85136930
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نخست وزیر عراق به مصر می رود/ توسعه روابط دوجانبه و میانجیگری بین قاهره و تهران

تهران - ایرنا - درحالی که «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق قرار است فردا (دوشنبه) در صدر یک هیات بلندپایه به قاهره پایتخت مصر سفر کند، یک منبع دولتی عراق در گفت گو با پایگاه «العربی الجدید» میانجیگری بین تهران و قاهره را از جمله محورهای این سفر عنوان کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه خبری «العربی الجدید»، این دومین سفر نخست وزیر عراق به مصر است، زیرا او در اوایل ماه مارس گذشته به مصر سفر کرد و با «مصطفی مدبولی» نخست‌وزیر و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیدار و درباره روابط دوجانبه بین دو کشور و راه‌های تقویت آن گفت و گو کرد.

«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق در گفت وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر فردا (دوشنبه) در سفر مهمی به قاهره می‌رود و هدف از این سفر گفت و گو درباره روابط دوجانبه و همکاری‌های عراق و مصر است.

در این پیوند، یک منبع دولتی عراق نیز به العربی الجدید گفت: سفر نخست وزیر عراق به قاهره به منظور فعال کردن کمیته‌های مشترک بین دو کشور به ویژه کمیته‌هایی با اهداف اقتصادی و سرمایه‌گذاری و دعوت از شرکت‌های مصری برای کار در عراق است.

وی افزود: السودانی همچنین در مورد میانجیگری بین تهران و قاهره که بغداد به آن علاقه دارد گفت و گو خواهد کرد.

العربی الجدید اضافه کرد: پیشتر در دسامبر ۲۰۲۲ «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در دیدار با السودانی که در حاشیه کنفرانس «بغداد ۲» در پایتخت اردن برگزار شد از پیشنهاد آغاز گفت و گو با مصر و بهبود روابط تهران و قاهره با میانجیگری عراق استقبال کرد.

طی ۲ سال گذشته روابط بین بغداد، امان و قاهره شاهد امضای چندین توافقنامه در زمینه انرژی، نفت، مبادلات تجاری و پرونده‌های بازسازی بوده است.

در طی این مدت اجلاس‌های متعددی بین سران سه کشور برگزار شده است که آخرین آن‌ها نشست سه جانبه سران عراق، مصر و اردن در اواخر ژوئن ۲۰۲۱ در بغداد بود که با حضور «عبدالله دوم» شاه اردن و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر پیشین عراق برگزار شد.

به نوشته العربی الجدید اگرچه بیش از یک سال و نیم از برگزاری آخرین اجلاس سه جانبه بین قاهره، بغداد و امان و اعلام دستیابی به مجموعه تفاهم‌ها و توافق‌های اقتصادی و تجاری در زمینه انرژی، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری و سایر حوزه‌ها از جمله امنیت می‌گذرد اما هنوز هیچ خروجی ملموسی حتی در سطح موارد مربوط به مراحل نظارتی جهت ارائه پیشنهادات سرمایه‌گذاری شرکت‌های مصری و اردنی به بغداد دیده نشده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha